Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa joka haluaa PIENENTÄÄ ja vähentää kulutusta? Esim. asunto, tavaramäärä jne?

Vierailija
13.10.2010 |

Tuntuu että kaikki haluavat nykyisin että kaikki on suurta ja kaikkea on paljon. Esim. asuntojen pitää olla ISOJA (tyyliin 250 neliötä ei "riitä" 4lle), samoin autojen. Vaatteita pitää olla iso huoneellinen ja huonekalujen pitää olla niin isoja että nojaruoliinkin mahtuu raavas mies nukkumana vaikka poikittain.

Itsellä on tullut aika iso vastareaktio monessakin mielessä. En halua asua missään jättilukaalissa, vaatteiden määrä on vähentynyt alle puoleen entisestä jne. Tämä minimointi on saanut hassujakin piirteitä, esim. kalenteria ostaessani etsin mahdollisimman PIENEN yksilön :D

Onko muita samanhenkisiä? Oletteko huomanneet itselläne jotain hauskoja pienennyksene liittyviä juttuja (vrt. minun kalenterini).

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteitakaan ei hankita ylimääräisiä kovin usein. Elektroniikkaa on vain "pakolliset". Mitään hassua esimerkkiä en nyt keksi.

Vierailija
2/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla vielä se, että on aina vain entistä vaikeampaa lähteä kauppaan ostamaan mitään. Nuorempana ihan vaan huvikseen kierteli ja kulutti aikaa kaupoissa, vaikkei ollut mitään varsinaista ostettavaa. Nyt kun täytyis ostaa esim. vaatteita, huonekaluja tai elektroniikkaa, siirrän niitä ostoksia hamaan tulevaisuuteen, kun ahdistaa se uuden tavaran hankkiminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelen joka päivä, että nyt aletaan vetämään tiukkaa linjaa ja loppuu tää järjettömyys.

Illalla istun netissä ja tilaan törkyhintaisia lastenvaatteita "vielä ehkä tarttis yhden talvihaalarin, mut sit en kyllä enempää, ja samoilla postikuluillahan tulis sitten muutakin..."

Ja ajattelen lopettavani tämän. Kuinkahan on?

Vierailija
4/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaateostokset hoidan täsmäiskuina, katson netistä mitä tarvitsen ja haen sen. Tosin vaatteiden hankinta ahdistusta pienentää se, että melkein kaikki vaaterahat menee nykyään urheilukauppaan. ;o)

Vierailija
5/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ollaan änkeydytty Hgissä 5 hlöä 116 neliön paritaloon. Ympäristö on niin kaunis (meri ja metsät nenän edessä, tai toinen elementti edessä ja toinen vieressä) ja Hgin keskustaan lyhyehkö matka.

Välillä tuskastun, kun pyykkiä 3 koneellista ja keksin kuivauspaikkoja pois silmien alta (sauna, autotalli) Sitten lohduttaudun, että meillä on vähemmän siivottavaa ja lämmitettävää pinta-alaa.

Vuoden olen pienentänyt materiaamme. Myyn kaikki vaatteet, joita olen hamstrannut varuilta lapsille ja laitan nopeammin kiertoon kuin ennen. Kiertoon myös epäonnistuneet lahjat, jotka aiemmin säilöin kaappeihin. Onpa päästy tämän myötä muutamasta vaatekaapistakin eroon. Sisustus on aikas minimalistinen.

Olen ihan amatööri tässä ja tiedän, että monet asuvat paljon vähemmissä neliöissä, mutta pointti on se, että meidän ei olisi pakko.

Vierailija
6/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2aikuista, yksi lapsi ja 56neliötä. Tosin ollaan muuttamassa kolmioon koska pitää olla säilytystilaakin. Tavaroita ei juurikaan ole ja lapsen leluistakin osa on kaapissa piilossa että voi vaihtaa eikä tarvitse koko ajan ostaa uutta.

Vaatteet kirpparilta tai alesta, itsellä sen verran että nippa nappa niillä pärjää. Paitoja erilaisia mutta farkkuja vain kolmet, yhdet vähän väljät, yhdet sopivat ja yhdet vähän pienet.

Auto on vanha, iso ja isokulutuksinen mutta osat ja vakuutukset on halvat. Olen tosin vaihtamassa nyt uudempaan ja vähän isompaan mutta vähempi kulutuksiseen ja vakuutukset ja osat suht saman hintaiset.

