Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö pidäkin maksaa hautajaisten jälkeen jos menee seurakuntalolle, niin siitäkin

Vierailija
16.10.2010 |

erikseen, vai olneko väärässä? Ja hautapaikasta, eikö siitäkin pidä maksaa ja sen ylläpidosta ja siis vaikak kuuluisi kirkkoon ja maksaisi kirkollisveroa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin toi seurakuntatalojuttu voi riippua paikkakunnasta, voi olla, että jossain pienessä kylässä ei tarvitse maksaa. tai voi riippua siitä kuuluuko se siihen hintaan, jonka hautaustoimistolle maksaa, eli onko heillä joku sopimus ja he maksavat siitä kirkolle.

Vierailija
2/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa jää nähtäväksi korottuvatko kirkkoon kuulumattomille nuo maksut. Nythän maksuissa ei ole ollut joko lainkaan tai on ollut vin vähän eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa jää nähtäväksi korottuvatko kirkkoon kuulumattomille nuo maksut. Nythän maksuissa ei ole ollut joko lainkaan tai on ollut vin vähän eroa.

Hautapaikan itsessään pitää olla samanhintainen kaikille, koska valtio maksaa srk:lle hautausmaiden ylläpidosta.

Vierailija
4/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole srk:lta laskuja tullut.

Vierailija
5/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautapaikasta taas säädetään ihan erikseen laissa, kirkkoon kuulumattomia ei saa maksuilla syrjiä. Tietysti haudan hoidosta joutuu maksamaan jokainen, mutta hautahan ei ole lainkaan pakollinen. Jos ei kuulu kirkkoon, pitäisi automaattisesti ja sen enempiä kyselemättä tuhkata.

Vierailija
6/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuulu kirkkoon, pitäisi automaattisesti ja sen enempiä kyselemättä tuhkata.

Jaa, ihanko itse keksit tämmöisen säännön?

Vierailija
7/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautapaikasta taas säädetään ihan erikseen laissa, kirkkoon kuulumattomia ei saa maksuilla syrjiä. Tietysti haudan hoidosta joutuu maksamaan jokainen, mutta hautahan ei ole lainkaan pakollinen. Jos ei kuulu kirkkoon, pitäisi automaattisesti ja sen enempiä kyselemättä tuhkata.

Siis, meistä jokainen (työssäkäyvä) maksaa veroa, josta menee osuus kirkolle hautajaisia ajatellen (tai ennakoiden). Miksi me siis oltaisiin vähempiarvoisia kuin kirkkoon kuuluvat? Ainakaan mä en voi enää asialle mitää jos meikän omaiset hakuaa papin haudalle (jos en ehdi toisin sanoa/kieltää).

Mulle ainakin on ihan sama, päädynkö vaikka metsään tai merelle. Kuollut mikä kuollut.

Vierailija
8/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuulu kirkkoon, pitäisi automaattisesti ja sen enempiä kyselemättä tuhkata.

Jaa, ihanko itse keksit tämmöisen säännön?

niin silloin ei pitäisi lainkaan päätyä siunattuun maahan. Oma valinta.

Vierailija
9/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen maksanut kirkollisveroja melkein 30 vuotta. Palveluja olemme käyttäneet 1 kerran, pappi kutsuttiin kotiin kastamaan esikoinen.

Jos/kun kohta eroan kirkosta, niin pitäisikö minun tehdä kysely, että mihin maksamani eurot käytetty, onhan osa niistä sijoitettu siten, että niillä voidaan kuoltuani maksaa papin palkka, että tulee minut viimeiselle matkalle siunaamaan (ei itseni, vaan sukulaisteni tähden - jos kuolen onnen vanhempiani).

Vierailija
10/10 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos valittaa hautausmaanhoitomaksuista

niin silloin ei pitäisi lainkaan päätyä siunattuun maahan. Oma valinta.

Seurakunnat ovat käytännössä monopoliasemassa hautausmaiden hoidossa. Valtio maksaa niille hautausmaan hoidon kulut ja seurakunnalla on velvollisuus haudata kaikki. Seurakunnalla on myös velvollisuus osoittaa erillinen tunnustukseton hauta-alue, jos niin pyydetään.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tunnustukseton_hauta-alue

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi