Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko lapsi monesti kipeä kun aloittaa tarhan?

Vierailija
14.10.2010 |

mietin tässä, että montakohan kertaa saikkua saa sitten ottaa... huh!

miten muuten se menee? oliko niin, että vain 3 pvä maksetaan ja loput ei? jos on lapsen kanssa koton kun on lapsi kipeänä....

mitäs sitten kun mulla ei ole koskaan ollut oksennustautia, niin miten pahana luulette sen tulevan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten siis ihan kokemuskia kaipaan...

ap

Vierailija
2/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastaa, kun on uusi bakteerikanta ympärillä. Omani, 2v, aloitti elokuussa ja pari niin lievää juttua ollut, ettei pois ole kuitenkaan tarvinnut olla. Kysyin vielä hoitajilta, että voiko nenä valuen tulla. No, siellähän muilla jo valuikin, että sinne vaan bakteerikantaa maksimoimaan omakin piltti.

Työpaikoilla kai eri systeemit noissa maksujutuissa.

Tuskin se aiemmin sairastamattomuus taudin rajuuteen vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastamatta. Hoitajat jo ihmettelivät, että mikseivät nämä uudet sairastu ollenkaan. Keväällä vasta vesirokko ja oksutauti iski heihinkin.

Ja tähän on pakko tölväistä kaikkia imetysfanaatikkoja. Omia 3 lastani en ole vastoin toivettani pystynyt imettämään ollenkaan ja näin terveitä ovat ;)

Sori, lipsahti ohi, mutta kun hampaita kiristellen näitä ketjuja tissi vs pullo luen.

Vierailija
4/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastamatta. Hoitajat jo ihmettelivät, että mikseivät nämä uudet sairastu ollenkaan. Keväällä vasta vesirokko ja oksutauti iski heihinkin. Ja tähän on pakko tölväistä kaikkia imetysfanaatikkoja. Omia 3 lastani en ole vastoin toivettani pystynyt imettämään ollenkaan ja näin terveitä ovat ;) Sori, lipsahti ohi, mutta kun hampaita kiristellen näitä ketjuja tissi vs pullo luen.

ei teillä sitten kovempi vastustuskyky!!! =) mä imetin ruhtinaaliset 5 kk, maito loppui... niin poika on ollut mielestäni aika paljon kipeenä.. joten varmaan se alku on kotona olemista aika usein

ap

Vierailija
5/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heti oli perään viikon pois. Ja taas pian oli uusi tauti päällä. Pitää vaan asennoitua siihen, että alku on sellaista ja jossain vaiheessa helpottaa.

Kurjaa on se, että itsekin olen sairastanut kaikki samat lastentaudit! Eli työkuviot ja talous suttaa ja sitten vielä itse hoidan kipeänä sairasta lasta...

Vanhempi lapsi ei aikanaan samassa päiväkodisa sairastanut juuri lainkaan.Olikin jo tosin yli 3 kun sinne meni eli ehkä oli kerännyt enemmän vastustuskykyä.

Vierailija
6/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 5 kertaa sairaana (vesirokko, influenssa, 2 x vatsatauti, 2 x flunssa)

Vierailija
7/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaan lapsen hoitoa kolme päivää. Palkkaa tältä ajalta ei kuitenkaan ole pakko maksaa, se riippuu työehtosopimuksesta. Minä olen ollut työpaikassa, jossa kaikki lasten sairastelun takia tapahtuneet poissaolot olivat palkattomia. Onneksi meillä lapset olleet aina superterveitä (kop kop), pari nuhakuumetta per "lukukausi", vesirokko lievänä, muutamia vatsatauteja. Pahin oksutauti oli esikoisella 7-kuisena jo ennen päiväkodin aloitusta. Huolellisella käsienpesulla (=aina kun tulette kotiin, aina vessassa käynnin jälkeen ja aina ennen ruokailua) voi muuten ehkäistä aimo joukon infektioita eli siihen kannattaa todellakin panostaa!

Vierailija
8/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveenä pysymiseen

Viime talvi oli hyvä esimerkki siitä, kun ihmiset huolehtii hygieniasta ja vähän muistakin asioista, niin lapset pysyi päivähoidossa terveempinä. Eli kysehän oli siitä sikainfluenssan pelosta.

Kädet pestiin saippualla/käsidesillä aina päiväkotiin mennessä ja kotiin tullessa ja yleensäkin aina kun tultiin sisään ihan mistä vaan ja mentiin minne vain.

