Kissa ja raskaus
kertokaas nyt viisaammat mulle miten kissan kanssa tulee toimia nyt kun olen raskaana. meidän vanha neiti on ihan sisäkissa ja nyt mietin kun jostain luin että joka kerta kissaan koskemisen jälkeen tulisi kädet pestä kunnolla jne.. mitenkäs sitten koira joka piahalla nuohoaa ties missä eikös se yhtälailla kuljeta mitä ties tauteja?
Täytyykö tässä nyt pukeutua avaruuspukuun raskauden ajaksi ja olla koskematta eläimiin ollenkaan : )
Kommentit (9)
lainkaan kissoista.
Meillä on kaksi sisäkissaa ja kyllä olen hoitanu niitä ihan niinkuin ennen raskauttaki ja hyvin tuo masuasukki on vaan mukana pysyny vaikka kissan
hiekkalaatikoita oon siivonnu ilman kummempia käsineitä taikka erityisempiä käsien pesuja.
En jaksa stressata tuommoosista hömpöötyksistä.
Ennemmin myös mielessä, että miten saan kissat pysymään poissa vauvan sängystä/ vaunuista.
Voithan käydä terveyskeskuksessa pyytämässä, että tutkisivat, oletko jo saanut toksoplasmoosin. Se taidetaan tutkia verikokeella. Käsittääkseni muuta riskiä kissoista ei ole raskaana olevalle. Toksoplasmoosi siis ei ole muuten vaarallinen, mutta jos sen saa raskaana, se voi aiheuttaa keskenmenon.
Eli kakat pois mahollisimman pian, toksoa ei ole tuoreessa kakassa vaatii vuorokauden, ellei peräti kaksi et sen kakasta sais. Näin olen kuullut, itellä myös kolme kissaa ja siivoan kakat kyllä aina pian, eivät loju laatikossa olin raskaana tai en.
Näin ajattelinkin että maalaisjärkeä käyttämällä ja eihän siihen kakkaan käsin kosketa ja ainahan kädet tulee pestyä hiekkalaatikon tyhjentämisen jälkeen.
Neiti on niin mun "vauva" että tottunut nukkumaan mun vieressä ja aina on sylissä silitettävänä että olishan se kamalaa jos yhtäkkiä en niin tekiskään.
Kaveri oli ostanut pinnasänkyyn sellaisen kissa suojan verkon joka vedetään siihen päälle ku vauva sängyssä.
Jee, tulipa taas hyödyllistä tietoa! Itse jätin laatikon siivoamisen miehen vastuulle heti plussattuani ja ollut vähän hölmö ja turhan varovainen olo siitä. Laatikko siivotaan kuitenkin päivittäin niin riskin pitäisi olla aika olematon. Ei muuta kuin kumihanskat kouraan! Kissat nukkuu kyllä meidän vieressä mutta jotenkin ei huolestuta että änkeäisivät kehtoon kun ovat arkoja ja jännäävät kaikkea uutta..
se on joku tauti, jonka sairastaa vain kerran. Ja käsittääkseni sen voi saada ihan pihalta mullasta kukkapenkistä. En tiedä kuinka paljon sitä testataan, että onko raskaanaoleva sen sairastanut,mutta itseltäni ei ole testattu, ja meillä kotona on aina ollut kissoja.
Olen kyllä nytkin raskaanaollessa tyhjentänyt välillä kissanhiekkalaatikkoa, enkä ole käyttänyt kumihanskoja, pessyt vain kädet. Tosin nyt kun on tullut laiskemmaksi ja mahakin jo aika iso, niin helppo sanoo miehelle että "tyhjennä laatikko, mä en voi". :)
Meillä kissa kans nukkui ennen esikoisen syntymää aina mun vieressä, mut jotenkin oppi varomaan vauvaa, kissallakin ehkä itsesuojeluvaisto pelaa.:) pinnasänkyyn ei oikeestaan edes yrittänyt mennä, suojaa meillä ei siinä ollut. Eikä nyt toisen lapsen syntyessäkään varmaan sellasta aiota laittaa, kun se kissa nukkuu yhä vaan meidän sängyssä. :)
jonttu
Toksoplasmoosin vasta-ainetestauksen (verikoe) voi pyytää neuvolasta. Tosin testi näyttää tilanteen vain juuri sillä hetkellä, ei muuta. Toksoplasmoosin voi sairastaa useammin kuin kerran, joten laatikon siivoaminen kannattaa jättää jollekin toiselle, jos se vain on mahdollista. Silittelystä tai muusta hellimisestä toksoplasmoosia ei voi saada, vain kissan ulosteesta, joten nuku huoletta kissasi kanssa :)
Meillä vauva tulee nukkumaan omassa sängyssään, joten kissan nukkumapaikka on edelleen meidän välissä. Sillä ehkäisemme mahdollista mustasukkaisuutta vauvasta ja samalla kissa saa tarvitsemaansa läheisyyttä. Jos et päästä kissaa enää sänkyyn vauvan vuoksi, niin muista silittää ja huomioida sitä. Silloin kissankin on helpompi hyväksyä uusi perheenjäsen.
Miten niin voi sairastaa useammin kun yhden kerran??? Jos on kerran sairastanut, kehosta löytyy siihen vastaaineet? Itseltäni nämä vastaaineet verikokeesta löytyi, joten siivoan edelleen kissalaatikkomme. Tietty pesen silti kädet hyvin.
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Toksoplasmoosi-ja-siki%C3%B6/230/?c=Ra…
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Jos ei ole testattu, niin olisin kyllä varovainen. Voi aiheuttaa ongelmia lapsen tulevaisuudessa. Keskenmeno ei todellakaan ainoa riski.
Sen verran olen kuullut, että hiekkalaatikkoa siivotessa kannattaisi olla kertakäyttöhanskat tai kumihanskat jottei se toksi-mikä-lie tartu. Itse silittelen kumpaakin kissaa ja ne käy kyllä ulkonakin aina viikonloppuisin. Onhan se tosin ollut mielessä, että nuoleehan ne itseensä ja sitten omaa turkkiaankin, joten kai se käsien pesu silittelyn jälkeen olisi ihan loogista. Toisaalta sitten menis enemmän aikaa käsien pesuun kuin kissan silittelyyn :P
Lähinnä olen ajatellut että mitenkä saa pidettyä nämä neidit sitten pienoisen pedistä poissa.