Olenko ainoa joka haluaa PIENENTÄÄ ja vähentää kulutusta? Esim. asunto, tavaramäärä jne?
Tuntuu että kaikki haluavat nykyisin että kaikki on suurta ja kaikkea on paljon. Esim. asuntojen pitää olla ISOJA (tyyliin 250 neliötä ei "riitä" 4lle), samoin autojen. Vaatteita pitää olla iso huoneellinen ja huonekalujen pitää olla niin isoja että nojaruoliinkin mahtuu raavas mies nukkumana vaikka poikittain.
Itsellä on tullut aika iso vastareaktio monessakin mielessä. En halua asua missään jättilukaalissa, vaatteiden määrä on vähentynyt alle puoleen entisestä jne. Tämä minimointi on saanut hassujakin piirteitä, esim. kalenteria ostaessani etsin mahdollisimman PIENEN yksilön :D
Onko muita samanhenkisiä? Oletteko huomanneet itselläne jotain hauskoja pienennyksene liittyviä juttuja (vrt. minun kalenterini).
Kommentit (24)
en osta turhaa tavaraa ostamisen ilon vuoksi. Mitä ostetaan on laadukasta.
Matkustelua harrastetaan senkin edestä -juuri tultiin Roomasta. Ihan kivat ilmat oli ja ruokaahan italialaiset osaavat tehdä.
Autot ovat uusia ettei niiden kanssa tarvitse ravata korjaamolla koko aikaa.
ja voi kuinka ihmisiä on ihmetyttänyt kun neliöitä on vain 140 ja emme ole hankkineet mitään erityistä luksusta vaan kaikki on perus tai eko juttuja. Autokin on vanha, mutta se ei vielä menisi romuttamolle joten on mielestämme ekologisempaa ajella sillä itse kuin laittaa kiertoon ja ostaa uutta tilalle.
Mä haluaisin tosin asua isossa talossa (työ vaatisi sitä), mutta muuten. Ei krääsää, ei vaatekasoja. Mä yritän pyrkiä siihen, että jokaisen esineen pitäisi olla tarpeellinen tai merkityksellinen ja että mitään en säilytä vain muodon vuoksi tai koska "joskus voi tarvita".
En tiedä onko tää nyt hauskaa varsinaisesti, mutta mä koen uskomatonta tyydytystä, kun saan esim. tehtyä perheelle hyvän illallisen mahdollisimman edullisesti, ihan muutamalla eurolla. :) Mä suorastaan kilpailen itseni kanssa kulutustottumusten muuttamisessa... :)
Minulle on tullut ihan eri kuva palstalaisten arvostuksista muissa ketjuissa. :)
Esineiden pienuus ei ole minulle tärkeää, mutta esineiden määrä on. Haluan elää niin, että minulla on vain tärkeitä ja käytössä olevia tavaroita kodissani.
Nautin avarista tiloista, ja väljyyttähän saa tavaraa vähentämällä. Ostosten tekemiseen ja omaisuudesta huolehtimiseen menevän ajan käytän minulle tärkeämpiin asioihin. En siis ole sitä mieltä, että kaikkien muidenkin pitäisi olla autottomia kerrostaloasukkaita, mutta meille tämä elämäntyyli tuo vapautta. Jonkun kaikki liikenevä aika ja raha menee ostamiseen, huoltoon ja ylläpitoon. Inhoan shoppailua ja olenkin käynyt viimeksi kesällä muualla kuin ruokakaupassa ja apteekissa ostoksilla.