Tuoreet ja tulevat äidit, älkää maksako liikaa käytetyistä tarvikkeista!
Kun odotin lastani, eräs puolituttu tarjosi, että hän voisi myydä minulle edullisesti käytettyjä lastentarvikkeita. Niinpä ostin pinnasängyn, syöttötuolin ja pari kestovaippaa häneltä 120 eurolla. Hinta tuntui hieman korkealta, mutta kun myyjä vielä erikseen mainosti kuinka hyvä tuuri minulla on kun saan tavarat näin halvalla, ajattelin, että kyllä ne varmasti sen arvoiset ovat.
Jälkikäteen olen tajunnut, että hinta on älyttömän korkea ottaen huomioon, että kaikki näistä olivat enintään tyydyttävässä kunnossa eivätkä alunperinkään mitään huippulaatuisia (joskin ihan ok). Esim. kierrätyskeskuksesta olisin saanut samat kamat puoleen hintaan.
Joo, sanokaa vaan että mitäs maksoit. Olin tyhmä. Mutta myös luotin siihen, ettei tuttu ihminen huijaa. En tiennyt, mitä käytetyistä vauvantarvikkeista yleensä maksetaan.
En halua uskoa, että tämä tuttuni olisi minua tarkoituksella huijannut, mutta ei varmaan itsekään tajunnut, että tavaroiden arvo on hieman laskenut kun ne ovat olleet käytössä vuosia...
Eli pointtini on, että älkää nyt tulko vainoharhaisiksi, mutta selvittäkää käytettyjen tarvikkeiden arvo jo hyvissä ajoin, niin ei sitten tarvitse katua myöhemmin.
Kommentit (32)
Edullisimmatkin pinnikset ja syöttötuolit ovat aika kalliita. Tietty jos oli jo yli 10 v vanhat ja monilla lapsille olleet, niin sitten oli kova hinta.
samoin jos pinnasänky on alunperin ollut lähemmäs 300 e ja syöttötuolikin kalliimmasta päästä, saatoit oikeasti saada hyvällä hinnalla. Mutta jos olivat tyyliin jotain Ikean pinnasänkyä ja puurolla kuorrutettua muovista syöttötuolia, niin en ehkä olisi itse ostanut.
Edullisimmatkin pinnikset ja syöttötuolit ovat aika kalliita. Tietty jos oli jo yli 10 v vanhat ja monilla lapsille olleet, niin sitten oli kova hinta.
Ja vaipat eivät olleet mitään kestovaippojen parhaimmistoa, pari kulunutta kuorivaippaa. Arvo noin 2 euroa kpl nykyisen kokemukseni mukaan...
ap
Minusta on niin kauan hyvä juttu, kun saa ostaa tarvitsemansa tavarat halvemmalla kuin kaupasta, jos rahat ovat vähissä. Moni myös lahjoittaa ylimääräiset ihan ilmaiseksi. O/
Ehdottomasti! Ostan käytännössä kaiken käytettynä! Ja paljon ollaan saatu tavaraa ilmaiseksikin, mistä olen hyvin kiitollinen.
t. AP
samoin jos pinnasänky on alunperin ollut lähemmäs 300 e ja syöttötuolikin kalliimmasta päästä, saatoit oikeasti saada hyvällä hinnalla. Mutta jos olivat tyyliin jotain Ikean pinnasänkyä ja puurolla kuorrutettua muovista syöttötuolia, niin en ehkä olisi itse ostanut.
Kaikki tavarat ihan ok, mutta eivät mitään huippulaatua ja aika kuluneita. Ja vaipat vanhoja kuorivaippoja, eivät mitään Fuzzeja.
AP
Olet taatusti saanut sen hyvitetyksi monessa muussa asiassa. Lisäksi olet itse laittanut hyvää kiertämään antaessasi rahan tarpeessa olevalle myyjälle 120e huojennusta, kenties lahjoittanut omistasi jollekin tarvitsevalle.
Pistä hyvä kiertämään, kyllä se tulee takaisin vaikka välillä joutuu tekemään myös uhrauksia.
Laadukkaan lastensängyn voi uutenakin saada alle satasella, ja viidelläkympillä laadukkaan, triptrap-tyyppisen syöttötuolin.
Kestovaippoja saa esim. kestovaippa.infon kirppissivulta realistiseen hintaan. Jotkut AIO merkkivaipat voivat hyväkuntoisena maksaa sielläkin parikymppiä, mutta normaaleja sisävaippoja ja taskuvaippoja saa muutamalla eurolla - ja ne ovat vielä oikeinkin käyttökelpoisia.
