Missä säilytätte oliivi-, rypsi- yms. öljyt? Jääkaapissa vai tavallisessa ruokakaapissa?
Jääkaapissa vievät hirveästi tilaa ja jähmettyvät. Härskiintyvätkö avatut ruokaöljyt tavallisessa kaapissa?
Kommentit (42)
Leipää ei pitäisi säilyttää jääkaapissa kuten ei suklaatakaan. Mikä idea joillakin on, että joku pullo öljyä on hellan vieressä ja joku toinen öljy jääkaapissa.
Mikä ihmeen logiikka siinä on?
Ajattelettko te oikeasti koskaan mitään? ;-D
on, jos leipää säilyttää jääkaapissa? Säilyy pitempään. Suklaata en pidä jääkaapissa.
Mulla ei oo mitään mielipidettä tuosta kahvin pitämisestä jääkaapissa, koska en kahvia juo, mutta mies juo, ja hänen mielestään menee pahan makuiseksi, jos säilyttää lämpimässä. Sen sijaan oliivi- tai rypsiöljy ei mene meillä kuiva-ainekaapissa pahanmakuiseksi, siis härskiksi. Toisaalta en kyllä voita säilyttäisi huoneenlämmössä. Täytyy siis olla niin, että eri rasvojen säilyvyydessä on eroja, joten se logiikka siinä on.
Mikä idea joillakin on, että joku pullo öljyä on hellan vieressä ja joku toinen öljy jääkaapissa.
Mikä ihmeen logiikka siinä on?
Ajattelettko te oikeasti koskaan mitään? ;-D
Itselläni logiikka on ainakin se, että rypsiöljy nyt vain ei jähmety samalla tapaa kuin oliiviöljy. Lisäksi oliiviöljyä käytetään useammin, joten on hyvä, että se on esillä. Ja kiitos kysymyksestä, joskus olen tosiaan jotain erehtynyt ajattelemaan. Itsellesi ei ilmeisesti ole samaa vahinkoa käynyt?
terv. nimim. "omien puiden öljyä"
missä säilytämme öljyt.
Kahvi säilyy meillä huoneenlämmössäkin, koska kierto on nopeaa. Ja huonelämpötila on meillä n. 19,5 keittiössä.
Leipäkin käytetään niin nopeaan , ettei ehdi pilaantua. Vaaleita höttöleipiä ei meillä syödäkään.
Siinä proteiinit alkavat hajota ja se tuntuu kuivumisena ja vanhana makuna.
Viljateknologiaa olen opiskellut sen verran että on tarttunut tämä tieto päähän. Ja olen testannut sen labraolosuhteissa. Leivän tuoreuden tuntu säilyisi kaikkein parhaiten siinä +30 asteen kieppeillä, jos se olisi teknisesti mahdollista kotitalouksissa. Tässä ei siis puhuta nyt homehtumisesta vaan siitä että leipä pysyy tuoreena.
Viljateknologiaa olen opiskellut sen verran että on tarttunut tämä tieto päähän. Ja olen testannut sen labraolosuhteissa. Leivän tuoreuden tuntu säilyisi kaikkein parhaiten siinä +30 asteen kieppeillä, jos se olisi teknisesti mahdollista kotitalouksissa. Tässä ei siis puhuta nyt homehtumisesta vaan siitä että leipä pysyy tuoreena.
homehtumisesta, joka on meillä se ongelma. Mä en syö juuri muuta kuin näkkäriä, mutta mies haluaa pehmeää leipää, joten jääkaapissa se on ja pysyy.
homehtumisesta, joka on meillä se ongelma. Mä en syö juuri muuta kuin näkkäriä, mutta mies haluaa pehmeää leipää, joten jääkaapissa se on ja pysyy.
homehtumisesta, joka on meillä se ongelma. Mä en syö juuri muuta kuin näkkäriä, mutta mies haluaa pehmeää leipää, joten jääkaapissa se on ja pysyy.Miksi ette pakasta leipää? Ja mies ottaisi sopivaa satsia sit sulamaan..
maussa mitään vikaa, niin ongelmaa ei ole. Jos mä syön pehmeää leipää, paahdan sen joka tapauksessa.
Leivän tuoksu heikkenee muutamassa tunnissa paiston jälkeen, koska suurin osa aromiaineista haihtuu. Kuori menettää rapeutensa imemällä vettä sisuksesta, josta samalla tulee kiinteä, leikattaessa mureneva. Paiston jälkeen leivän lämpötila laskee, tärkkelys kiteytyy ja leivonnan aikana sitoutunut vesi irtoaa, jolloin leipä kovettuu. Leivästä tulee parissa päivässä "vanha", vaikka se on edelleen syömäkelpoinen. Ilmiötä kutsutaan kemialliseksi vanhenemiseksi.. Kemiallinen vanheneminen on nopeinta viileässä, -4 - +4 °C lämpötilassa. Vuorokauden jääkaapissa ollut vehnäleipä tuntuu vanhemmalta kuin kolme päivää +70 °C:ssa säilytetty.
