muita, erityiseti puhetta kehittäviä ja tukevia pelejä, kuin Junior Alias?
Meitä neuvottiin hankkimaan pelejä jotka kehittävät lapsen puhetta, esim. Junior Alias. Siitä onkin suuri ilo ollut, mutta onko vielä jotain muita samankaltaisia pelejä alla kouluikäiselle?
Kommentit (5)
avulla tulee keskustelua. Esim muistipelikortitkin on hyviä, kun muistaa nimetä kuvat ja lopuksi voi luokitella ne vaikka yläkäsitteiden mukaan (Mulle tuli kolme paria vaatekortteja, tuliko muille? Onpa paljon punaisia kuvia, mitä väriä teidän korteissa on eniten).
Uusimmassa lelukuvastossa näytti olevan, joku sananarvauspeli, jossa pelaajien otsaan kiinnitetään pannalla kuva. Muut pelaajat näkevät sen ja sitten pelaajan itse pitää kysyä kysymyksiä muilta ja yrittää arvailla mikä kuva omalla otsalla on.
Olen pelannut myös tarinankertomispeliä, mutta taitaa ola vanha, kun ei ole tullut kaupoissa vastaan. Mene vaan kiertelemään pelihyllyjen ääreen ja valitse joku kivan oloinen peli. Kielen kehitystä tukee aina se, että vanhemmat viettävät lapsen kanssa aikaa keskustellen.
Valmiita pelejäkään ei tarvita vaan voi leikkiä kaikenlaisia arvausleikkejä ym.
Lapset 5v ja 6v kyselivät aluksi paljon, kun oli paljon erikoisia sanoja joita eivät ymmärtäneet, mutta pikkuhiljaa on ymmärrys kehittynyt.
Puheeseenkin on tarttunut hauskoja Ankkalinnan ilmaisuja.
Pictionarya voi myös pelata, kehittää sekä piirtämistä että selitystä kun lapset tuppaavat selittämään piirroksensa myös sanallisesti. :D
Keksikää tietyllä äänteellä alkavia sanoja, esim nimiä. Aloittakaa helposti kuuluvista äänteistä, esim. s.
Ei sitten näin: Keksitään ässällä alkavia sanoja.
Vaan: Keksitään sanoja joiden alussa kuuluu s(-äänne) (lausutaan siis pelkkää suhinaa, ei käytetä kirjaimen nimeä eli äs)
Keksikää myös riimejä. Eli mitkä sanat kuulostavat melkein samanlaisilta. Esim siili ja viili.
Tyttö sai myös lahjaksi uuden Tenavataiturit - pelin jossa on erilaisia tehäviä, motoriikkaa ja myös puhetaitoa kehittäviä tehtäviä. Suosittelen.
Siihen kuuluu erilaisia oppimista tukevia pelejä ja minusta ne ovat näyttäneet hyviltä ja laadukkailta. Saa kirjakaupoista ja varmaan voi tilatakin tuolta: http://www.oppijailo.fi/
Sivulla näyttää olevan myös netissä pelattavia sanapelejä sun muita, kannattaa selata ihan rauhassa koko sivusto läpi. :)