D-vitamiinia syötiin paljon, samoin maitohappobakteerivalmisteita (niin kuin mainoksessa sanotaan: suuri osa vastustuskyvystä asuu suolistossa).

Joten ei kun käsihygieniasta huolehtimaan ja d-vitamiininja maitohappobakteerien riittävästä saannista. Näillä pääsee jo pitkälle. Sairastumisia kuitenkin varmasti tulee, mutta nämä asiat voit itse huolehtia.

Vierailija
9/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverrosti päiväkotihoidettu lapsi on noin 100 päivää vuodessa sairaana tilastojen mukaan.

Siitä kun laskee, niin se on melkein 10 päivää kuussa. Osana niistä päivistä voi olla hoidossa, kun on vain nuha tms. mutta jos realistisesti laskee, niin lapsi on melkeinpä viikon per kuukausi kipeänä niin, että tarvitsee hoitoa.

Vierailija
10/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltu tarhan aloittamisen jälkeen. Poika on nyt vuoden ollut tarhassa ja vain kerran kipeä, jolloin oli poissa viisi päivää.

Mutta tosiaan, taitaa aika lailla lapsestakin riippua.

Vierailija
11/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ollut puolitoista kuukautta päiväkodissa ja tänä aikana on sairastanut 8 erilaista tautia. Kaksi silmätulehdusta, yhden enterorokon ja viisi flunssaa. On siis ollut 1-2 eri sairautta joka viikko ja jokaikisen sairauden kohdalla olen joutunut olemaan 1-3 päivää kotona lasta hoitamassa. Työnantaja tykkää :) eihän tässä pääse töihin ollenkaan. Koskakohan helpottaa?

Ja meillä pestään kädet aina kotiin tullessa, syödään tarpeeksi vitamiineja, ulkoillaan ja imetinkin poikaa yli vuosikkaaksi.

Vierailija
12/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt aloitti eskarin niin meillä on 2 kk sisään kiertämässä kolmas flunssa joka on tarttunut kaikkiin.

Vierailija
13/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitti hoidossa vuosi sitten ja oli ensimmäisen puoli vuotta lähes jatkuvasti sairaana. Valitettavasti :-( Pari viikkoa meni terveenä, ja sitten taas flunssassa. Meillä tosin tuohon sairasteluun mahtui vauvarokko ja sikainflunessa, mutta muut olivat ihan perus kuume-räkätautia. Siskoni perheessä oltiin jos mahdollista vielä kipeämpiä eka puoli vuotta, mutta sitten kummasti helpotti ja toisena tarhavuonna oli ne muutamat perusflunssat.

Nyt on alkanut vähän paremmin, mutta yhä jännään sen tautirupeaman alkamista....

Vierailija
14/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei imetys estä lasta sairastumaan!!!

Äidiltä saa vastustuskykyä JOS äidillä on vasta-aineita. Ei muuten. Jos äidillä ei ole tartuntaa ollut jylläävälle pöpölle niin äiti saattaa sairastua tai vauva. Meillä kävi kerran niin että isoveljellä oli lenssu ja vastasyntynyt sai sen ja päätyi polille viikoksi. Itse en sairastunut. Eli minulla ei ollut sitä pöpöä mutta en sairastunut, lapsi sensijaan sairastui.

Ei minusta ole siinä mitään outoa ettei sairastu syyskaudella: johan tämäkin syksy loppuu pian, sairastumiskausi on parhaillaan, loppuu jahka lumi tippuu.

Tartuntataudin saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys: ei se tartu kaikkiin aina. Meilläkin ollut monet lenssut ja vatsataudit niin että osa lapsista sairastaa ja osa ei. Vesirokon kanssa kävi samoin ja enterorokon kanssa.

Ja ps. nro 5. Mihin ihmeeseen sun maito loppui kesken imetyksen? Taas jotain tietämättömyyttä imetystä kohtaan!!

Imetys tuo mukanaan ehdottomasti paljon hyvää lapselle, eikä se lopu jonain kauniina päivänä. Moni mamma ei osaa tulkita tilannetta ja lopettaa imetyksen, mutta ei se vika ole rinnoissa jotka tuottaa maitoa vaan äidissä joka lopettaa imetyksen.

Vierailija
15/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyös vessan jälkeen, aina ennen ruokailua, vähintään.

