Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei onko muita, joilla polviongelmia erityisesti juostessa?

Vierailija
19.10.2010 |

nuorena minulla oli juoksukielto, polvet kipeytyivät niin aina juostessa vaikka harrastin muuten liikuntaa (tanssi, uinti) hyvin paljon. Juostessa tuli heti molempiin polviin pistävä, vihlova kipu eteen. Kävin joskus teininä siitä lääkärissä, ja muistaakseni selitti jotain (yleislääkäri tosin) että johtuisi tyhjästä nivelpussista, luut hankaa toisiaan vasten). No, juoksu jäi vuosiksi.

Nyt innostuin aloittamaan uudelleen ja pari viikkoa pystyinkin juosta kivutta, ja sitten tuli taas tuttu kipu molempiin jalkoihin. Hemmetti, uskaltaakohan tässä juosta enää? Ylipainoa ei ole, kengät ovat laadukkaat ja muotoillut. Kipu vaan tismalleen sama kuin nuorenakin. Onko mitään tehtävissä, jos vika siis tuo nivelpussi, niin sitähän ei varmaan mitenkään voi vahvistaakaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on teininä joskus muljahtanut pois paikoiltaankin (polvi) ja sanin sellaisen sidesysteemin siihen.

Moniin vuosiin polvi ei oireillut mutta nyttemmin olen huomannut että viiltää esim. kun nousee kyykystä ylös.

Käytin tuota sidettäni töissä varsinkin parin viikon ajan, ja auttoi! Ei viiltele enää.

Vierailija
2/7 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun polvet eivät ole mitään varsinaista vammaa koskaan kärsineet. Kipu tulee tosiaan vain juostessa ja rasituksessa, mutta sen juoksun jälkeen siis oireilee ihan kävellessäkin, portaita kävellessä esim.

Sidettä voisi tietysti kokeilla, noin ensi hätään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi vesisellaista...

Kuulostaako seuraava tutulta: Osgood-Schlatterin tauti

Vierailija
4/7 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti heti googlata tuo, ja sinänsä ei kyllä ihan mielestäni täsmäisi, tuon pitäisi loppua teini-iän jälkeen? Lisäksi en ole harrastanut kontaktiurheilua, eikä sitä kautta olettaisi luutumisongelmia. Mutta ihan potentiaali tuokin...

ja kenkien muotoilusta: siis muotoiltu pohjallinen, päkiävahvenne iskua varten, tuki ulkosyrjälle (ettei astu painoa vinoon). Näiden pitäisi kuulemma auttaa moisiin kipuihin, mutta ei ole kyllä. Tai reippaassa kävelyssä jota olen tähän asti harrastanut näillä ulkokengillä ei ole toki tullut kipua. Heti juostessa vaan. Jumpassa ei tule, ellei ole tosi rankkaa jaloille.

Vierailija
5/7 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lääkärit ole ottaneet mitenkään tosissaan sitä kun olen sanonut että polvet kipeytyy. Kuulemma tarvii vaan paremmat kengät. No mulla on nyt hyvät juoksulenkkarit, joissa on pronaatiotuki ja vaimennukset, mutta silti tulee parin kerran jälkeen sisä/etupuolelta polven alapuolelta nivel niin kipeäksi että ei voi ottaa juoksuaskelia pariin viikkoon. Kunnon puolesta voisin juosta mutta jalat ei kanaa. Harmittaa!

Vierailija
6/7 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla diagnosoitiin viime talvena vaika nivelrikko polvissa (olen 36v). Polvet ehtivät oireilla yli 10 vuoden ajan ennen kuin sain diagnoosin ja oikean lääkityksen vaivaani. Aikaisemmin yksikään lääkäri ei ollut uskonut kuinka hankala polvieni tilanne oli, selittivät aina jotain ympäripyöreitä 'tyypillisistä nuorten naisten vaivoista' ja käskivät vain syömään buranaa :(

Nuorempana harrastin aktiivisesti tanssimista ja aerobiciä, mikä osaltaan edesauttoi nivelrikon syntymistä ja etenemistä. Nykyään pystyn harrastamaan polvieni kanssa vesijumppaa (zumbaa ja aerobiciä altaassa) ja pyöräilyä.

Nivelrikko on kuitenkin kovin harvinainen nuorilla henkilöillä ja sinullakin on varmaan joku muu vaiva. Omallakin kohdalla kokenut nivelvaivoihin erikoistunut lääkäri hämmästyi todella pahasti nähdessään röntgenkuvat polvistani. Kannattaa kuitenkin tutkituttaa kunnolla.

Joka tapauksessa sinun kannattaa välttää semmoisia lajeja jotka saavat polvesi kipeytymään.

Vierailija
7/7 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla diagnosoitiin viime talvena vaika nivelrikko polvissa (olen 36v). Polvet ehtivät oireilla yli 10 vuoden ajan ennen kuin sain diagnoosin ja oikean lääkityksen vaivaani. Aikaisemmin yksikään lääkäri ei ollut uskonut kuinka hankala polvieni tilanne oli, selittivät aina jotain ympäripyöreitä 'tyypillisistä nuorten naisten vaivoista' ja käskivät vain syömään buranaa :( Nuorempana harrastin aktiivisesti tanssimista ja aerobiciä, mikä osaltaan edesauttoi nivelrikon syntymistä ja etenemistä. Nykyään pystyn harrastamaan polvieni kanssa vesijumppaa (zumbaa ja aerobiciä altaassa) ja pyöräilyä. Nivelrikko on kuitenkin kovin harvinainen nuorilla henkilöillä ja sinullakin on varmaan joku muu vaiva. Omallakin kohdalla kokenut nivelvaivoihin erikoistunut lääkäri hämmästyi todella pahasti nähdessään röntgenkuvat polvistani. Kannattaa kuitenkin tutkituttaa kunnolla. Joka tapauksessa sinun kannattaa välttää semmoisia lajeja jotka saavat polvesi kipeytymään.

Kai se on pakko joo jättää juoksu. Harmittaa niin vietävästi, pitäisin siitä lajista kaikista eniten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi