Mä en jaksa tätä :,(
Tipuin hevosen selästä pari viikkoa sitten. Tai en tippunut vaan lensin kunnon ilmalennon. Satutin lonkan, lantion ja ristiselän. Kaikki tutkittiin yksityisellä ja mitään isompaa ei pitäisi olla. Sain myös kepit, koska en pystynyt aluksi kävelemään juuri ollenkaan. Kaikki yöt ovat menneet kipujen takia valvoessa (vaikka on tosi vahva lääkitys niin tuntuu ettei juurikaan auta). Välillä makaan ja välillä istun. Pikkuhiljaa menty parempaan suuntaan ja nyt pystyn kyllä "kävelemään", mutta kivut ei ole helpottaneet. Kävely on hataraa ja jalat meinaa mennä alta. Välillä parempia päiviä ja välillä todella huonoja päiviä.
En ymmärrä.. Jos mitään ei pitäisi olla rikki, niin miksi sitten kivut ovat aivan kamalat? Olen aivan puhki valvomisesta ja tästä kivusta. Mietin jo, että pitäisikö varata vaan uusi aika lääkäriin ja vaatia magneetti kuvauksia, jos ei kerran röntgenissä mitään näy? Olen ennenkin tippunut hevosen selästä ja satuttanut itseni, mutta koskaan aiemmin ei mitään tälläistä ole ollut.
Tosiaan ristiselkä on kipeä ja väsyy pienestäkin kävelystä, niin ettei jalat tahdo kantaa. Myös lantio on vasemmalta puolelta kipeä vasemman pakaran yläpuolella (alaselässä) on yksi kohta, jonka alla luu (en osaa tarkemmin selittää), niin se luu/kohta on alusta asti ollut aivan järkyttävän kipeä ja on edelleen. Sen kipu ei ole muuttunut mihinkään tänä aikana.
Ennenkin on ollut venähdyksiä, revähdyksiä ym.. mutta tässä on jotain erilaista. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia? Ajatuksia mitä tää voisi olla? Ja miten voisin ehkä helpottaa oloani?
Kiitos jos jaksoit lukea ja kommentoida :)
Kommentit (25)
On välilevynpullistuma ja kuulostaa kyllä tutulta!
Mulla tietty lekuri antoi heti tuon tuomion ja nyt maanantaina menen kuvauksiin kun ei tahdo parantua(kuukausi saikkua tuli tänään täyteen). Pahimmat säryt mulla on jalassa(välillä ei pysty toiselle jalalle tukemaan yhtään) ja lonkan alueella, pahimpina päivinä tuntuu kyllä selässä eniten. Särkyjä on siis koko ajan ja aina välillä vasen jalka puutuu ja siinä tuntoherkkyys onkin huonompi kuin oikeassa. Myös tuntuu toisessa kankussa välillä pistämisen tunnetta, mutta on kuulemma normaalia. Nyt en saa nostaa mitään, rauhallista kävelyä mahd. paljon omien voimien mukaan. Liika kävely kyllä taas tuottaa sen että seuraavana päivänä vessassa käydessä joutuu hetken miettimään, että miten sitä pyyhkii..(sivuttaisliikkeet, kyyristymiset jne ovat aivan tuskaa ja jos nousen tuolilta on välillä pakko ottaa tukea jostain). On tämä nyt hiukan parantunut, alussa en päässyt edes sängystä ylös itse enkä pystynyt housuja itse pukemaan :/
Ota niitä särkylääkkeitä tasasesti koko ajan, älä anna tulla taukoja. Itse kieltäydyin panacodeista kun menen niistä niin sekaisin.
mutta olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti harrastavat noinkin vaarallista harrastusta.
Yleensä ratsastajat kaikki putoavat jossakin vaiheessa ja joskus siinä käy pahastikin. Itse en uskaltaisi turhaan ottaa tuollaista riskiä vaikka hevoset kivoja varmasti harrastuksena ovatkin.
Pyydä Arcoxiaa niin johan lähtee kivut(eikä edes mene pää sekaisin)
mutta olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti harrastavat noinkin vaarallista harrastusta.
Yleensä ratsastajat kaikki putoavat jossakin vaiheessa ja joskus siinä käy pahastikin. Itse en uskaltaisi turhaan ottaa tuollaista riskiä vaikka hevoset kivoja varmasti harrastuksena ovatkin.
Toisaalta nuo putoamisesta johtuvat vakavat loukkaantumiset kuitenkin ovat aika harvinaisia. Sitäpaitsi missä tahansa lajissa voi itsensä loukata ja pahastikkin. Asun paikkakunnalla missä harrastetaan paljon ratsastusta ja sairaalan jumppari kertoi minulle että n. 5 vuoden välein kuntouttaa potilaita jotka putoamisen seurauksena ovat luitaan hieman pahemmin murtaneet. Nimimerkillä kunhan saan kepit pois niin heti ratsastamaan :)
ratsastus :/
Vaadi uutta kuvaa, ja mielellään TT/magneetti.