Mitä tekisin porkkanasta?
Meille ilmestyi anoppilasta monta kiloa porkkanaa, kun heidän porkkanamaansa oli päättänyt tehdä tänä vuonna 300 kg porkkanoita!
Nyt siis kysymys, että mitä ruokaa tekisin porkkanoita. Jotkut porkkanaletut toki hoksaan, mutta kun porkkanalettutaikinaankaan ei mene kuin 1-2 tuommoista megaporkkanaa, niin ei oikein ratkaise vielä ongelmaa...
Kommentit (20)
Glaseerattuja porkkanoita. Ihan tajuttoman hyvä lisuke!
Meillä oli aikaisemmin kellari (70-l kerrostalo), mutta kun muutettiin tähän 2000-luvun taloon, niin eipä tämmöisessä ole enää mitään kellaria. Siis pitää popsia suht nopeasti. Nyt porkkanat asustaa parvekkeella laatikossa, mitkä ei siis mahdu jää-viileäkaappiin ;-)
Tuota pitää ehdottomasti kokeilla. Meillä vielä osa sellaisia "erivärisiä" porkkanoita, niin voi tulla aika mageen näköisiäkin.
En ole ap ;-)
Teet vain usein jotain, mihin menee se 1-2 porkkanaa. Porkkanamuffineja tai kakkua, sosekeittoa, coleslaw...8
Isoäidiltäni olen oppinut myös, että porkkanasta voi tehdä hilloa sekä kiisseliä ja että tuoreet, vasta maasta poimitut pikkuporkkanat voi tarjota voin kanssa alkupalana kuten muualla Euroopassa parsa.
Viimeisin villitykseni, jota täällä blogissakin olen jo useaan otteeseen mainostanut, on kuivattu porkkana. Sain idean Stockmannin joulukuvastoa selaillessani, kun silmään osui kallis gourmet-tuote, kuivattu, sokeroitu porkkanalastu.
Heti seuraavaksi yöksi laitoinkin kuivurin hurisemaan (kuivaus onnistuu myös uunissa alimmassa lämpötilassa, luukku auki) ja jo aamulla lopputulosta pääsee maistelemaan.
Lapset popsivat ekan satsin sellaisenaan (huom ilman sokeria) ja itsekin rouskuttelin niitä pahimpaan naposteluntarpeeseen.
Toisesta satsista kehitin nopean pikaruuan, jossa kuivattua porkkanaa (ja kuivattuja herkkusieniä) paistetaan pannulla rypsiöljyssä tuoreiden sipuleiden kanssa ja tarjoillaan pastan kanssa, kun porkkanat ovat vielä napakoita.
Lisää täältä http://vuosivegaanina.blogspot.com/2009/01/porkkana-rakkaani.html
Ne "aurinkokuivatut porkkanatkin" vaikuttavat hyviltä ;-D
-6-
Ihania ideoita teillä!
Nyt muistuu itselläkin lisää mieleen mitä voi tehdä porkkanasta.
Porkkanalaatikko on kyllä sellainen painajainen sanana, oikea akilleen kantapää mulle. Olen tehnyt sitä about 15 joulua ja eri versioita, milloin riisillä, milloin mannasuurimoilla, milloin porkkanaraasteesta ja milloin porkkanasoseesta ja lopputulos on ollut aina ihan hyvä, mutta koskaan ei ole ollut minusta parempi kuin Saarioisen. Noloa??? No, mutta nyt alan jo hyväksyä sen, että porkkanalaatikko tulee meille sitten ala Saarioisten. Uskoisin, että maksalaatikon kanssa olisi about sama juttu.
Sellainen ruokakin muistui mieleen kuin porkkanamuhennos.
Niin ja mikä kiire tässä on, niin se, että ei menis pilalle nuo porkkanat. En tiedä, että miten kauan tuolla parvekkeella säilyvät. Viimeiksi ainakin nahistuivat yllättävän äkkiä.