Vierailija
16/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pakko vastata tähän vaikken olekaan nro 5:

"mutta ei se vika ole rinnoissa jotka tuottaa maitoa vaan äidissä joka lopettaa imetyksen."

Mulla maidon eritys todellakin tyrehtyi kun lapsi oli 7kk, koska sain erittäin pahan rintatulehduksen.

Vierailija
17/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkua saa ottaa jos tauti lapsella eri.

Oma työnantaja alkoi hannaamaan vastaan kun lapsi sairastui kuukauden sisällä uudestaan lenssuun.

Väitti että on samaa tautia. Piti soittaa sille lääkärille joka saikut antoi että erottelee ne eri taudeiksi, siis sanoo ettei mikään lenssu kestä kuukautta ja kyseessä on kaksi eri tartuntaa: sama pöpö ei tarttunut toistamiseen. ;)

3-4 päivää on yleensä sairastumiseen annettu aika HANKKIA lapselle hoitaja! Tätä varten ne saikut on: lapselle pitää hommata lain mukaan hoitaja, ei niinkään automaattina vaan jäädä hoitamaan lasta.

Sun tulevista sairastumisista on paha leikkiä ennustajaa: vatsataudit monesti on vaan sitä että vatsassa olevat pöpöt tulee ylös laatan kautta tai on ruokamyrkytys.

Se, ettei sulla ole ollut vatsatautia ei tarkoita että se tulisi pahempana kuin toisilla. ;)

Pöpön laatu saattaa vaikuttaa, esim. meillä on ollut Noro ja se oli pitkään kestävää ja rankkaa. Toisinaan taas jos lapsi ei osaa niistää niin räkää valuu mahaan ja tulee ulos niin kakassa kuin oksennuksena.

Eiköhän jokanen koe kivun ja sairastumisen yksilöllisesti; niinkuin raskausväsymyksen: joskus se on kamalaa ja joskus vaan vähän haukottaa enempi. Ja sitten on niitä joilla ollut yksi raskaus, helpot oireet ja arvostellaan kun joku meinaa rattiin nukahtaa että kusettaa.. ;)

15

Vierailija
18/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuri tietämys, miksi joiltain ei imetys onnistu. Tänä pvänä en tiedä mitä lapseni menettivät, kun olen heidät fiksuiksi ja terveiksi koululaisiksi jo saattanut. En tosiaan kyennyt imettämään ja lääkäri Kättärillä vaan nauroi, että et tule sitä lapsissasi huomaamaan, kun, tietenkin, itkin, että nyt lapseni kärsii, en voi imettää. Kun se vaan on lääketieteellinen fakta, että joiltain ei tule riittävästi "juoma"kelpoista ainetta tisseistä, vaikka alkuun viitteitä siihen olisi.

Ei jaksa tästä enempää.

Kiittäisin ymmärryksestä, jos sitä olisi.

(Sen sijaan mun kaaliin ei mahdu, että joku ei imetä, vaikka voisi. Mutta, kuulemma heitäkin pitäisi ymmärtää kommentoimatta. Niin kai sitten.)

Vierailija
19/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juup, ja semmosessa paikassa kuin neuvola on kerrottu ettei se estä imetystä..

Rinnoille tekee hyvää niitten tyhjentäminen.

On paljon ihmisiä jotka lopettaa imetyksen joksikin aikaa ja aloittaa uudestaan. Maidontuotantoa saa myös lisättyä. Maitorauhasien luontanen tehtävä on tuottaa maitoa.

15

Vierailija
20/21 |
14.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin minulla olisi synnytyksen jälkeen heti noussut maitoa ja riittävästi? No ei!

Ja monella ei niin käy.

Tiedän läheltä eukon joka herutti pulloon saakka maitoa jo sairaalassa ja kehtaa sitten vielä sanoa miten EI TULE maitoa. Jaa... Ei kai sitten!

En minä väitä että imetys tekee viisaaksi tai ne ei korvikkeella kasva! Älä laita sanoja suuhuni.

Mutta paskaa ei tartte jauhaa.

Ja eikös noita kasvukäyriä pruukattu just eri muotoon koska nykymammat imettää lapsiaan n. vuoden, toisin kuin aikasemmin ja lapset nykysin isompia.

En minä mitään lääketieteellistä faktaa väitä että maitoa tulee litratolkulla, vaan sitä lisätään. Itselläni kestää n. viikko että maitoa nousee. Ei siis mitään sairaalassa.

15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme