Jaksaisitko tätä mun arkeani?
Vuoden ikäisen lapsen yksinhuoltajana ilman mitään tukiverkostoja, työrytmi raskaalla hoitoalalla 5 päivää töitä, 1 vapaa, seitsemän päivää töitä, 1 vapaa, seitsemän päivää töitä, yksi vapaa, viisi päivää töitä, neljä vapaata.
Tuossa välissä iltavuoroja, jotka loppuu klo 22, ja seuraavana aamuna aamuvuoroon klo 07. Vauva silloin yötä päiväkodissa. Kahden iltavuoron välissä lapsi kotiin illalla klo 22.30 rattailla vieden syyspimeässä (ei ole autoa), jottei tarvitse jäädä yöksi, ja että saadaan olla edes jokunen tunti yhdessä.
Työaikasuunnittelu on täysin pyllystä, ei meinaa jaksaa.. Tätä on hoiva-ala. Itse ei voida vaikuttaa vuoroihin.
Uupumus painaa, ja lapsi käy kotona vain kääntymässä. Rahoissani en ole, pakko tehdä töitä.
Kommentit (30)
Saat aikaa lapsenkin kanssa ja viikonloput saatte viettää keskenään.Ja jos vaikka saisit samalla hommattua itsellesi tukiverkon?Oletko kuullut tukiperheestä?Ota selvää saisitko sellaisen jos kerran olet täysin yksin lapsen kanssa.
Mutta ensin hommaat sen pvätyön ja lopetat miettimisen!!!!
Minkälaisessa asunnossa asutte? Paljonko vuokra? Onko muita kuluja (esim. lainakuluja)?
Ryhtyisin järjestelemään elämää uusiksi. Hoitoalalla saat pk-seudulta varmasti sellaisen työpaikan, jossa pienen lapsesi ei tarvitse olla vuorohoidossa. Oletko ajatellut tehdä esim. 60% tyoaikaa? Verotus pienenee aika paljon, jolloin nettomenetys ei ole läheskään bruttomenetyksen veroinen.
Tee asialle jotain!
työsuojeluvaltuutetulle tms. Kyllähän kiertoihin pitää voida vaikuttaa ja niihin on olemassa selvät ohjeet miten ne pitäisi laatia jotta ihmiset jaksaa. Ja laki ja tes määrää pakollisesta lepoajasta vuorojen välillä.
Pura tilanteesi aivan perinpohjin - voitko muuttaa jotain työvuoroissa, työpaikassa, asumisessa, rahankäytössä jne. Tilanne on mahdoton sinulle ja lapsellesi.
Yritä myös hakeutua tuen piiriin, onko ketään ystävää/sukulaista joka voisikin auttaa, entä neuvolan kontaktit?
Todella törkeitä listoja, ei mitään inhimillisyyttä työvuoroissa. Koita neuvotella pois ilta-aamuyhdistelmistä yms... Jos ei onnistu, äänestä jaloillasi. Pääkaupunkiseudulla riittää valinnanvaraa työpaikkojen suhteen. En ole koskaan tajunnut,miksi hoitoalalla työvuoroja ei suunnitella yleisten suositusten mukaan. Itse vaihdoin päivätyöhön juuri työvuorojen takia; inhosin ilta-aamuyhdistelmiä eivätkä iltavuorotkaan mitään herkkua ole perheelliselle.
t. sh
ja tiedän millaista on olla kolmen lapsen yh vuorotyössä, mutta lapsille tuo on uuvuttavaa.
Ratkasin hoitopäiväongelmia tekemällä paljon tuplavuoroja.
Nyt ei vaan heru myötätuntoa.
Itse olen myös vakivirasa hoitoalalla. Olen valinnut paikan jossa voin tehdä lyhennettyä (30t/vko) sekä valita työvuoroni.
Minun ei ole koskaan tarvinnut laittaa lapsiani hoitoon. Lapset ovat nyt 7v ja 4v. Lapseni ovat etusijalla, kun mietin elämäni muut kuviot ja työt.
Minulla on lasteni isä aviomiehenä. Se on tietysti iso etu. Mutta tosiaan järjestämme työvuorot niin, että aina jompi kumpi on kotona lasten kansa. Mutta se tarkoittaa sitä, että ei ole varaa kaikkeen mitä haluaa.
Kyllä elämää voi elää vähän kapeamman leivän ääressäkin jos on halua. Edes lapsen tähden.
Mutta jos asia painaa sinua, ryhdy toimiin.
Jos sinulla ei ole tukiverkkoa Hesassa, miksi olet siellä? Tuolla meiningillä et ikinä jaksa tukiverkkoa ryhtyä rakentamaankaan. Tulisiko edullisemmaksi asua ja miellyttävämmäksi elää jossain muualla mutta ei ihan maalla kuitekaan? Pystytkö edes hyödyntämään Helsingin kaikista asioista, koska työ vie kaikki mehut?
Ihan itse olet tuon työpaikkasi valinnut, Helsingissä voisit halutessasi koska vaan vaihtaa työpaikkaa.
Mieluummin tinkisin asumisesta ja mistä tahansa muusta, mutta en pitäisi noin pientä noin paljon hoidossa, en ikinä!
oikeus lyhennettyihin työpäiviin. Ihme jamassa olet, kun jokainen tuntemani sh on pystynyt sanelemaan täysin työaikansa pk-seudulla, koska hoitajista on niin kova pula, myös eräs ensihoitajatuttu. Suurin osa tekee pelkkää päivävuoroa, osa on valinnut niin, että heittää pelkkää yökeikkaa silloin kun huvittaa ja ansaitsee näin saman kuin joku muu tekemällä pelkkää päivävuoroa.
Voitko selittää, mikset toimi samoin?
Eli siis kolmen viikon listat on. Vapaita on kuusi joka listaan, mutta listat tehdään niin ettei niissä ole mitään ergonomiaa. Ensin hirveitä putkia ja sitten yhtäkkiä monta vapaata. Aamua ja iltaa sikinsokin. Mulla on oikeasti pää jo ihan sekaisin. Kolhin itseäni ja tiputan tavaroita, havahdun siihen etten muista mikä päivä on :o( Pitäisköhän tosiaan ruveta vaan keikkailemaan..
ap