Pirkan sivuilta löytyi porkkanapannarinkin ohje, sitäkin vois harkita, tosin omasta porkkanasoseesta sit.
käyttäisit muhennosta sitten pitkin talvea eri ruokiin.
Jos palasina pakastaisit (esikeitettynä) niin veisi varmaankin kohtuuttomasti tilaa.
-6-
ps. terveiset Melballe ;-)
olen se, joka ei jaksanut googlettaa mikrogramman lyhennettä mutta porkkanareseptejä kylläkin! Mukavaa viikonloppua Sinulle.
No ei nyt sentään, sillä anoppi oli poiminut meidän 10-vuotiaan iloksi meille kaikki monihaaraiset porkkanat eli ne on kaikki sorttiaan tämmöisiä:
http://i169.photobucket.com/albums/u216/JohFli/sekalaista/Porkkanat.jpg
Tai riippuu tietty vähän siitä, että mikä kutakin kiihottaa ;-)
Eilen tein tällä ohjeella tosi hyviä sämpylöitä: http://www.yhteishyva-ruoka.fi/reseptit/leivonnaiset_l_p/fi_FI/porkkana…
Eli eivät siellä parvekkeella pitkään säily. Päivisin on liian lämmintä.
-6-
Tuommoinen porkkanasose pakkaseen olis kyllä ihan loistavaa! Vois sit tehdä tuommoisia sosekeittoja, pannareita, heittää perunamuusin sekaan jne. Pitänee pistää porkkanasosetehdas käyntiin.
Kiva, et ollaan vuoronperään avuksi! Mukavat viikonloput sinullekin.
Mä täällä yritän tappaa aikaa, kun mies ja 10 v n miehen siskon häissä ja kuinka ollakaan kuopus on kipeänä (olin jo perjantain palkattomasti pois töistäkin) ja sitä 3v ei voinut oikein yksin jättää kotiin. Harmittaa kyllä, kun en päässyt häihin.
Ai niin ja eilen ostin torilta 3 l suppilovahveroita, joten nekin pitäisi pakkaseen varmaan paistella.
siel säilyy
ja mehuna myös, pakasta
muovikassillinen porkkanoita, tukkimassa jääkaapin.
Jospa niitä raastaisi ja laittaisi pakkaseen?
Olen kuullut, että porkkanaraasteen maku makeutuu pakastamalla. Kokemuksia?
Vielä pari juttua / kysymystä.
Tuli mieleen noista porkkanasämpylöistä, että voikohan leipäkoneella tehdä porkkanaleipää? Mies on meidän leipäkoneen käyttäjä, joten varmaan tekisi jos se toimii. Onko kellään toimivaa porkkanaleipäreseptiä leipäkoneeseen?
Niin ja sit tuli mieleen, että pystyikös porkkanaraastetta pakastamaan?
Meillä on yleiskone, joten raastaminenkaan ei ole kovin raskas homma.
Pakastimessakin on toki rajallinen tilansa, vaikka tosin meillä on täyskorkee pakastin ja jääkaappi-viileäkaappi, joten vuokra-asunnoksi tilanne ei meillä varmaan oikeasti ollenkaan paha.
Kuori porkkanat ja laita uunivuokaan, jossa on pohjalla vähän öljyä. Pienet menee kokonaisina, mutta isommat kannattaa paloitella. Päälle suolaa, pippuria, yrttejä esim. timjamia ja vähän hunajaa. Sitruunanmehu on hyvää myös.
Sekaan voi laittaa myös muita juureksia maun mukaan. Mun toinen suosikki on samaan tapaan raakana paistetut punajuuret.
Paistetaan 200-225 asteessa kypsiksi (n. 45 min-1 h)
eli raasteena, tavallisesti popsittuna, salaattiin sekaan, ruokiin sekaan, höyrytettynä ja kait jouluksi laatikonkin tekisin :)
Tee porkkanakakkua.