öljyt kuivakaapissa, eivät ole koskaan härskiintyneet. Leivät jääkaapissa ja säilyy pidempään. Ketsuppi jääkaapissa.
Tervehdys Kolmetoista ;-)
Anteeksipyyntöni! Pikaluin viestiketjua ja minulta jäi kohdallasi muutama kirjain lukematta. Se muutti kirjoituksesi sisällön. Kuvittelin sinun kirjoittaneen "kun säilytätte jääkaapissa".
Voi herranjestas pyytää anteeksi ja laittaa pään pensaaseen.
kun säilyttelette jääkaapissa?
LEIVÄN SÄILYVYYS
Vaikka leipä onkin säilyvä ruoka-aine, siinäkin tapahtuu laadun heikkenemistä säilytyksen aikana.
Kuivuminen
Säilytyksen aikana leivästä haihtuu vettä, jolloin sekä leivän kuori että sisus kovenevat. Pakaamaton leipä on yleensä jo päivän vanhana kuivaa.
Paperikääre tai -pussi ei estä leivän kuivumista, mutta leipälaatikossa säilytys kylläkin. Muovipussista kosteutta ei haihdu juuri lainkaan ja kelmusta vain vähän.
Vanheneminen
Suojaavalla kääreellä voi hidastaa leivän kuivumista, mutta ei estää leivän vanhenemista. Säilytyksen aikana leivän kuori pehmenee, sisus kovenee ja leipä alkaa maistua vanhalta, ns. kemiallinen vanheneminen johtuu osittain leivän tärkkelyksen muuttumisesta. Kemiallinen vanheneminen on nopeinta +4 - +7 asteen välillä. Huoneenlämmössä reaktio on hieman hitaampi. Tästä syystä jääkaappi on huono leivän säilytyspaikka.
aikoo säilyttää kahvia pidempään. Eikä varsinkaan jos sen aikoo vielä jälkeen säilyttää huoneenlämmössä.
(tiiviissä astiassa, ei omassa pussissaan) eikä ole miksikään mennyt.
Apuaaaaaa!!
Ettekö te oikeasti maista mitään?
En kyllä ihmettele jos kerran suut ja korvat täynnä valmismarinoituja suikaleita.
oliiviöljyä pidän hellan vieressä. Hyvänä ovat pysyneet. Ehkä jos on oikein helle niin pistän oliiviöljyn sit jääkaappiin.
jääkaapissa. Meillä juo kahvia vain minä joten paketti kestää aika pitkään ja silloin, kun pidin huoneenlämmössä kahvia niin loppu alkoi maistua tosi pahalle ja usein heitin sen sit menemään. Nyt kahvijauhe pysyy hyvänä loppuun saakka.
Kahvi säilyy parhaiten, kun se säilytetään alkuperäispakkauksessa viileässä ja kuivassa paikassa, avatun pussin suu tiiviisti suljettuna.
Kahvi säilyy parhaiten omassa pakkauksessan, joka kannattaa laittaa säilytyspurkkiin. Kahvipakkausta ei kannata tyhjentää säilytyspurkkiin, koska oma pakkaus säilyttää parhaiten kahvin aromit ja estää hapen haitallisilta vaikutuksilta.
Kahvin pahimmat viholliset ovat
* happi
* valo
* lämpö.
http://www.kahvi.net/index.php?k=110912
Apuaa! Kahvia ei IKINÄ pitäisi kaataa omasta pussistaan pois jos aikoo säilyttää kahvia pidempään. Eikä varsinkaan jos sen aikoo vielä jälkeen säilyttää huoneenlämmössä.
(tiiviissä astiassa, ei omassa pussissaan) eikä ole miksikään mennyt.
Apuaaaaaa!!
Ettekö te oikeasti maista mitään?
En kyllä ihmettele jos kerran suut ja korvat täynnä valmismarinoituja suikaleita.
Kaadan kahvin pois pussistaan ilmatiiviiseen säilytysastiaan jossa se ehtii olla alle viikon. Juon muutenkin vaikka kenen keittämiä ja millaisia myrkkykahveja joten ei paljon haittaa jos oman kahvinpurujen maku/haju hieman laimenee.
Jääkaappiin ei mahdu, se on yleensä niin täynnä ruokaa mm. _marinoimattomia lihoja_ ..valmismarinoituja meillä ei syödä.
Leipä jääkaapissa, koska sitä menee niin vähän. Viikossa homehtui pöydällä, jääkaapissa säilyy pidempään.
Rypsiöljy ja salaatinkastikkeet, ketsupit ja sinapit jääkaapissa, niin olen vain olettanut että pitää tehdä.
Oliiviöljy säilytetään yhden avohyllyn nurkassa, pullosa lukee että säilytys viileässä (ei jääkaapissa) ja valolta suojattuna, siksi en siis pidä missään hellan vieressä.
säilyvät huoneenlämmössä vaikka kuukausia.
että leipä säilyy huomattavasti pitempään jääkaapissa. Meillä syödään aika vähän leipää, joten pidämme sitä jääkaapissa, jottei mene homeeseen. Etenkin kesällä teemme näin.
Kokeile ja ylläty.