Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennakkoperintö vain itselle, ei puolisolle?

Vierailija
21.10.2010 |

Osaisikohan joku auttaa raha-asiassa?

Vanhempani haluavat lahjoittaa minulle rahaa ennakkoperintönä. Raha on tarkoitus käyttää asuntolainaamme (minun ja aviomieheni yhteinen laina).

Isäni pitää kuitenkin tärkeänä, että raha tulee juuri minulle, ei miehelleni mahdollisen avioeron kohdatessa. Parisuhteemme voi mainiosti ja isäni pitä kovasti vävystään, mutta hänellä on kuitenkin tällainen periaate.

Meillä ei ole avioehtoa (nyt).

Miten asia käytännössä hoitoo? Pystytäänkö vaikkapa pankissa tekemään joku paperi, jossa lukee että se vaikkapa 50 000 e on minun, ei miehen (jos eroamme)?

Veroasiat hoitovat ihan laillisesti, jos joku sitä pohtii ja olen ainut lapsi, eli sisaruksenikaan eivät asiasta suutu. Vanhemmillani on myös ihan mukavasti rahaa käytettävissä eläkepäiviinsä, vaikka osa perinnöstä siirretään jo minulle.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(se on joka tapauksessa pakko tehdä noin isosta summasta verottajaa varten), jossa he sulkevat pois miehesi avio-oikeuden tuohon ennakkoperintöön. Pankin lakimies varmasti auttaa mielellään kohtuuhintaan lahjakirjan tekemisessä.

Vierailija
2/3 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sama asia kuin lahja?

Kanntaa todallakin olla juristiin tai notaariin yhteydessä.

Musitelen että kun veljeni sai ennakkoperintönä asunnon, sen verotus meni erilailla kuin jos olisi saanut rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennakkoperinnönkin voi korvamerkata, ihan yhtä helposti kuin lahjakirjaankin merkitään, että on vain lahjansaajan omaisuutta.