Isä haluaa tavata lastaan vain joka toinen viikonloppu.
Olemme eroamassa pitkästä liitosta. Olemme yrittäneet sopia lapsen asioista mahdollisimman hyvässä hengessä, mutta nyt minulla keittää yli.
Isä haluaa tavata poikaansa joka toinen viikonloppu. Mies on muuttamassa samaan kaupunkiin n.2 km päähän vanhasta kodistamme. Tarjosin vuoroviikkosysteemiä, mutta mies itse haluaa vain joka toisen viikonlopun. Valintaansa hän perustelee sillä, että jää aikaa töille ja vapaa-ajalle ja voi sitten kahtena viikonloppuna kuussa keskittyä vain poikaansa.
(Minun vapaa-aikaani tai työtäni mies ei ilmeisesti sitten pidä kovin tärkeänä...)
Olen aivan ihmeissäni, sillä tähän asti mies on ollut oikein hyvä ja osallistuva isä, vaikkakin työ on aina ollut hänen elämässään tärkeää.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
Kommentit (30)
Lapsella säilyvät molemmat rakastavat vanhemmat arjessa.
Joka toinen viikonloppu lapsensa näkevä isä on turistisetä, ei muuta.
7v. lapselle kaverit on jo tärkeitä, siis jos lapsi on normaalin sosiaalisesti kehittynyt.
Lapsi ei roiku kenenkään nurkissa, vaan vierailee kaverinsa luona ja lapsen kavereiden pitäisi myös päästä teille??? Ymmärrätkö??
Kouluiässä lapsen hoito helpottaa ja siinä vaiheessa alkaa lapsen kaverisuhteiden tukeminen.
No et taida ollakaan kovin hyvä äiti!
Siellä ulkona luuraa juuri laiskojen ja itsekkäiden vanhenpien lapset, kun kotiin ei päästetä.
Lapsen pitää olla vanhempien kanssa, mutta myös kavereiden.
Vuoroviikkojärjestelmä on toimiva ratkaisu.
Lapsella säilyvät molemmat rakastavat vanhemmat arjessa.Joka toinen viikonloppu lapsensa näkevä isä on turistisetä, ei muuta.
jos se on järjestetty niin, että lapsella yksi koti ja ja vanhemmat muuttaa sinne vuoroviikoin.
En voisi kuvitellakaan että mieheni suostuisi eron sattuessa noin vähäiseen yhteiselämään lastemme kanssa. Taistelisi varmasti viimeiseen asti lähivanhemmuudesta.
Tuntuu varmasti oudolta jos tähän asti osallistuva ja rakastava isä, yhtäkkiä onkin valmis luopumaan läheisestä suhteestaan lapseen. Tuntuu että tuohon täytyy olla jotain ihan omia syitä, onko mies ollut eron aloitteellinen osapuoli?
Tsemppiä ap:lle erossa. Toivon sydämestäni etten ikinä joudu samaan tilanteeseen.
Muista nyt itse antaa lapsellesi kaikki se tuki mitä hän eron käsittelyssä tarvitsee. Ole sinä läsnä, kun lapsi tajuaa todellisuuden ja isän "petollisuuden". Voi olla melkoinen kriisi lapselle.
Haluat olla paljon lapsesi kanssa ja sitten et kuitenkaan halua!
Aika ristiriitaista.
Luuletko, että pääsen jotenkin helpolla, kun lapsen kaveri kyläilee meillä.
Teen ruuat kolmelle, ruokin, vahdin, opastan ja kiellän. Pojat riehaantuvatkin helposti.
Saman saa kokea lapseni kaverin yh-äiti, kun lapsesi vierailee siellä ja kaiken tämän teemme vain lapsiemme takia.
Ei noi 6v. pojat niin helppoja ole ja hermoja taatusti koettelevat.
Helpolla juuri pääsee, kun lapsella ei ole kavereita.
Ihan tavallinen kahden kodin järjestelmä toimii paremmin kuin yksikään viikonloppu-metodi, jossa lapsi vieroitetaan toisesta vanhemmasta.
Lapsella on kaksi rakastavaa, tuttua kotia.
Vuoroviikkojärjestelmä on toimiva ratkaisu.
Lapsella säilyvät molemmat rakastavat vanhemmat arjessa.Joka toinen viikonloppu lapsensa näkevä isä on turistisetä, ei muuta.
totta, jos se on järjestetty niin, että lapsella yksi koti ja ja vanhemmat muuttaa sinne vuoroviikoin.
sitten vielä rehvastelet!
Niin ne tapaamiset sitten menee, että isä näkee lastansa jokatoinen viikonloppu. Ihan normaali sopimus on.
ja jos olisi mitenkään mahdollista saada sovittua asiaa muuten kuin mahdollisesti oikeuden kautta, niin mielestäni olisi paljon parempi, jos 7- ja 9-vuotiailla olisi YKSI koti ja kävisivät isänsä luona vain joka toinen viikonloppu. Voisivat toki soitella isänsä kanssa ja tarpeen tullen tavata siinä välilläkin, mutta muuten vain joka toinen viikonloppu. Valitettavasti erehdyin aikanaan suostumaan vuoroviikkosysteemiin, eikä isä suostu viikonloppuisäksi.
Ei tarvitse rientää viideksi kotiin laittamaan ruokaa. Ei tarvitse viedä harrastuksiin.
Vuoroviikkosysteemin on aivan typerä mutta isät voisivat hoitaa lapsiaan myös arkisin.
Eli lapsi 2-3 päivää esim. joka toinen viikko ja sitten viikonloppu joka kolmas tai neljäs.
Äidit hoitavat lapsen arkirutiinit ja isät ottavat kermat päältä. Eli viikonloput! Sikamaista, siihen ei missään nimesssä pidä suostua!!
Aloitti juuri koulun. Koulu sijaitsee järkevän matkan päässä meidän kummankin uusista kodeista.
ap
Veisi harrastuksiin tms. Tai ehdota, että tuo viikonloppu olisi esim. torstai-maanantai. Voihan noita sitten muuttaa, jos mies vaikka huomaakin että haluaa olla lapsen kanssa enemmän. Mitä mieltä lapsi itse on?
Eli lapsi isällään arkipäivinä 2-3 päivää esim. joka toinen viikko ja sitten joka kolmas tai neljäs viikonloppu.
-3-
Päätimme, että hoidamme aikuisten asiat keskenämme ja kysymme lapsen mielipidettä, kun olemme asioista samaa mieltä.
Lapsi tietysti haluaisi viettää isänsä kanssa paljon aikaa, mutta en halua asettaa lasta tilanteeseen, jossa hän saisi huomata, ettei tunne ole molemminpuoleinen.
ap
Vuoroviikkosysteemi ei ole minusta lapselle hyväksi. Meillä 7 v joka toinen viikonloppu isällään enkä yhtään kaipaa enemmän "omaa aikaa". Tuon ikäinen lapsihan on jo paljon kavereidensakin kanssa.
7-vuotiaan lojuttaminen kavereiden nurkissa. Tämä sinun esimerkkisi on juuri se, mitä haluamme oman lapsemme kanssa välttää.
Lapseni on minulle rakas. Ei mikään heittopussi, joka kiertää kavereidensa ruokapöydissä kuin mikäkin kerjäläinen.
Valitettavasti näin taitaa monelle erolapselle käydä, kun molemmilta vanhemmilta loppuvat sekä voimat että kiinnostus :(
ap
7-vuotiaan lojuttaminen kavereiden nurkissa. Tämä sinun esimerkkisi on juuri se, mitä haluamme oman lapsemme kanssa välttää.
Lapseni on minulle rakas. Ei mikään heittopussi, joka kiertää kavereidensa ruokapöydissä kuin mikäkin kerjäläinen.
Valitettavasti näin taitaa monelle erolapselle käydä, kun molemmilta vanhemmilta loppuvat sekä voimat että kiinnostus :(
ap
Eli sulla ei ole kiinnostusta olla lapsen kanssa? Lapseni näkee isäänsä noin kaksi kertaa vuodessa mutta koskaan ei ole minulle tullut oloa että kiinnostus loppuu. Eikä lapsi ole koskaan syönyt mitään kavereiden luona. Aina on kotona ruoka.
Mitään vuoroviikkosysteemejä en kyllä kannata minäkään
7-vuotiaan lojuttaminen kavereiden nurkissa. Tämä sinun esimerkkisi on juuri se, mitä haluamme oman lapsemme kanssa välttää. Lapseni on minulle rakas. Ei mikään heittopussi, joka kiertää kavereidensa ruokapöydissä kuin mikäkin kerjäläinen. Valitettavasti näin taitaa monelle erolapselle käydä, kun molemmilta vanhemmilta loppuvat sekä voimat että kiinnostus :( ap
Eli sulla ei ole kiinnostusta olla lapsen kanssa? Lapseni näkee isäänsä noin kaksi kertaa vuodessa mutta koskaan ei ole minulle tullut oloa että kiinnostus loppuu. Eikä lapsi ole koskaan syönyt mitään kavereiden luona. Aina on kotona ruoka.
ap
Lapsi raukka, kun äiti haluaa olla lapsen kanssa vain joka toinen viikko. Isä taas ei tahdo nähdä kuin joka toinen viikonloppu.
saisi vapaasti soitella isälle/äidille arki-iltoina.. jos jommalla kummalla vanhemmalla ilta venähtää, niin lapsi voisi mennä sen vanhemman luo, joka on kotona.
Toki jostain harrastusjutustakin voisi helposti tehdä isän ja pojan yhteisen jutun. Tiettyyn rajaan asti tarkka tapaamisohjelma on ihan hyvä, mutta siitä pitäisi löytyä myös joustoa. Sen verran kannattaa aikuisten väleissä pysyä.