Kaikessa pitää saada halvempi versio, tosin ruuassa olen tarkempi koska vähänkin valmiimpaa ruokaa niin halvempi tarkoittaa yleensä sitä että on lisäaineita.

Vierailija
7/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni asunto meillä on kyllä ihan rahaperusteilla. Mutta muuten haluaisin omistaata mahdollisimman vähän, olen askeetikko. Valitettavasti perheeseen kuuluu 'hamstereita'. Pieni on minusta yleensä aina kauniimpaa kuin iso, vaikka en tiedä onko siihen mitään järkiperusteita, ja esim. unelmieni auto olisi Mini.

Vierailija
8/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en ehkä harkitsisi muuttoa kun tässäkin jotenkuten selviää mutta tuossa isommassa asunnossa on 30€halvempi vuokra ja paremmat liikenneyhteydet sun muut vaikka autokin itsellä on.

Vierailija
9/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikessa on nykyään rahastuksen maku. Oli sitten kyseessä välttämättömyystarvike kuten jugurtti tai kaukolämpö tai sitten ylellisyystuotteet kuten matkat, kampaajat, vaatteet. Ällöttää kun aina on riistetty olo kun ostoksilta tulee. Enkä ole erityisen pienituloinenkaan, tiedän vaan hinnanmuodostuksesta jotakin.

Vierailija
10/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille valmistuu juuri uusi talo, neliöitä on 5-6 hengelle 160. Säilytystilaa halusin todella vähän juuri tuon rojun kertymisen ehkäisemiseksi, jokaiselle on yksi kaappi ja käyttämättömät vaatteet ja rojut pannaan tehokkaasti kiertoon. Olen todella kriittinen kaiken uuden kaman suhteen, joten olen jo etukäteen infonnut tutut ja kylänmiehet, jotta tupaantuliaisiin ei sitten tuoda tavaraa...

Vierailija
11/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä on neljä eikä enempää tulossa, hyvä ettei vanhempi lapsi ehdi kotoa jo pois ennen kuin unelmiensa linna valmistuu; taloon tulee neliöitä 210/450! Tais mennä vähän överiksi. Heillä ei ole varaa esim. siivoojaan, on siinä jynssäämistä sitten.

Vierailija
12/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä on neljä eikä enempää tulossa, hyvä ettei vanhempi lapsi ehdi kotoa jo pois ennen kuin unelmiensa linna valmistuu; taloon tulee neliöitä 210/450! Tais mennä vähän överiksi. Heillä ei ole varaa esim. siivoojaan, on siinä jynssäämistä sitten.

jynssätä jos ei ihan pientä lasta siinä ole. Itse asun 60neliöisessä nyt eikä siivoomiseen pienen lapsen kanssa kauaa mene.

Asuin aikaisemmin kolmestaan vanhempieni kanssa (muut lapset muuti pois ja olin viimeinen) yli 150neliöisessä asunnossa ja joka päivä siivottiin vähän ja jos oli tulossa juhlia tms niin ei se siivoaminen kerrallakaan tolkuttoman kauaa vienyt.

Ei kyllä tosiaan ollut vanhemmilla rahaa siivoojaan silloin mutta eipä se haitannut.

(vähän ot, mutta keskustelupalstahan tämä onkin)

Vierailija
13/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ollaan änkeydytty Hgissä 5 hlöä 116 neliön paritaloon. Ympäristö on niin kaunis (meri ja metsät nenän edessä, tai toinen elementti edessä ja toinen vieressä) ja Hgin keskustaan lyhyehkö matka.

Välillä tuskastun, kun pyykkiä 3 koneellista ja keksin kuivauspaikkoja pois silmien alta (sauna, autotalli) Sitten lohduttaudun, että meillä on vähemmän siivottavaa ja lämmitettävää pinta-alaa.

Vuoden olen pienentänyt materiaamme. Myyn kaikki vaatteet, joita olen hamstrannut varuilta lapsille ja laitan nopeammin kiertoon kuin ennen. Kiertoon myös epäonnistuneet lahjat, jotka aiemmin säilöin kaappeihin. Onpa päästy tämän myötä muutamasta vaatekaapistakin eroon. Sisustus on aikas minimalistinen.

Olen ihan amatööri tässä ja tiedän, että monet asuvat paljon vähemmissä neliöissä, mutta pointti on se, että meidän ei olisi pakko.

Itse ainakin aina ajattelen, kun joku sanoo asuvansa 250 neliöisessä lukaalissa, että mikäs siinä jos tykkää asua maaseudulla..

Pk-seudulla kuitenkin suurin osa asuu "ahtaammin", tosin itse en pidä meidän asuntoa ahtaana ja meitä on 4 henkilöä 94 neliössä :) En ymmärrä miksi sitä tilaa nyt pitäis olla niin tajuttoman paljon, mihin sitä oikeasti tarvitsee. Liioitteluksi menee monilla.

Vierailija
14/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuin kaikesta yritettäisiin väkisin vääntää jtoain elämää suurempaa luksusta ja sen varjolla myydä ylihintaan.

-ap

kaikessa on nykyään rahastuksen maku. Oli sitten kyseessä välttämättömyystarvike kuten jugurtti tai kaukolämpö tai sitten ylellisyystuotteet kuten matkat, kampaajat, vaatteet. Ällöttää kun aina on riistetty olo kun ostoksilta tulee. Enkä ole erityisen pienituloinenkaan, tiedän vaan hinnanmuodostuksesta jotakin.

Vierailija
15/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut ostaa paljon vähemän kaikkia ja laittaa kaikkea ylimääräsitä huutonettiin myyntiin. En tarvitse niin paljon tavaraa ja tilaakin on enemämän kun on vähemmän tavaraa.

Vierailija
16/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahtavaa, että joku uskaltaa kyseenalaistaa nykyisen tavaraähkyn ja kulutushysterian. On syytä ajatella vähän omaa elämänkaartaan pidemmälle, varsinkin perheellisen ihmisen.

Tsemppiä, ap ja muut, jatketaan samaan malliin!

Vierailija
17/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua käyttää rahaa ja luonnonvaroja turhaan, enkä kestä kaikkialta pursuvaa tavaraa. Ostaisin tosin heti isomman asunnon jos voisin, mutta auton hienous ja suuruus ei merkitse minulle mitään. RAkastan vaatteita, mutta en halua ostaa muuhun kuin tarpeeseen. Haluan että kaikkia tulee pidettyä eikä kaapit pursua. Sisustustavaroita yms. en osta lainkaan ellei ole selkeä tarve tai tyhjä tila. En halua siirtää vanhaa tavaraa kaappiin tai varastoon vaan että kaikki on käytössä.

Saan kiksejä siitä että tavaraa ei ole liikaa ja että rahaa säästyy esim. matkaan, johonkin palveluun tai vain pahan päivän varalle.

Vierailija
18/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on henkilö- ja nykyiseen tavaramäärään nähden just passeli (4 hlöä, 90 neliötä). Kaikki mahtuu nyt just, mutta yhtään lisää ei huolita eikä mahduteta. Tämän jaksaa myös siivota.

Auto on myös pieni (ja halpa), mutta niin söpö "äidin kauppakassi".

Tämän "vähän on kaunista" -periaatteen kun ymmärtäisivät myös yli-innokkaat ja hieman materialistisemmat sukulaiset! Oppisivatkohan, jos antaisin vastaavan määrän leluja ym. "tuliaisia" aina mukaan takaisin päin??? Olen asiasta yrittänyt sanoa jo vuosia nätisti, mutta kun ei mene perille...

En halua hukuttaa lapsia turhaan roinaan tai muutoin ylimitoittaa lastenkaan lelu- tai vaatevarantoja. Loppujen lopuksi leikissä on vain vähän leluja, loput ovat vain kaapin täytteinä. Että ärsyttää!!

Vierailija
19/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä asutaan loppuelämä, sukutilalla.

Enkä muutenkaan hae PIENTÄ mutat kulutusta karsin niin paljon kuin mahdollista. Ja mietin tuotteen elinikää, niin että se palvelis mahdollisimman pitkään.

Vierailija
20/24 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osta kosmetiikkaa kuin aniharvoin, en osta turhanpäiväisiä tuotteita, en osta vaatteitakaan kuin aniharvoin.

Ostan kirppikseltä joskus jotain.

En osta elektroniikkaa, eiköhän sitä ole jo valmiina.

Jos haluan musiikkivehkeen, ostaisin sen käytettynä.

Inhoan kuluttamista, inhoan noita kauppakeskuksia.

Ymmärrän vielä sen että halutaan uusi vaate.

Mutta miettikää kuka sen on tehnyt ja millä palkalla?

Hyväksikäyttöä kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä