Miten reagoisit jos lapsivesipunktiossa tulisi keskenmeno ja
Kommentit (5)
ja yrittäisin tulla uudelleen raskaaksi ja en menisi punktioon.
Mun riskiarvokseni oli laskettu 1/300, ja keskenmenoriski on 1/100-200, joten... Olin sikiötutkimusyksikössä ja saatuamme tietoa tutkimuksista, riskeistä ym, ja lääkärin ultrattua vielä kerran sikiön mulle tarjottiin punktiota. En ottanut.
Lääkärikin sanoi sitten, ettei tää ole kellosepäntyötä, eli takuuta terveestä lapsesta ei voida kuitenkaan antaa.
jälkikäteen pelko keskenmenosta oli niin suuri, etten 5. raskaaudessa siihen osallistunut.
Syntyikin sitten sairas lapsi.
illalla alkoivat h-tilliset supistukset ja oksensin. Seuraavana päivänä kävin kuunteluttamassa ja onnekseni ne sydänäänet kuitenkin löytyi, eli "läheltä piti" -tilanne vain siis.
Olin jo 39v (mummoäiti juu), 2 tervettä lasta ennestään ja yksityiselle menin punktioon omasta ja mieheni päätöksestä. Pk-seudulla olisi pitänyt olla tismalleen 40v, jotta punktiota olisi julkisella tarjottu ja ajattelin, että ne pari puuttuvaa kuukautta nostivat itseni jo aika lähelle riskiryhmää.
Suretti silloin illan aikana kovasti ja yölläkin, mutta en katunut punktiota.
Tiedä sitten mikä olisi ollut fiilis, jos lapsi olisi menehtynyt, mutta en usko, että häntä olisi tutkittu sen kummemmin oliko terve vai sairas. Onhan niitä ikäviä sairauksia, jotka eivät punktiossa näy.
Ei kai tähän voi vastata kuin se, jolla omakohtaista kokemusta ja heitä tuskin montaa löytyy, joilla myös tieto, että menehtynyt lapsi 100% terve.
tiedän tälläisiä tapauksia 2 :(