Vauva 2 kk sai maanantaina rotavirusrokotteen.
eilen minulla oli illalla maha sekaisin, vaikka olen yrittänyt pestä kädet hyvin kakkavaippojen vaihtamisen jälkeen. Noh tänään on tuolla 2-v llä ollut maha löysällä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, jos ollaan altistuttu tuolle rotavirukselle niin antaako se meillekkin jotain vasta-aineita tulevan varalle?
Kommentit (13)
nimenomaan sanoi, että viruksia kehittyy vauvan ulosteeseen ja jos niitä viruksia itse saa elimistöönsä niin voi mennä vähän maha löysälle ei muuta. JA juuri sellaista nyt ollut.
Noh toivottavasti olisi jotain hyötyä meille muillekkin :P
Itse olen sairastanut sen aikuis-iällä ja oli sellaiset vatsakrampit, että olin ihan polvillani ja ripulointi jatkui vaikkei mitään ripuloitavaa ollut enää jäljellä. Ihan kamalaa...
rotarokote sisältää eläviä heikennettyjä viruksia ja aiheuttaa vauvallekkin lieviä oireita joista vauva saa vastustuskykynsä. Viruksia erittyy ulosteeseen, mutta ne ovat heikkoja. Joten jos niille altistuu niin oireet ovat lieviä.
Sitä siis kysyin, että saanko yhtälailla tästä vatsan löysyydestä itselleni vastustuskykyä?
Ei nämä virukset mitään kovaa rotaa aiheutakkaan!!
Heikko tauti kun ei edes "luonnosta" saatuna valttamatta anna vasta-aineita (esim. tuttavapiirissa kokemus todella lievana sairastetusta vesirokosta lapsena, joka tuli sitten uudelleen korkojen kanssa aikuisena koska vasta-aineita ei ollut kehittynyt tarpeeksi). Eli suattaapi antaa, mutta suattaapi olla antamattakin.
että 1 viikko rokotteesta niin on itse riski saada tartunta, että silloin pitäisi käyttää käsidesiä, siitä viikko eteen päin. Mutta ei meillä ainakaan ilmennyt siitä yhtään mitään. Ei vauvalle, eikä vanhemmille ja minä en käyttänyt käsidesiä kertaakaan. Ja en usko, että antaa vanhemmille vasta-aineita, se tekee vaan sen taudin, mutta lievempänä kuin oikea tartunta, koska on laboratoria muoto viruksesta. Näin meille ainakin sanottiin. Saatiin rokote about kuukausi sitten. Tai no voiko sitä rokotteeksi sanoa, kun suunkautta annettiin.
että 1 viikko rokotteesta niin on itse riski saada tartunta, että silloin pitäisi käyttää käsidesiä, siitä viikko eteen päin. Mutta ei meillä ainakaan ilmennyt siitä yhtään mitään. Ei vauvalle, eikä vanhemmille ja minä en käyttänyt käsidesiä kertaakaan. Ja en usko, että antaa vanhemmille vasta-aineita, se tekee vaan sen taudin, mutta lievempänä kuin oikea tartunta, koska on laboratoria muoto viruksesta. Näin meille ainakin sanottiin. Saatiin rokote about kuukausi sitten. Tai no voiko sitä rokotteeksi sanoa, kun suunkautta annettiin.
etta siis sairastaisi taudin joka ei ollenkaan muodostaisi vasta-aineita...
sanoi, että varmaan johtui rokotteesta, että minäkin oireilin vaikka ei ollut viikkoakaan kulunut. Tiistain aikana nimittäin vaihtelin ainakin sen 10 paskavaippaa vauvalta :P
Ihan vaan tosiaan mielenkiinnosta kyselen, että voikohan lievistä oireista itse saada jotain vastustuskykyä. Tätä en vaan huomannut terkalta kysyä.
Kyllä tiedän mitä raju rota on. Tuo nyt 2-v sairasti sitä puoli vuotiaana melkein 2 viikkoa. Onneksi sairaalalta vältyttiin.
ap
Saako sen yleensäkään neuvolan kautta? En ole kuullutkaan rotavirusrokotteesta.
Ekan satsin saa 2kk, toisen 3 kk ja oliko kolmas 5kk?
Ennen sen sai itse ostaa jos halusi ja oli toista sataa euroa.
AP
ja meidänkin 2kk ikäinen sai sen tiistaina. Esikoiselle jouduttiin ostamaan (2009).
Terkka sanoi meille, että kakassa esiintyy kyllä vähäisiä määriä itse virusta, mutta siitä ei pitäisi saada tautia vaikka söisi sitä kakkaa (mitä kukaan ei tietenkään tee).
Eli en usko että kyseessä on rota.
Ja rotarokotteestakaan ei saa lopullista suojaa. Vain ensimmäisen elinkuukauden ajaksi.
siis ensimmäisen elinvuoden ajaksi. Ei kuukauden. =D
"Rokoteviruksia erittyy ulosteeseen, erityisesti ensimmäisen annoksen jälkeen. Erittyminen on suurimmillaan seitsemännen päivän tienoilla. Seuraavien annosten jälkeen virusten erittyminen on vähäisempää.
Yleisestä hygieniasta, esim. käsien pesusta, on huolehdittava, jos on kosketuksissa rokotuksen äskettäin saaneiden kanssa."
Mutta en kylla menisi vannomaan etta teilla on valttamatta rotaviruksesta kyse jos kerran yhden paivan vaan on ollut vatsa sekaisin... Voi olla ihan sattumaakin ja joku muu lieva virus kyseessa.