4-v. poika lyö, potkii yms.
Nyt olisi neuvot tarpeen, kiitos! Millä saisi lopettamaan? Arki on kertakaikkisen kauheaa. Aamu alkaa sillä, että touhuan aamupalan pöytään ja paikkoja kuntoon, esim. sängyt sijaan, laitan pyykiä pyörimään. Lapset leikkii sen aikaa. Sitten on aika pukea, riita alkaa siitä.
Vaatteet on pojalle välillä valmiina, välillä opettelee itse hakemaan omasta kaapistaan ja osaa hienosti pukea. Silti alkaa tapella ensin, heittelee tavaroita ja möykkää "en pue, en pue". En halua pukea lasta, koska toisen kanssa tehtiin se virhe, että autettiin liikaa ja saatiinpa sitten aina olla vielä eskarilaistan melkein pukemassa. Joten tavarat lentää pitkin seiniä, kuuluu "paskapää äiti, tyhmä äiti" ja sitten heittelee sisaruksille tavaraa päälle tai tönii. Ja kun ei sanomalla lopeta, vien jäähylle.
Siellä alkaa toinen sota. Lapsi lyö minua täysillä, on kuulkaa mustelmia käsissä. Ja potkii ja vaikka mitä. Yritän pitelemällä saada aisoihin ja samalla pelkään, että satutan lasta, kun se rimpuilee. Jos jätän vain huoneeseen ja menen pois, alkaa viskoa sielläkin tavaroita tai paiskoo ovea niin että ikkunat helisee.
Tämä on jokapäiväistä ja en enää tiedä mitä tehdä. Onko tämä jotain normaalia uhmaa, ei ainakaan esikoinen ollut tällainen vaikka uhmasi. Ei lyönyt, ei rikkonut tavaroita.
Lapsia ei ole koskaan lyöty, mies ei lyö minua, joten mallioppiminen ei voi olla kyseessä.
Neuvokaa, pliis..
Kommentit (4)
Saisiko se lapsi ne vaatteet päälle, jos on jotain mitä odottaa: "kun olet saanut vaatteet päälle, voidaan pelata yksi peli/lähteä ulos/tms."
Meidän pojalla oli juuri neljä vuotiaana aika agressiivinen vaihe, joka ei onneksi kestänyt pitkään. Oli kuitenkin rankkaa kun ikinä ei tiennyt mistä hermostuu ja vastaa lyömällä.
Minun 5-vuotiaalla lapsellani oli puolisen vuotta kestävä lyömisvaihe. Vieläkin saattaa yrittää nipistää, jos häntä komentaa tai rajoittaa toimintaa, mutta se on vähentynyt huomattavasti.
Otimme jäähyt käyttöön ja sanoitimme tunteita tyyliin nyt-sinua-harmittaa-kovasti-kun-Milla-ei-pääsekään-leikkimään tms.
Luulisin että kyseessä on joku vaihe.
Huolestuin lapsen aggressiivisuudesta ja juttelin neuvolapsykologin kanssa. Hän sanoi että tuon ikäiset kyllä voivat lyödä ja olla aggressiivisia. Sain häneltä paljon hyviä käytännön vinkkejä. Suosittelen ap:llekin soittamaan neuvolapsykologille. Loistava maksuton palvelu!
kuin pukemiseen. Ei kestä kieltää tai keskeyttää jotain vaarallista leikkiä. Normaalit päivärutiinit on, kerho on, kavereita on...