Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa nuoren käyttämään huumeita?

Vierailija
21.10.2010 |

Katsoin Pko Joulumaasta ja jäin miettimään. Monessa kohtaa Jani sanoi, että tulee hyvä olo. Eikö hyvää oloa saa muuten aikaan? Pelkään huumeita ja haluaisin tehdä kaikki temput, että lapset eivät sekaantuisi niihin. Minkäikäisenä pitää aloittaa huumevalistus?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset mieltää termin "hyvä perhe" niin kovin eri tavoin. Kyllä siellä kotona täytyy olla jotain vikaa, vähintäänkin vanhemmat on pihalla lastensa tekemisistä, jos lapsi/nuori alkaa käyttää huumeita. Hyvä perhe ei siis ole yhtä kuin varakas, koulutettu, hyvällä alueella asuva, ns. kulissit kunnossa perhe, vaan perhe, jossa lapsista aidosti välitetään, heidän kanssaan vietetään aikaa ja heidän menemisistään ja tulemisistaan ollaan selvillä. Ei tällaisen perheen lapsi päädy huumeporukoihin eikä näe edes tarvetta kokeilla kuin ehkä ihan ääritapauksissa, jos nuorella esim. mielenterveysongelmia tms.

Vierailija
22/38 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostamalla sitä huumetta tukee samalla konkreettiseseti järjestäytynyttä rikollisuutta kaikkine lisukkeineen (prostituutio, valkoinen orjakauppa, seksiorjat jne.) Kaikki ne kuuluu siihen samaan bisnekseen ja ostamalla laittomia huumeita tukee itse omalla toiminnallaan sitä toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olo joka niistä tulee on niin hyvä että sen haluaa aina takaisin ja joillain se menee vaan överiksi.

Vierailija
24/38 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostamalla sitä huumetta tukee samalla konkreettiseseti järjestäytynyttä rikollisuutta kaikkine lisukkeineen (prostituutio, valkoinen orjakauppa, seksiorjat jne.) Kaikki ne kuuluu siihen samaan bisnekseen ja ostamalla laittomia huumeita tukee itse omalla toiminnallaan sitä toimintaa.

monet pössyttelijät ostaa kotikasvattajilta. Mä en oo ikinä ostanut joltain tuntemattomalta "diileriltä" kadulla tai baarissa tms, vaan aina kaverilta, joka on kasvattanut 8tai jonka tuttu on kasvattanut möyhyn itse.

Kyllähän esim. ihan tavallista suklaata ostamalla tukee rikollisuutta. Suuri osa kaakaosta viljellään lapsiorjatyövoimalla. Jihaa.

Vierailija
25/38 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli on kyse mun serkusta, äitini siskon pojasta...

Äidin sisko teki todella paljon töitä ja rahaakin oli/on kun roskaa, no poika sitten rupesi liikkumaan "väärissä" piireissä, äiti kun oli niin paljon poissa. Kait sekin "hyväksyntää" haki...

On nyt toistaiseksi kuivilla, ollut sen 5-6 vuotta ja lapsikin on, mä en itse usko mihinkään jumala systeemiin, mutta hän oikeasti pääsi eroon sillä, että sen äiti lähetti asumaan "luostariin" siellä sitten teki mitä teki, nyt mielestäni pikkasen liikaa hurahtanut siihen uskoon.. no tärkein, että kuivilla on kun lapsikin jo tehty...

Paskin juttu kuitenkin, että oli mun setä kuka oli tarjonut huumetta ensimmäisenä... kukaan ei silloin tiennyt sen olevan narkkari... näkivä niin harvoin!

Itsellä oli ylä-asteella ystävä joka sitten hurahti huumeisiin, minä pysyin poissa ihan vain sen takia, että olen niin hyvissä väleissä äitini kanssa, joka kyllä tiesi missä liikun ja kenen kanssa, kun oli toiminut salapoliisina, eli kyllä on oikeasti seurannut mua, missä menen.. sain siis sen tietää kun olin yli 20v..

Eli jos olisin kokeillut, tiedän, että se olisi ollut niin iso pettymys äidilleni, rakastan häntä niin paljon, että en halunnut, että hän joutuisi kärsimään, ja isä puoleni oli aika ankara joten olisi sekä mulle, että äidille seurannut paskaa! Ei väkivaltaa vaan se pettymys... ja vähän muutakin...

Nyt kun ajattelen olen todella tyytyväinen isäni ankaruudesta nyt, koska oli niin "hyvä" mahdollisuus kokeilla kaikenlaista... mutta äitini kuitenkin piti mut poissa siitä...

sori avautuminen...

Vierailija
26/38 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pilvi ostettiin tutulta (opiskelijalta) joka kasvatti sitä itse.

Vierailija
27/38 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kommentoin sitä että käytön voi aloittaa muistakin syistä kuin siitä että on ongelmia. Ja silloinkin osa jää koukkuun.

pilveä satunnaisesti 17-vuotiaasta, mutta en mä kyllä rinnasta itseäni johinkin Reindeerspottingin Janiin.

Vierailija
28/38 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä koskaan ole ollut mitään mt-ongelmia. Silti polttelin pilveä satunnaisesti nuorena, siitä tuli kiva olo. Kovempiin aineisiin ei ollut kiinnostusta, pelkäsin liikaa jääväni koukkuun.

Ihmiset mieltää termin "hyvä perhe" niin kovin eri tavoin. Kyllä siellä kotona täytyy olla jotain vikaa, vähintäänkin vanhemmat on pihalla lastensa tekemisistä, jos lapsi/nuori alkaa käyttää huumeita. Hyvä perhe ei siis ole yhtä kuin varakas, koulutettu, hyvällä alueella asuva, ns. kulissit kunnossa perhe, vaan perhe, jossa lapsista aidosti välitetään, heidän kanssaan vietetään aikaa ja heidän menemisistään ja tulemisistaan ollaan selvillä. Ei tällaisen perheen lapsi päädy huumeporukoihin eikä näe edes tarvetta kokeilla kuin ehkä ihan ääritapauksissa, jos nuorella esim. mielenterveysongelmia tms.

Vierailija
29/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioeroon sai jotain unilääkkeitä ja niistä siirtyi vähitellen vahvempiin, joutui alamaailmaan mukaan ja lopulta tapettiin.

Toinen taas harrasti bodausta kilpailut mielessään ja sitä kautta tutustui ensin piristeisiin ja on nykyään aivan huumekoukussa, asunnoton, vanhempansa ovat katkaiseet välit jne. Ja täsäs en halua sitten väittää kaikkien salilla treenaavien käyttävän huumeita, mutta kyllä niissäkin piireissä liikkuu kaikenlaista. Itsekin salilla aktiivisesti treenan :)

Vierailija
30/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanoi, että on vuosien kokemuksen perusteella löytänyt huumenuorista kaksi yhteistä piirrettä.

Yksi on se, että he eivät ole tunteneet kuuluvansa perheeseen, olevansa tarpeellisia, eli heillä ei ole ollut perheessä vastuuta tai velvollisuuksia. Se, että lasten on osallistuttava esim. siivoukseen saa heidät tuntemaan, että heistä on apua, hyötyä ja heillä on paikka perheessä. He ovat tärkeitä.

Toinen asia oli, että näillä nuorilla ei ollut kykyä käsitellä pettymyksiä. Siksi kaikki pettymykset olivat yhtä suuria, ei ollut eroa sillä, että myöhästyit bussista tai joku varasti koko omaisuutesi. Ja kun ei osaa käsitellä pettymyksiä, elämästä tulee valtavan ahdistavaa. Sitä on sitten helppoa paeta huumeisiin.

En tiedä, onko totta, mutta minun korviini kuulosti järkevältä. Tuon perusteella taustalla ei ole mitään merkitystä siihen, alkaako nuori käyttää huumeita vai ei. Ennemminkin tuo selittää hyvin sen, miksi ns. hyvien perheiden lapset alkaa käyttää huumeita. Syrjäytyneissä perheissä tietty käytös sitten taas ehkä periytyy helpommin.

