Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatuksia homoillasta, kirkkoon kuulumisesta, koulun uskonnon opetuksesta...

Vierailija
13.10.2010 |

Viime aikoina monenlaiset ajatukset ovat pyörineet päässä. Esikoisemme aloitti koulun, ja ensimmäinen järkytys oli se, että koska me vanhemmat kuulumme kirkkoon, lapsi saa automaattisesti uskonnonopetusta. Eli emme saa valita hänelle et:tä, vaikka kirkkoon kuulumattomat saavat valita lapselleen jomman kumman.

Vaikka kuulun kirkkoon, niin nyt mulle on tullut jotenkin paniikki tosta uskonnon opetuksesta. Suhtaudun hyvin kriittisesti kristinuskoon, osittain siksi että olen feministi ja kristinusko on minusta miesten uskonto miehille. Ja tämä järkyttävä suhtautuminen homoihin, mitä eilinen homoiltakin ilmensi, aivan puistattaa.

Sen tiedän, että jos naisilta olisi edelleen kielletty pappeus, en todellakaan kuuluisi kirkkoon. Mutta nytkin on paljon aiheita harkita eroa.

Toisaalta katson, että kristillisyys on olennainen osa kulttuuriamme, ja Raamattua on hyvä tuntea sivistysmielessä. Ja onhan lapsemmekin kastettu. Olen ihan ymmällä tällä hetkellä, erotako kirkosta, vai jatkaa sen kriittisenä jäsenenä. Lapsille aion puhua asioista objektiivisesti. Uskon ehdottomasti elämän hengelliseen puoleen, mutta en usko sanasta sanaan kristillisten oppien mukaisesti. Onko minun tekopyhää kuulua kirkkoon? Jostain syystä erokin tuntuisi hyvin radikaalilta teolta.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun hyvin kriittisesti kristinuskoon, --- en usko sanasta sanaan kristillisten oppien mukaisesti. Onko minun tekopyhää kuulua kirkkoon? Jostain syystä erokin tuntuisi hyvin radikaalilta teolta.

Kuulut siis uskonnolliseeen järjestöön, joka tunnustaa tiettyä, hyvin selvästi määriteltyä uskoa, jota et itse koe omaksi uskonnoksesi ja olet kokonaan eri mieltä joistain kohdista.

Ja vielä mietit, onko jäsenyys silti ok?!

Vierailija
2/4 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen aivan varma, että suurin osa kirkkoon kuuluvista on kaltaisiani tapakristittyjä.

Suhtaudun hyvin kriittisesti kristinuskoon, --- en usko sanasta sanaan kristillisten oppien mukaisesti. Onko minun tekopyhää kuulua kirkkoon? Jostain syystä erokin tuntuisi hyvin radikaalilta teolta.

Kuulut siis uskonnolliseeen järjestöön, joka tunnustaa tiettyä, hyvin selvästi määriteltyä uskoa, jota et itse koe omaksi uskonnoksesi ja olet kokonaan eri mieltä joistain kohdista. Ja vielä mietit, onko jäsenyys silti ok?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi yhä kuulun siihen. Jos kaikki erimieliset eroavat, kirkko näivettyy omaan suvaitsemattomuuteensa. Lisäksi on sitten helppoa sanoa, että me ollaan oikeassa täällä kirkon sisällä - älkää te sieltä ulkopuolelta tulko meiltä mitään vaatimaan. Niinhän joku eilenkin siinä keskustelussa jo napautti.

Vierailija
4/4 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi yhä kuulun siihen. Jos kaikki erimieliset eroavat, kirkko näivettyy omaan suvaitsemattomuuteensa. Lisäksi on sitten helppoa sanoa, että me ollaan oikeassa täällä kirkon sisällä - älkää te sieltä ulkopuolelta tulko meiltä mitään vaatimaan. Niinhän joku eilenkin siinä keskustelussa jo napautti.

Minustakin noin, jos muuten periaatteessa tuntee luterialisuuden siksi oikeaksi uskoksi. Silloin on järkevää tehdä oma työnsä kirkon sisällä ja koittaa ajaa muutosta, jonka näkee tarpeelliseksi.

Sen sijan en ymmärrä näitä "enhän mä nyt usko sillä tavalla kuin kirkko opettaa, siis että se Jeesus olisi jumala ja sitä olis ristiinnaulittu ja herätetty kuolleista, mutkun en mä nyt oikein osaa erotakaan".

En minä ainakaan kuulu aatteellisiin järjesöihin, jos en voi allekirjoittaa edes niiden perusviestiä.