Että nyppii koulun joulujuhlapäätös
Lapsen koulussa on viime vuosina vietetty tonttujuhlaa. Ei siis "perinteistä" joululuhjaa, koska se olisi liian kristillinen vaan tonttujuhlaa.
Nyt tänä vuonna tonttujuhlakin on päätetty muuttaa monikulttuurisuuden nimissä YK-juhlaksi.
Suomalaisen kulttuurin voi sitten vissiin nakata arvottomana romukoppaan.
Kommentit (29)
lähtien kaikkeen. Lauloivat jopa "porsaita äidin". Tämä kaikki vanhempien luvalla. Ei kaikki muslimit ole ahtaita katsomuksessaan.
Kannattaisi joskus kysyä ihan suoraan heiltä, ovat paljon suvaitsevampia kuin usein kuvitellaan.
Kyllä kristinusko ja siihen liittyvät juhlat ja riitit kuuluvat OSANA suomalaiseen kulttuuriin, koska kyseessä on jo satoja vuosia Suomessa vallinnut perinne. Toki kristilliset riitit ovat monissa perheissä minimissä, mutta suurin osa perheistä viettää joulua ja pääsiäistä, vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan tai kuuluisi johonkin muuhun uskontoon.
Meidän koulussa ongelmana ei todellakaan ole muiden uskontojen edustajat (muslimit, juutalaiset jne) vaan kirkosta eronneet varsin aggressiiviset vanhemmat, jotka yrittävät nyt pyyhkiä olemattomiin vanhoja perinteitä sillä varjolla, että ne ovat lähtöisin kristinuskosta (ja monet juhlathan kristinusko on "lainannut" muista uskomuksista). Siinä yritetään tehdä itseään tärkeäksi. Omassa kodissa kyllä vietetään joulua mutta koulussa sitä ei saa viettää, koska ei kuuluta kirkkoon. Hohhoijaa!
mutta viettää perheensä kanssa joulua ja pääsiäistä ja käy jopa joulukirkossa, koska arvostaa perinteitä ja opettaa niitä lapsilleenkin.
mutta viettää perheensä kanssa joulua ja pääsiäistä ja käy jopa joulukirkossa, koska arvostaa perinteitä ja opettaa niitä lapsilleenkin.
Itse ainakin yritin kysellä missä ne ovat ne huhujen legendaariset koulut ja päiväkodit joissa joulun ja pääsiäisen vietto, juhlat ja muut perinteet eivät saa näkyä eriuskoisten/ateistien vaatimusten vuoksi. Monesti olen sitä kysellyt ja kukaan ei koskaan osaa nimetä sellaista tarhaa/koulua vaan aina on jokujossainonvarmanatietonakertonutserkunkumminkaimalle.
yleensä jonkin uskonnon harjoittajat ymmärtävät muidenkin uskontoa ja sen harjoittamista. Ja harvalle uskonto on niin ahdas asia, että se jostain lasten esityksestä kärsisi. Usein tuntuu, että joulujuhlat ym. ovat suurin ongelma ihan suomalaisille "uskonnottomille" (tai sitten hihhulikäännynnäisille...), jotka kyllä hanakasti vetävät "muslimikortin ym." esiin. Eli ryhtyvät puhumaan myös muiden uskontokuntien edustajien puolesta.
Meidän koulussa ongelmana ei todellakaan ole muiden uskontojen edustajat (muslimit, juutalaiset jne) vaan kirkosta eronneet varsin aggressiiviset vanhemmat, jotka yrittävät nyt pyyhkiä olemattomiin vanhoja perinteitä sillä varjolla, että ne ovat lähtöisin kristinuskosta (ja monet juhlathan kristinusko on "lainannut" muista uskomuksista). Siinä yritetään tehdä itseään tärkeäksi. Omassa kodissa kyllä vietetään joulua mutta koulussa sitä ei saa viettää, koska ei kuuluta kirkkoon. Hohhoijaa!
Olet siis varma että juuri kristillisyys on se syy miksei joulujuhlia ole ja näin tehdään siksi että muslimit vaativat?
Olen päätellyt että joulujuhlien lopettamisen syy on juuri niiden "kristillisyys", tuskinpa syy pipareistakaan löytyy. Sen sijaan muslimeista en aloituksessani maininnut halaistua sanaa, sen luit ihan itse rivien välistä ja vieläpä väärin.
Itse epäilen että joulujuhlien lopettamisen takaa löytyvät nimenomaan kantaväestöön kuuluvat, jotka ovat paavillisempia kuin paavi itse yrittäessään vääntäytyä tuhannen mutkalle vaikuttaakseen ylenpalttisen suvaitsevaisilta.
osa muslimeista osallistuu, osa ei, eli saavat valita, lähinnä lasten vanhemmat saavat valita. Ja suvivirttä ei enää lauleta, muslimien pyynnöstä :)
En ole koskaan kuullut oikeasti sellaisesta tilanteesta että suvivirttä ei laulettaisi ja että se nimenomaan jätetään muslimien pyynnöstä pois. Kerrotko missä näin tapahtuu ja millä tavalla muslimit ovat asiaan vaikuttaneet ja mikä esim. muslimijärjestö on ollut asialla. Varmasti tiedät kun olet varma että asia on näin. Koskaan minulle ei tähän kysymykseen ole vastattu ja luulen että ei nytkään kirjoittajalla ole tietoa asiasta vain omia ennakkoluuloja ja mielikuvitusta.
Enkä tosiaan täällä kerro, että mikä koulu on kyseessä. Ja miksi tiedän, on kun tätä asiaa on käsitelty muslimien pyynnöstä meidän koululla :)
Miten voi olla niin vaikeaa uskoa?
Tunnen erittäin paljon muslimiperheitä koulumme puitteissa, heitä on erilaisia, eli ei siis kaikki ole vaatineet, mutta isohko ryhmä kyllä, ja tähän sitten alistuttiin, ei suvivirttä enää.
osa muslimeista osallistuu, osa ei, eli saavat valita, lähinnä lasten vanhemmat saavat valita. Ja suvivirttä ei enää lauleta, muslimien pyynnöstä :)
En ole koskaan kuullut oikeasti sellaisesta tilanteesta että suvivirttä ei laulettaisi ja että se nimenomaan jätetään muslimien pyynnöstä pois. Kerrotko missä näin tapahtuu ja millä tavalla muslimit ovat asiaan vaikuttaneet ja mikä esim. muslimijärjestö on ollut asialla. Varmasti tiedät kun olet varma että asia on näin. Koskaan minulle ei tähän kysymykseen ole vastattu ja luulen että ei nytkään kirjoittajalla ole tietoa asiasta vain omia ennakkoluuloja ja mielikuvitusta.
Enkä tosiaan täällä kerro, että mikä koulu on kyseessä. Ja miksi tiedän, on kun tätä asiaa on käsitelty muslimien pyynnöstä meidän koululla :) Miten voi olla niin vaikeaa uskoa? Tunnen erittäin paljon muslimiperheitä koulumme puitteissa, heitä on erilaisia, eli ei siis kaikki ole vaatineet, mutta isohko ryhmä kyllä, ja tähän sitten alistuttiin, ei suvivirttä enää.
Tunnen monta muslimia ja ateistia mutten tunne ketään joka olisi koskaan vaatinut tai edes maininnut että joulu tai muita juhlia ei saisi olla tai suvivirttä ei saisi laulaa. En edes ymmärrä miksi asia olisi NIIN salainen että sitä ei voisi palstalla kertoa? Eli en usko sinua jos sinulla ei ole muita perusteita kuin se että sinua pitää uskoa vaikka todisteita on vain päinvastaisesta.