Jälkivuoto vain 5 päivää?
Meille syntyi vauva keisarileikkauksella 8 päivää sitten. Nyt ei ole tullut enää ollenkaan vuotoa tiistain jälkeen.
Aikaisemmat lapset on myös leikattu, mutta muistelen jälkivuodon kestäneen useita viikkoja, ainakin niukkana. Onko tämä normaalia, vai pitääkö pelätä että vuoto on jäänyt jumiin?
Eilen kävin neuvolassa poistattamassa tikit ja th totesi kohdun supistuneen hyvin.
Kommentit (15)
Itse olin ihmeissäni kun jälkivuoto loppui 3 päivää synnytyksen jälkeen. Neljäntenä päivänä ulos tuli noin nyrkin kokoinen hyytynyt klimppi ja soitin paniikissa synnärille. Kuulemma normaalia, että välillä kohtuun jää vuotoa jumiin ja oli hyvä, että tuli ulos itsekseen. Meinasin kyllä saada hepulin kun menin vessaan ja näin mitä oli tullut ulos. Vuoto jatkui vielä pari viikkoa.
Meillä 10 vrk:n ikäinen tyttö ja mulla jälkivuotoa ei ole enää ollut pariin päivään. Normaali alatiesynnytys, ei repeämiä...:/
on mahdollista, että alkaa vuotaa vielä. Esim. reippaamman kävelylenkin jälkeen.
t: 5,5 viikkoa sitten synnyttänyt jolla vielä jälkivuotoa, muistakin aina 6-7 viikkoa
viisi viikkoa. Siinä välissä meni kuitenkin jopa kolme päivää, ettei tullut yhtään mitään vuotoa ja sitten yhtäkkiä sitä vain holahti. Ja jälleen muutama päivä taukoa ja sama juttu.
On se niin väärin...
t: 5,5 viikkoa sitten synnyttänyt jolla vielä jälkivuotoa, muistakin aina 6-7 viikkoa
Ap on lorissut elämänsä aikana sellaisia mega-kuukautisia että on joutunut käyttämään öisin vanhusten housuvaippoja...
En kyllä usko että tämä oli vielä tässä, kyllä sieltä vielä varmasti jotain lorahtaa.
Tai sitten vähän kompensaatiota :)
Ja kun JV:n loppumisesta menee se kaksi viikkoa ja menkat alkaa, edes imetys ei sitä estä...
täysimetyksestä huolimatta :/ Kadehdin niitä jotka saavat olla jopa vuoden, ylikin (!) ilman menkkoja synnytyksen jälkeen. Itsellä alkaneet 7vk ja 9vk synnytyksestä, ja noilla kerroilla se jälkivuotokin kesti toista kuukautta.
Tai sitten vähän kompensaatiota :)
Kyllä ne on runsaat olleet täälläkin. Ja kun JV:n loppumisesta menee se kaksi viikkoa ja menkat alkaa, edes imetys ei sitä estä...
ensimmäisestä vuoto kesti tasan sen kaksi viikkoa, keskimmäisestä kesti reilun viikon ja tämän kolmannen kohdalla vuoto lakkasi jo neljän päivän jälkeen..neuvolassakin kummastelivat moista ja kaksi synnyttänyttä kaveriani eivät vaan voi millään uskoa tätä sillä ovat itse kumpikin vuotaneet useita viikkoja synnytyksen jälkeen.
Sama kuin siskoni ei voinut mitenkään päin uskoa että harrastimme mieheni kanssa seksiä jo viidentenä päivänä kolmannen lapsen syntymän jälkeen..niin ja en tosiaan ole mikään "tuulitunnelli" josta noita mukeloita putoilee, vaan ilmeisesti olen muutoinkin nopea toimupaan sillä nielurisaleikkauksen jälkeen pitäisi kuulemma nielun olla niin kipeä ettei melkein pariin viikkoon voi syödä muuta kuin kylmiä soseita ja keittoja, mutta itse kyllä söin normiruokaa jo kuuden päivän päästä leikkauksesta..mene ja tiedä sitten että miksi näin, mutta ihan jees :D
Eihän tämä ole mitenkään outoa että jälkivuoto loppuu nopeaan.
Se kertoo vaan ja ainoastaan siitä että kohtu supistelee tehokkaasti. Ja palautuu.
Itselläni neljännen lapsen vuoto loppui sairaalassa, valkovuotoa tuli kun kotiuduttiin.
Esikoisesta vuotoa tuli pari viikkoa.
koska mulla jv kesti myös keskenmenon ja keskeytyksen jälkeen viikkotolkulla.
Se kertoo vaan ja ainoastaan siitä että kohtu supistelee tehokkaasti. Ja palautuu.
t: 4,7 jne
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle on kätilö perustellut uudelleensynnyttäjän kohdun työskentelystä.
Koska kohtu on ennen toiminut, se tekee työnsä napakammin.
Sen takiahan esikoisen saaminenkin on hankalempaa; pitää aukaista tie vauvalle. Uudelleensynnyttäjän paikat on palautunu mutta kroppa osaa toimia.Keskenmeno ja keskeytys taitaa olla kohdulle raskaampaa kuin pusertaa vauva pihalle. Keskeytys ja keskenmeno on kumpikin ikäviä asioita ja tulee yllätyksenä, kohdun tehtävä kuitenkin on kantaa lasta ja auttaa lapsi maailmaan.
Minusta ei ole yhtään outoa jos vuotoa tulee keskeytyksen tai keskenmenon jälkeen pidempään kuin normaalin alatiesynnytyksen jälkeen.
11
Ei se mene ihan noinkaan, kuin tuo sinun teoriasi. Esikoisen synnytyksen jälkeen mulla oli jälkivuotoa kuukauden ajan. Nyt toinen raskaus päättyi keskenmenoon viiden raskauskuukauden jälkeen ja jälkivuoto paljon niukempaa sekä kesti vain muutaman päivän.
Kyllä minulle on kätilö perustellut uudelleensynnyttäjän kohdun työskentelystä.
Koska kohtu on ennen toiminut, se tekee työnsä napakammin.
Sen takiahan esikoisen saaminenkin on hankalempaa; pitää aukaista tie vauvalle. Uudelleensynnyttäjän paikat on palautunu mutta kroppa osaa toimia.
Keskenmeno ja keskeytys taitaa olla kohdulle raskaampaa kuin pusertaa vauva pihalle. Keskeytys ja keskenmeno on kumpikin ikäviä asioita ja tulee yllätyksenä, kohdun tehtävä kuitenkin on kantaa lasta ja auttaa lapsi maailmaan.
Minusta ei ole yhtään outoa jos vuotoa tulee keskeytyksen tai keskenmenon jälkeen pidempään kuin normaalin alatiesynnytyksen jälkeen.
11