Niin, ja sanottakoon, että uusiakin kestovaippoja saa alle kympillä...
Jos tuosta ap:n luettelemasta paketista mikään ei ollut sikakallis merkki tai design-tuote, olisin maksanut korkeintaan 40 euroa koko setistä.
Kuulostaa aika paljolta. Itse ostimme huutiksesta pinnasängyn 20e ja syöttötuolin 25e. Molemmat on nyt käytössä toisella lapsella ja varmasti kestävät vielä kauan. Että harmi ap, kun jouduit "huijatuksi"!
Olet taatusti saanut sen hyvitetyksi monessa muussa asiassa. Lisäksi olet itse laittanut hyvää kiertämään antaessasi rahan tarpeessa olevalle myyjälle 120e huojennusta, kenties lahjoittanut omistasi jollekin tarvitsevalle.
Pistä hyvä kiertämään, kyllä se tulee takaisin vaikka välillä joutuu tekemään myös uhrauksia.
En enää murehdi, vaikka täytyy sanoa, että kyllä harmitti aika paljon kun minulle selvisi miten huonot kaupat olin tehnyt... olemme opiskelijaperhe, eikä meillä ole varaa tuhlata ylimääräistä rahaa.
Mutta siitä olen ihan samaa mieltä, että asia on tietyllä tavalla tullut hyvitetyksi, kun olemme saaneet niin paljon tavaraa myös ilmaiseksi. Ja kyllä, olen itse laittanut kaiken tarpeettoman kiertoon, ilmaiseksi.
AP
Paljon näkee ihan kiskurihintoja pyydettävän tavaroista. Ja monet myyjät tuntuvat olettavan, että "saavat rahansa pois" kalliista hankinnoistaan. Osin tämä on varmaan tahatontakin, ei ymmärretä, että pari vuotta sitten kalliilla hankitut merkkirattaat täytyy myydä edelleen puoleen hintaan alkuperäisestä tai halvemmalla, eikä vain jollain satasen alennuksella...
Tiedän itsekin, että omiin tavaroihinsa kiintyy ja on välillä aika sokea niiden todelliselle kunnolle ja kuvittelee ne arvokkaammiksi kuin ovatkaan. Eivät kaikki myyjät myöskään jaksa perehtyä käytettyjen markkinoihin ja kuvittelevat oikeasti tarjoavansa "hyviä kauppoja". Toki ihan huijareitakin varmasti on liikkeellä.
Kannattaa siis perehtyä markkinoihin hieman etukäteen, että löytää ne jyvät akanoista. Todellisia löytöjäkin kun on tarjolla. Ja monissa hankinnoissa käytetyn suosiminen on pelkästään järkevää, mutta vikaostokset sitten harmittavat jälkeenpäin.
Meiltä kaveri kysyi, haluttaisko rintareppu ja hyppykiikku. Oltiin vaan, että voidaan ottaa.
Kyseessä oli vanhaa bb:n sininen kantoreppu, jota kyllä käytettiin sekä Emman hyppykeinu, joka on nyt tuolla kaapissa.
Pari viikko tavaroiden saannin jälkeen mies ilmoitti mun miehelle, että sen vaimo haluaa niistä tavaroista 20 e/kpl.
Maksettiin toki, kun eihän ystävyys noin pieniin rahoihin kaadu. Silti ihmetytti, että jälkikäteen pyydetään. jostain rumasta hyppykeinusta en olisi koskaan maksanut 20 euroa.
Itse olen myös huomannut, että käytetyissä lastentarvikkeissa arvo pysyy paremmin... esim. ostin reilu vuosi sitten Brion yhdistelmät (oli olleet yhdellä lapsella) 350e ja nyt myin ne eteenpäin 300e. Ostin turvakaukalon 90e ja myin sen eteenpäin 95e, sitterin ostin 15e ja myin eteenpäin 20e... eli melkein tuntuu, että käytettyjen tavaroiden kanssa häviää vähemmän rahaa.
Tietyt tavarat, jotka käytössä vuosia ostan sitten uutena.
Mielelläni ostaisin noin halvalla laatuaö
Laadukkaan lastensängyn voi uutenakin saada alle satasella, ja viidelläkympillä laadukkaan, triptrap-tyyppisen syöttötuolin.
tuttusi käytti tietämättömyyttäsi härskisti hyväkseen, oli ihan sikahinta minkä maksoit. No seuraavalla kerralla osaat suhtautua varauksella kyseisen ihmisen tarjouksiin. Ota siltä kannalta että aina oppii jotain uutta (jos ei muuta niin ainakin ihmisen ahneudesta).