Vierailija
31/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kommentoin sitä että käytön voi aloittaa muistakin syistä kuin siitä että on ongelmia. Ja silloinkin osa jää koukkuun.

pilveä satunnaisesti 17-vuotiaasta, mutta en mä kyllä rinnasta itseäni johinkin Reindeerspottingin Janiin.

että huumeriippuvaisissa olisi kovinkaan monta sellaista ihmistä, joilla ei olisi ainakin jonkinlaisia ongelmia. Huumeitahan käytetään sen takia, ettei "tavallinen elämä" tunnu miltään, tai sitten se tuntuu pahalta. Fyysinen riippuvuus taas syntyy siitä, että ainetta käytetään säännöllisesti. Säännöllisesti sitä tarvitaan, kuten jo edellä sanoin, silloin, kun elämä on jostain syystä sietämätöntä, ts. sitä ei kestä selvin päin.

Vierailija
32/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla oli ja on edelleen juuri tuollainen oikeasti hyvä perhe eikä koskaan ole ollut mitään mt-ongelmia. Silti polttelin pilveä satunnaisesti nuorena, siitä tuli kiva olo. Kovempiin aineisiin ei ollut kiinnostusta, pelkäsin liikaa jääväni koukkuun.

on vähän eri asia kuin huumeiden jatkuva käyttäminen, josta tässä ketjussa käsittääkseni puhutaan. Näitä kahta asiaa ei pidä sekoittaa toisiinsa.

Vierailija
33/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun "bändityypit" käyttivät ja elokuvissa se näytti hienolta.

Puhun nyt huumeista, en kannabiksesta.

Vierailija
34/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mikä saa kenet tahansa käyttämään alkoholia/polttamaan tupakkaa. Tokihan huumeet ovat laittomia, harvinaisempia ja vahvempiakin päihteitä kuin alkoholi tai tupakka mutta ajattelen, että syynä niiden käyttöön voi olla lähes mikä tahansa.

Päihdetyön arkea ja asiakkaita jonkin verran nähneenä syyt päihteidenkäyttöön/sen aloittamiseen ovat mitä moninaisemmat. Tunnetustihan esim. alkoholia juodaan usein niin iloon kuin suruunkin ja niitähän on ihmiselämä pullollaan. Jotakin päihteillä aina tavoitellaan; oli se sitten surujen unohtaminen, ilon maksimointi, sosiaalisuuden lisääntyminen, uudet elämykset tai melkein mikä muu tahansa.

Joillakin sen liiallinen käyttö sitten vain jää päälle ja riippuvuus syntyy ajan kanssa. Ei kukaan suunnittele tulevansa esim. alkoholistiksi, se vain tapahtuu monien sattumien summana. Tokihan ihminen itse viinan suuhunsa kaataa mutta siinä vaiheessa kun hän huomaa sen olevan ongelma, ei sen lopettaminen riippuvuuden perusluonteesta johtuen olekaan enää niin helppoa. Samalla tavalla voi alkaa myös huumekokeilut: "ottaa päähän, oon kuullu että kannabiksesta tulee hyvä olo, poltampa pikkusen". Tämän vuoksi ajattelen, että niin nuorten kuin vanhempienkin olisi hyvä oppia käsittelemään tunteitaan ja sietämään myös surua tai pahaa oloa. Pitäisi ymmärtää, ettei kaikki voi olla aina hyvin. Ja toisaalta pitäisi oppia ja opetella muitakin selviytymiskeinoja kuin surun hukuttaminen päihteisiin.

Mutta asiaan nuorten kannalta. Omassa nuoruudessani monet läheisetkin kaverit käyttivät satunnaisesti pilveä ja osa kokeili vahvempia. Kaikki olimme suht hyvistä perheistä lähtöisin, vaikkei kenenkään perhe täydellinen ollut. Itse en koskaan kokeillut eivätkä kaverini tuputtaneet koska tiesivät kantani asiaan. Olen sitä mieltä, että minut jo pelkältä kokeilulta pelasti se, että jostain syystä (kasvatus, luonne?) olen uskaltanut olla sellainen kuin oikeasti olen ja tehnyt niin kuin itse haluan, tai siis en ole kokenut että minulla olisi näyttämisen tarvetta kavereille. Toisaalta jos kaverini olisivat minua jatkuvasti painostaneet, olisin ajan kanssa saattanut antaa periksi ja kokeilla. He kuitenkin olivat siinä mielessä viisaita, etteivät tuputtaneet.

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että hyvä itsetunto ja itseluottamus voivat olla suojaavia tekijöitä. Nekään eivät aina kuitenkaan riitä, koska erityisesti nuoret ovat usein alttiita kokeilemaan kaikenlaisia uusia juttuja ja hakevat elämyksiä. Samoin nuoruuden sosiaalisen paineen mahti on valtava; jos kaverit haukkuvat nössöksi ja uhkaavat lemppaavansa sinut kaveripiiristä jos et kokeile, alkaa monen nuoren keinot olemaan jo vähissä.

Olen muutaman muun kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla siitä, että kannattaisi pyrkiä näyttämään myös niitä huonoja esimerkkejä esim. kaupungilla. Itse muistan kouluaikoina olleen valistuksia, joissa entinen huumeriippuvainen ensin kertoi karuista kokemuksistaan huumekuvioissa mutta lopuksi korosti sitä, kuinka hän SELVISI sieltä ja NYT ON KAIKKI HYVIN. Tärkeimpänä asiana mieleeni jäi se, että vaikka asiat olisivat kuinka huonosti (jopa narkkaamisen seurauksena), asiat voivat kuitenkin järjestyä. Eli miksi ei voisi kokeilla kun selviäähän sieltä kuitenkin, nuorten logiikalla..

Vierailija
35/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin pössyttelivät kerran kuussa.. sitten kerran viikossa, sitten useammin. Niistä tuli ihan fleguja ja osa sitten alkoi käyttämään vasta-aineena essoa&piriä ja tadaa..

Nämä olivat aikoinaan minulle ihan läheisiä ihmisiä, joilla OIKEASTI oli kaikki (tärkeät asiat) hyvin.

Mutta kun kannabishan on vaaratonta, niin siitä se sitten lähti.

No, suurin osa meistä on nyt täysin absolutisteja kaikkien päihteiden suhteen ja osa rämpii paskassa. Että jos nyt vakavalla naamalla väität, ettei viihdekäytöstä koskaan pudota riippuvuuteen, niin pitäisikö toivoa, että vaikka lapsellesi käy niin?

Vierailija
36/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin pössyttelivät kerran kuussa.. sitten kerran viikossa, sitten useammin. Niistä tuli ihan fleguja ja osa sitten alkoi käyttämään vasta-aineena essoa&piriä ja tadaa..

Nämä olivat aikoinaan minulle ihan läheisiä ihmisiä, joilla OIKEASTI oli kaikki (tärkeät asiat) hyvin.

Mutta kun kannabishan on vaaratonta, niin siitä se sitten lähti.

No, suurin osa meistä on nyt täysin absolutisteja kaikkien päihteiden suhteen ja osa rämpii paskassa. Että jos nyt vakavalla naamalla väität, ettei viihdekäytöstä koskaan pudota riippuvuuteen, niin pitäisikö toivoa, että vaikka lapsellesi käy niin?

Totta kai addiktiokin alkaa viihdekäyttönä, mutta viihdekäyttö ei aina johda addiktioon. Ja sellaiset ihmiset, jotka tarvitsevat päihteitä jatkuvasti, harvoin ovat kovin tasapainoisia.

Älkää olko idiootteja, jooko. Ajatelkaa loogisesti näitä asioita, tutustukaan tutkimuksiin.

Vierailija
37/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan olin jo siinä seurassa mutta nämä kaverit olivat alkaneet käyttää huumeita. amfetamiinia. sitä kokeilin itse kerran, mutta olin niin kännissä etten huomannut mitään eroa. pilveä poltin muutaman kerran, mutta LSD:tä tuli käytettyä paljon. se oli niin huippua, kun näki ja kuuli hallusinaatioita.

loppui siihen, kun poliisi-isäni sai asiasta kuulla ja jouduttiin käräjille. sakot sain käytöstä.

ja en sen jälkeen ole koskenut enkä koskisi aineisiin.

Vierailija
38/38 |
22.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakkaudeton koti..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi