Missä säilytätte oliivi-, rypsi- yms. öljyt? Jääkaapissa vai tavallisessa ruokakaapissa?
Jääkaapissa vievät hirveästi tilaa ja jähmettyvät. Härskiintyvätkö avatut ruokaöljyt tavallisessa kaapissa?
Kommentit (42)
hellan vieressä. Eivät ehdi härskiintyä, mä käytän paljon öljyä ruuassa. Kannattaa ostaa omaan tarpeeseen sopiva pullo, jos härskiintymistä pelkäät. Meillä on kaksi isoa pulloa, toinen oliivi- toinen rypsiöljyä.
Ainakin kylmäpuristettu. Siitä tulee kuulemma myrkkyä nopeasti jos on avattuna huoneen lämmössä. Pitäisi laittaa nopeasti aina jääkaapiin takaisin.
Samoin oliiviöljy, vaikka se jähmettyykin.
Hyvin säilyvät. Ei mitään ongelmia. Eihän ne kaupassakaan ole viileässä o_O
säilytän minäkin, eivätkä ole koskaan härskiintyneet.
ja oliiviöljy hellan vieressä :)
Eivät ole kumpikaan menneet pilalle.
on tälläkin hetkellä viisi, eri tarkoituksiin.
Vievät tilaa siellä jääkaapissa ja lisäksi sulaminen kestää todella kauan. Tunti ei riitä ja se on pitkä aikaa kun ruoka on jo valmista ja pitäisi heittä ripaus ölyä salaatin päälle.
Ja jos joku ihmettelee pullojen määrää niin meiltä löytyy
tavallinen rypsiöljy paistamiseen, neitsytpuristettu rypsiöljy sitruunalla, kylmäpuristettu oliiviöljy, avokado- sekä sesamöljyt.
En edes ole mikään hirmukokki. Mitä löytyykään oikeiden kotikokkien kaapeista.
Hyvin säilyvät. Ei mitään ongelmia. Eihän ne kaupassakaan ole viileässä o_O
sitten sellaisia kokemuksia, että öljyt ovat härskiintyneet, kun säilyttelette jääkaapissa? Mä oon aina pitänyt kuiva-ainekaapissa, eikä ole ollut ongelmaa. Yksi öljypullo ei kyllä kestä meillä kauaa. Lisäksi öljyt ovat aina kaapissa oven takana, siis valolta suojattuna. MEillä on yleensä kaksi litran öljypulloa käytössä, toinen oliivi-, toinen rypsiöljyä.
Tavallisessa kaapissa kylläkin.
sitten sellaisia kokemuksia, että öljyt ovat härskiintyneet, kun säilyttelette jääkaapissa? Mä oon aina pitänyt kuiva-ainekaapissa, eikä ole ollut ongelmaa. Yksi öljypullo ei kyllä kestä meillä kauaa. Lisäksi öljyt ovat aina kaapissa oven takana, siis valolta suojattuna. MEillä on yleensä kaksi litran öljypulloa käytössä, toinen oliivi-, toinen rypsiöljyä.
Voi herranjestas! Eihän ne siellä jääkaapissa härskiinny! Tavallisessa kaapissa kylläkin.
Kysyin siis sitä, että onko ihmisillä ollut sellaisia kokemuksia, että öljyt ovat härskiintyneet, kun näin monet nyt säilyttävät jääkaapissa. Ymmärrätkö? Koska mulla ei ole koskaan härskiintynyt kuiva-ainekaapissa, enkä sen takia ole koskaan tuntenut tarvetta öljyä jääkaappiin panna.
Jos olet epävarma tulkinnasta (tuossa ylemmässä viestissäni on mahdollisuus kahteen tulkintaan), kysy, ennen kuin alat voiherranjestatella.
Eipä nuo ole pilaantuneet, itse tehdyn salaatti kastikkeen säilytän jääkaapissa, vaikka ei ole pilaantuvia .
Eikä ikinä ole ollut mitään merkkiä härskiintymisestä. Ikinä. Joskus se yksi ja sama rypsiöljypullo on seissyt pitkiäkin aikoja. Kuivakaapissa on pieni pullo seesamiöljyä, ollut siis huoneenlämmössä, varmasti kohta neljä vuotta. Ihan samaa tavaraa se on edelleen kuin ostettaessa.
Nyt vasta ymmärrän alkaa pelätä ruokaöljyjen härskiintymistä?...
Kahvin rasva härskiintyy huoneenlämmössä.
Eli te, jotka säilytätte avatun kahvipaketin huoneenlämmössä olette niitä, jotka säilytätte myös avatut ruokaöljypullot tavallisessa kaapissa?
Niinkö?
Taisi mennä vähän sivuraiteelle mutta uskomattoman tietämätöntä porukkaa!
Eli te, jotka säilytätte avatun kahvipaketin huoneenlämmössä olette niitä, jotka säilytätte myös avatut ruokaöljypullot tavallisessa kaapissa?
Niinkö?
kahvi (ja muuten leivätkin) jääkaapissa, mutta öljyjä ei. Itse en kahvia juo, mutta mies juo.
Öljyt on kuiva-ainekaapeissa, mutta eivät ole koskaan härskiintyneet, koska meillä käytetään paljon öljyä, joten ne eivät kaapissa vanhene.
En ole "uskomattoman tietämätöntä porukkaa". En käsitä, miksi öljy pitää säilyttää jääkaapissa, jos se mun kokemuksen mukaan ei härskiinny. Ehkäpä monilla on kotona niin lämmin, että se menee pilalle, en tiedä. Mä pidän tärkeämpänä, että öljy on valolta suojattuna.
Ja öljypullossa ei tosiaan sanota, että se pitäisi säilyttää avaamisen jälkeen jääkaapissa.
Mikä idea joillakin on, että joku pullo öljyä on hellan vieressä ja joku toinen öljy jääkaapissa.
Mikä ihmeen logiikka siinä on?
Ajattelettko te oikeasti koskaan mitään? ;-D
mulla on öljyt nyt jääkaapissa, koska kuiva-ainekaapiin ei mahdu. Kahvikin on aina säilytetty kuivakaapissa (tiiviissä astiassa, ei omassa pussissaan) eikä ole miksikään mennyt.
Niinkö?
kahvi (ja muuten leivätkin) jääkaapissa, mutta öljyjä ei. Itse en kahvia juo, mutta mies juo.Öljyt on kuiva-ainekaapeissa, mutta eivät ole koskaan härskiintyneet, koska meillä käytetään paljon öljyä, joten ne eivät kaapissa vanhene.
En ole "uskomattoman tietämätöntä porukkaa". En käsitä, miksi öljy pitää säilyttää jääkaapissa, jos se mun kokemuksen mukaan ei härskiinny. Ehkäpä monilla on kotona niin lämmin, että se menee pilalle, en tiedä. Mä pidän tärkeämpänä, että öljy on valolta suojattuna.
Ja öljypullossa ei tosiaan sanota, että se pitäisi säilyttää avaamisen jälkeen jääkaapissa.
Säilyy pidempään.
Jähmeys katoaa hetkessä huoneenlämmössä.