Tuon saman setin olisi saanut uutena kaupasta alle 200e. Me ostettiin pinnasänky 100e uutena, syöttötuoli 60e ja mitäs ne kestovaipat maksaa ehkä 15e kipale. Itse suostuisin käytetystä hyväkuntoisesta maksamaan korkeintaan puolet uuden hinnasta, tyydyttäväkuntoista korkeintaan 20% alkuperäisen hinnasta.
Minun sukulaiseni yritti myydä meille ainoan lapsensa 2v käytössä olleita rattaita 350e:lla. Oli olleet kylmässä varastossa viimeiset pari vuotta. Odotin kuitenkin toista lasta silloin, joten jotain tajua hinnoista oli (ekan kohdalla olisi varmasti mennyt läpi), enkä ostanut niitä. Sukulainen ei millään ymmärtänyt kun kerroin että viereisessä lastentarvikeliikkeessä oli upouudet emmaljungan rattaat tarjouksessa 399e, tietysti ostan sillä hinnalla sieltä. Intti vain että kannattaa ostaa häneltä hyväksi todetut... =)
Minun moraalini ei sovi kiskoa käytetystä enemmän kuin itse olen maksanut.
Itse olen myös huomannut, että käytetyissä lastentarvikkeissa arvo pysyy paremmin... esim. ostin reilu vuosi sitten Brion yhdistelmät (oli olleet yhdellä lapsella) 350e ja nyt myin ne eteenpäin 300e. Ostin turvakaukalon 90e ja myin sen eteenpäin 95e, sitterin ostin 15e ja myin eteenpäin 20e... eli melkein tuntuu, että käytettyjen tavaroiden kanssa häviää vähemmän rahaa.
Tietyt tavarat, jotka käytössä vuosia ostan sitten uutena.
Tyhmä ei tietenkään ole se joka pyytää vaan joka maksaa...
Olen katsellut käytettyjä vaunuja lähinnä huuto.netistä, mutta en tod. maksa melkein uuden hintaa käytetyistä, olivatpa miten hyvin pidetyt tahansa. Käytetty on aina käytetty
Tyhmä ei tietenkään ole se joka pyytää vaan joka maksaa...
Olen katsellut käytettyjä vaunuja lähinnä huuto.netistä, mutta en tod. maksa melkein uuden hintaa käytetyistä, olivatpa miten hyvin pidetyt tahansa. Käytetty on aina käytetty
ihmettelin kun esikoiselle katselin huutiksesta vaunuja. Emmaljungista varsinkin yritetään kiskoa joka penni mikä irti saadaan. Aivan hulluksi siellä mennyt se touhu.
kun ostettiin käytetyt vaunut esikoiselle. Ne oli ihan loppuunkäytetyt ja tuttu myi ne 60€:lla. Laukes heti käytössä! Siitä viisastuneena ostettiin toiselle lapselle uudet vaunut (599€), kerran se kirpaisi ja tyytyväisiä ollaan! :)
Käytettynä ostettiin myös:
-turvakaukalo esikoiselle 13€
-hoitopöytä 20€
-syöttötuoli 20€
-pinnasänky 40€
-lasten jatkettava sänky 40€
-Turvakaukalo (toiselle lapselle) jalustalla 50€
-turvaistuin esikoiselle 40€
Nämä tavarat oli siis ihan priimalaatua ja nyt ne menee käyttöön toiselle lapsellemme. Ovat vieläkin erittäin hyväkuntoisia ja kulumisen jälkiä todella vähän! Toisen lapsen turvakaukalo oli lähes käyttämätön. :)
maailman surkeimman sitterin 15e. Ostin jotain muita tuotteita käytettynä ja myyjä tarjosi sitteriä pakettiin jos maksan 15e. Tuumin tarvitsevani semmoisen ehkä, ja kannatan kierrätystä, mutta tuo on kyllä tosi huono sitteri ja vanha ja rumakin. Päälystin sen itse uudella kankaalla niin että tuli hienommaksi, mutta käyttöominaisuksiltaan ei silti kovin hyvä. Harmittaa jälkikäteen kyllä.
Minusta on niin kauan hyvä juttu, kun saa ostaa tarvitsemansa tavarat halvemmalla kuin kaupasta, jos rahat ovat vähissä. Moni myös lahjoittaa ylimääräiset ihan ilmaiseksi. O/