Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko tylsä, kun opetan ettei joulupukkia ole olemassa?

Vierailija
16.10.2010 |

Esikoinen siis 3,5 v. ja olen alusta asti kertonut ettei joulupukki ole oikeasti olemassa. Löytyykö muita, jotka opettavat näin heti alusta asti?

Meillä kyllä vietetään joulua, lähinnä (pakanallisesti) "perinteen" (lue: isovanhempien) vuoksi, mutta joulupukki ei vieraile eikä pukki tuo lahjoja. Vanhempani kyllä syöttävät tuota joulupukkia, joulupukille toivelistan kirjoittamista jne. lapselle, mutta minä olen lapselle selittänyt, että oikeasti pukki ei tuo mitään eikä kierrä jokaisen maailman lapsen luona, vaan kaikki ne pukit joita joulun alla näkee, ovat vain ihmisiä, joilla sellaiset vaatteet.

En vain ymmärrä miksi lapselle pitäisi uskotella höpötystä joulupukista. Miksei voi suoraan sanoa, että lahjat tulevat läheisiltä ihmisiltä sen sijaan että pukki toisi ne?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysty valehtelemaan lapsilleni että olisi joku joulupukki joka tekee lahjat ja päättää, kuka mitäkin saa jos saa. Kun eihän se noin ole.

Meillä kyllä käy joulupukki, mutta se on alusta saakka selitetty siten, että kyse on joululeikistä ja lapset tietää, että ukkihan se pukkia esittää.

En myöskään kiristä lapsia sillä kusetuksella, että lahjojen saanti riippuu kiltteydestä. Kun eihän sekään oikeasti siihen vaikuta.

Vierailija
2/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen aina tiennyt, ettei pukkia ole olemassa ja lapsille on aina opetettu, että joulupukkia ei ole oikeasti olemassa, se on hauska leikki, se on aina joku ihminen, joka on pukeutunut joulupukiksi ja yleensä vanhemmat on hankkineet ne joululahjat. Siitä huolimatta meillä on käynyt joulupukki, olisiko siitä asti kun esikoinen oli 3 v, täyttää nyt 8 ja lapsia on neljä. Meillä on tän leikin kanssa tosi hauskaa, vaikka viime jouluna toiseksi nuorimmallekin jo selvisi kuka se joulupukki oikeasti on. Nuorin ei vielä sitä tiedä ja kaikista muista on hauskaa pitää se salaisuutena... Jonkun tovin vielä pukki meille tulee, koska me siitä leikistä tykätään.

Veljen perheessä myös lapset aina tienneet, että joulupukkia ei ole, mutta he ovat vuosikausia vuorotellen pukeutuneet pukiksi, joka tuo lahjat - lapset (4 kpl) siis myös omalla vuorollaan, ja he nauttivat tästä leikistä paljon.

Siis se, että tietää alusta lähtien, ettei pukkia ole, ei välttämättä tarkoita, etteikö pukki voisi silti olla osa joulua. Tai etteikö joulu voisi olla hauska. Mutta voit kyllä sillä, että lapsi tietää, ettei pukkia ole, tehdä asiasta myös tosi tylsän. Ihan susta itsestä kiinni.

Ja niin, meillä suvun lahjat tulee aina antajiltaan, pukki tuo "pikkulahjoja", esim. kuvio saippuaa, sukkahousuja ym, mitkä aidosti ilahduttaa lapsia, mutta ovat hyödyllisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla appi otti taman henkilokohtaisesti, ja sanoi etta "pitaahan lapsilla saada olla fantasiamaailmansa". Olen fantasiamaailma-asiasta periaatteessa samaa mielta, mutta jotenkin toivon lapsilleni kiinnostavampaa ja yksilollisempaa mielikuvitusmaailmaa kuin taman ianikuisen joulupukin, josta itse asiassa (jotkut) aikuiset tuntuvat nauttivan enemman kun ne lapset...

Vierailija
4/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta että joulun kunniaksi aikuisetkin haluavat leikkiä joulupukkileikkiä. Innolla lapsikin sitä leikkii eikä varmasti menetä mitään. :)

Vierailija
5/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryöstät lapselta jouluntaian, jos ette edes usko Jeesuksen syntymäpäivään, miksi ihmeessä vietätte edes joulua?

Ainakin meillä on lapset aika pieninä tienneet että joulupukki tarvitsee paljon pikkuisia ja vähän isompia tonttuja lahjojen hankintaan ja aika pieni voi itse olla tonttu.

Vierailija
6/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryöstät lapselta jouluntaian, jos ette edes usko Jeesuksen syntymäpäivään, miksi ihmeessä vietätte edes joulua?

Joulu on ikiaikainen keskitalven juhla eikä liity Jeesukseen eikä joulupukkiin mitenkään.

Vierailija
7/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulupukki on satua kuten pääsiäispupu

Vierailija
8/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryöstät lapselta jouluntaian, jos ette edes usko Jeesuksen syntymäpäivään, miksi ihmeessä vietätte edes joulua? Ainakin meillä on lapset aika pieninä tienneet että joulupukki tarvitsee paljon pikkuisia ja vähän isompia tonttuja lahjojen hankintaan ja aika pieni voi itse olla tonttu.

miksi sen "taian" pitaa olla kollektiivinen? Eiko olisi paljon mielenkiintoisempaa, jos jokainen perhe keksisi oman satujuhlansa, pitaisi sen siihen vuodenaikaan kuin haluaa, omien saantojensa mukaan? Miksi kaikilla pitaa olla sama, mainostoimistojen kiillottama "taika"?

Vierailija
9/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on ikiaikainen keskitalven juhla eikä liity Jeesukseen eikä joulupukkiin mitenkään.

vaikka joulupukkia ei olekaan mutta muistan itse lapsuudesta ne jäsnkät päivät (joulukuun), kun odotettiin joulua. Ei vain ne lahjat vaan se tunnelma =)

Vierailija
10/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadut keksittyä höpöhöpöä, uutiset tilalle heti. Nopeat syövät hitaat, röyhkeät ajavat kilttien edelle ja sitten kun olet aikuinen, ei tartte leikkiä kaikkien kanssa. Setä ei ole väsynyt, vaan umpikännissä. Usko vain ja ainoastaan se, minkä näet. Mitäs vielä..?

Vierailija
11/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummeilta ja sitten kirjoitamme joulupukille ja lapsi saa toivoa jotain pientä-

Vierailija
12/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadut keksittyä höpöhöpöä, uutiset tilalle heti.

Kyllähän pienetkin lapset ymmärtävät että sadut on satuja ja todellisuus todellisuutta. Ei se vähennä satujen taikaa. Joulupukkijuttu sen sijaan tuputetaan lapsille totena.

Vierailija
13/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadut keksittyä höpöhöpöä, uutiset tilalle heti. Nopeat syövät hitaat, röyhkeät ajavat kilttien edelle ja sitten kun olet aikuinen, ei tartte leikkiä kaikkien kanssa. Setä ei ole väsynyt, vaan umpikännissä. Usko vain ja ainoastaan se, minkä näet. Mitäs vielä..?

Öööh!!!... Nyt lyö kyllä yli. Kyllä meillä ainakin kerrotaan, että sadut eivät ole totta mutta ne on opettavaisia tarinoita. jos joku spurgu makaa nurtsilla, niin siitäkin sanotaan kyllä, että setä on juonut liikaa aikuistenjuomaa ja noin kävi ja että noita kannattaa lasten hieman varoa jotka on liikaa juonut.

Ja ap:lle, hyvä kun muistutit tästä asiasta. viime jouluna mietittiin, että mitenköhän tämä olisi järkevintä tehdä mutta sitten se joulu tulikin niin "äkkiä". Taidetaan valaista asiaa tänä jouluna ja kertoa, että pukin käynti on vain kiva joulun leikki. Sillä kivaahan se interaktiivinennäytelmä on!

Vai onko pukki sittenkin olemassa??

Vierailija
14/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadut keksittyä höpöhöpöä, uutiset tilalle heti.

Kyllähän pienetkin lapset ymmärtävät että sadut on satuja ja todellisuus todellisuutta. Ei se vähennä satujen taikaa. Joulupukkijuttu sen sijaan tuputetaan lapsille totena.

Kyllä pienet lapset erottaa sadun ja toden... No hei haloo!

Kaikki lapset Muumilaaksossa tietää, että ihmset ne siellä muumien sisällä on. Tai Teletapit on vaan hassuihn asuihin pukeutuneita ihmisiä. Tai Röllipeikko on mies peikoksi pukeutuneena.Jne jne.

Hei oikeesti! Antakaa lapsille lapsenmielinen elämä. Miksi pitäisi olla tosikko jo vauvast lähtien.

Vierailija
15/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö pian 4 v tykkää hulluna esim. Titi-Nallesta, Miinasta ja Manusta, Hevisauruksesta... Näitä hahmoja kun olemme nähneet livenä, tyttöä on kuitenkin pelottanut aivan kamalasti. Siksi olemme pakon edessä opettaneet hänelle, että hamojen sisällä on ihminen, että ne eivät ole "oikeita". Tämä on helpottanut hahmojen lähestymistä edes vähän... Vähän aikaa sitten hän itse keksi, että joulupukinkin sisällä on ihminen. Me yritimme selittää, että ei ole, joulupukki on oikea, mutta en tiedä onko lumous jä särkynyt.

Vierailija
16/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se voi olla tuhoisaa lapsen mielelle, kun hän tajuaa, että rakkaimmat ihmiset ovat valehdelleet hänelle näin tärkestä asiasta? Mistä muusta vanhemmat ovatkaan hänelle sitten valehdelleet? Voiko vanhempiin enää lainkaan luottaa?

Vierailija
17/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan oikeasti sitä pukkia ei ole, ainakin itse muistan vain sellaisia jouluja jolloin olen epäillyt pukin olemassa oloa, mutta kuitenkin odottanut joulupukkia.

Ainakaan meillä lapsien ainoa jouluhössötys on ollut joku lelukirja joka tulee postiluukusta, eivät he ole nähneet kauppojen joulukrääsää.

En myöskään ymmärrä miksi joulunkin täytyy olla YKSILÖLLINEN, voi veetu sentään. Joulu on jokaisessa kodissa varmasti erilainen vaikka siinä on samanlaisia elementtejä.

Meillä ainakin on vastattu lapselle, noin 6v, onko joulupukki olemassa että mitä luulet?

Vierailija
18/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain ukolta kauheat haukut..siis äijä kilahti ihan kunnolla,hyvä kun ei tirvassu!En tajua miksi niin kauheat kilarit otti

Minun mielestä siinä ei ole mitään väärää,jos ei joulupukkisatua syötä lapselleen

Vierailija
19/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se voi olla tuhoisaa lapsen mielelle, kun hän tajuaa, että rakkaimmat ihmiset ovat valehdelleet hänelle näin tärkestä asiasta? Mistä muusta vanhemmat ovatkaan hänelle sitten valehdelleet? Voiko vanhempiin enää lainkaan luottaa?

jumalakin on samanlainen uskonasia kuin joulupukki??

Vierailija
20/59 |
16.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään kiristä lapsia sillä kusetuksella, että lahjojen saanti riippuu kiltteydestä. Kun eihän sekään oikeasti siihen vaikuta.