Miksi ette halua haudatuksi tunnustuksettomalle hautausmaalle
Minua ihmetyttää suuresti tässä erokohussa että lähes kaikki vainajat haudataan kuitenkin siunatulle kirkkomaalle. Vaikka seurakunnat ylläpitävät myös tunnustuksettomia hautausmaita. luulisi kirkkoon kuulumattomien haluavan viimeisen leposijan sieltä?
Keski-Uudellamaalla on ollut tunnustukseton hautausmaa monta vuotta ja sinne on haudattu 3 vainajaa.
Eli ette halua kuulua kirkkoon kun ette siltä mitään saa mutta haluatte kuitenkin hautapaikan pappien siunaamalta kirkkomaalta?
Kommentit (22)
lain mukaan joka seurakunnan on osoitettava paikka niille jotka eivät halua haudatuksi kritilliselle hautausmaalle. Soitapa omaan maistraattiin(älä kirkkoherranvirastoon jos et ole enää kirkon jäsen, ei kai heidän tarvtise ilmaiseksi sinua palvella=)niin kuulet missä sinun tunnustukseton alue on.
Varmaan useimmissa tapauksissa itse vainaja ei eläessään ole esittänyt mitään toivetta hautuumaataa, vaan omaiset tekevät päätöksen - toimivat niin kuin on aina toimittu. Jos vaikka on sukuhautakin.
mihin minut haudataan. Enkä tiedä missä täälläpäin olisi edes muita kuin kirkon hautausmaita
vai ajattelitko että pappi tulee viikonloppuna ihan ilmaiseksi hyvää hyvyyttään siunaamaan sinut tai sukulaisesi.
Tämä on niin tätä aikaa, en halua mistään maksaa, enkä tarvitse kirkolta mitään, mutta mielelläni kuitnekin kutsun papin ja kanttorin äitini/mummini ym. hautajaisiin. Ja todennäköisesti myös sinut siunaa joku pappi ihan kuuakusipalkalla.
Otetaan kuitenkin se hautapaikka kirkon hautausmaalta ja vaikka siihen vielä päääle parit perhekahvilat ja vauvakerhot, muskari, perheneuvonta & eroseminaari kun kerran ilmaiseksi saadaan. Vaikka ollaankin ateisteja, niin ateisteja.
en tuhkausta. Jotenkin luontevampi ajatus hajota omia aikojaan huikan hitaammin. En siis kuulu kirkkoon tai ole uskovainen. On aivan sama onko hautausmaa siunattua maata tai ei, mutta minusta olisi luontevaa tulla haudatuksi omaan kylään samaan paikkaan läheisten kanssa. Tällä hetkellä ev.lut hautausmaa kilometrin päässä ja tuo kirkon ylläpitämä tunnustukseton alue 15 kilometrin päässä. Monilla etäisyydet varmaan suurempiakin.
vaikka olisi kirkkomaakin. Ei se siunaus siinä haittaa, sehän on nimennomaan yhdentekevä. Ei ole oikeastaan väliä vaikka tehtäisiin koko seremonia kirkollisine hautauksineen. Kirkolliset hautausmaat on yleensä nätiksi laitettuja ja omaisten helppo käydä. Lisäksi kirkollisveroja on tullut maksettua ihan riittämiin.
jos se seurakunta ja Jumala on yhdentekevää niin miksi kirkkomaalle?
siitä hautapaikasta maksetaan, muuten hyvä.
Otetaan kuitenkin se hautapaikka kirkon hautausmaalta ja vaikka siihen vielä päääle parit perhekahvilat ja vauvakerhot, muskari, perheneuvonta & eroseminaari kun kerran ilmaiseksi saadaan. Vaikka ollaankin ateisteja, niin ateisteja.
Että haluan tulla haudatuksi perheeni viereen (äitini, isäni, lapseni, mummuni jne. jotka on haudattu kirkolliselle maalle muistolehtoon)Lisäksi en halua ylimääräistä työtä läheisilleni, helpompi hoitaa kaikki vierailut samalla hautausmaalla kun ajella ympäriinsä hautausmaita kierrellen. Haluan muistolehtoon, missä muukin perheeni on, eli mitään hautaa ei tule, eikä sitä kautta kamalasti ylimääräistä työtä kenellekään. (toki joku ne tuhkat viskaa sinne ja naulaa laatan seinään, mutta en koe huonoa omaatuntoa siitä)
Ei meitä niin laumoina vielä kuole, kyllä sitä kirkkomaata kansoittavat vähän toisen sukupolven edustajat enimmäkseen. Epäilen, että lisäksi kuolleiden (harvemmin ateistit) sukulaiset valitsevat hautapaikan useammin kuin vainaja itse.
Kun minä kuolen, haudatkoon lähisuku minne haluaa - luulen, että tuhkaavat.
Niin kauan kuin tässä maassa kirkolla on oikeus saada yhteisöverosta oma osuutensa - siis rahoituksensa yhteiskunnalta, ihan jokaisella on oikeus arvostella kirkkoa ja myös saada sen mailta hautapaikka. Ei sillä, että sinne itse hinkuisin.
Sen jälkeen kun maksatte jeesustelunne kokonaan itse, voitte alkaa jaotella ihmisiä eri kasteihin ja heittää ulos mailtanne. Kun teillä nyt ilmeisesti on siihen ihan jumalaltanne saatu oikeus.
Mutta jos käy kuppasesti, niin elossa uolevat läheiset päättävätkin haudata ihan "perusmeiningillä", kun eipä siinä itse siinä vaiheessa hirveästi voi pritestoida...
haluamme siunatulle maalle? En minä ainakaan halua. On aivan se ja sama mikä hautuumaa se on, kunhan vain lapsilleni ja muille rakkaille jää paikka jossa voi vierailla jos tahtovat minua muistaa.
Eiköhän noita löydy joka ikäryhmästä, vai ajatteletko että tämä on nyt joku uusi nuorten keksintö=)
Minun puolestani saatte haudata kirkkomaalle, ei ole kyse siitä. Minua vaan kiinnostaa miksi tunnustuksettomia alueita ei käytetä vaikka niistä kovasti vouhotetaan ja laki ne vaatii. Hämmästyin tosissani kun kuulin että keski-uudellamaalla sinne on haudattu viimeiseen viiteen vuoteen kolme ihmistä.
Jos ateistille on aivan sama missä makaa niin miksi näitä alueita pitää sitten verovaroin pitää yllä?
En ylipäätänsä halua tulla haudatuksi kirkon hautausmaalle, jota pidän "kuolleiden eläintarhana", vaan tuhkat luontoon takaisin kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
haluamme siunatulle maalle? En minä ainakaan halua. On aivan se ja sama mikä hautuumaa se on, kunhan vain lapsilleni ja muille rakkaille jää paikka jossa voi vierailla jos tahtovat minua muistaa.
Ja parin vuoden kuluttua tappelevat siitä, kuka maksaa haudan vuosittaisen hoitomaksun ja kuka istuttaa/maksaa kukat. Voihan sitä kotonakin muistella.
Minä en halua tulla haudatuksi minnekään. Haluan elää. Koskapa kuitenkin kuolen, ruumiini kai hävitetään. Asia ei minulle kuulu. Nimittäin, kun minä lakkaan olemasta tässä maailmassa, minun kannalta katsottuna tämä maailma lakkaa olemasta.
mieluiten tuhkaus. Mutta jos se läheisille on mukavampi ajatus, niin kirkkomaahankin saa kuopata.
tunnustuksettomia hautausmaita on aika harvassa apikassa. moni ateisti joutuu vasten tahtoaan kirkon hautausmaalle.