Onko äitisi oikeasti auttanut lastenhoidossa kuten on luvannut haaveilessaan lapsenlapsista?
Äitini odottaa kovasti että saisi lapsenlapsia (olen ainoa lapsi) ja on tarjoutunut hoitamaan "koska vaan". Mahtaako lupaukset toteutua? Miten teidän äidit on suhtautuneet lastenhoitoon?
Kommentit (27)
Eka kommentti mun raskausuutiseen oli 'olen sitten omat lapseni jo hoitanut' (Loukkasi pahasti).
Sitten kuitenkin hoisi lapsiani, ensin marttyyrinä kun oikeasti tarvin apua ja myöhemmin 'heräsi' ja nyt hoitaa todella mielellään tarvittaessa ja myös muuten vaan.
hoitaakseen minua, 3-vuotiasta esikoistamme ja kaksosiamme. Apu oli korvaamatonta! Pienet keskostyttömme söivät pitkiä aikoja kerrallaan ja useasti, tuntui että imetin 80 % hereilläoloajastani. Arjen pyöritys vaati kaksi aikuista tuossa vaiheessa. Kun mies tuli töistä, äiti lähti kotiin. Nyt vauvojen ollessa 10kk pärjään hyvin yksinkin päivisin, mutta alku oli hankalaa.
Kiitos äiti!
Apuna on ollut aina, kun on tarvetta ollut. Äitini on tosin vasta 60-vuotias ja työttömyyseläkkeellä eli hyväkuntoinen. Nauttii aidosti lapsenlapsen kanssa olemisesta ja lapsi nauttii mummon seurasta.
vaikka on voinut haaveilla lastenlapsista.
Mutta on kyllä auttanut todella paljon, ihana asia.
Äitini asuu yli 1000km päässä meistä, eli näemme pari kertaa vuodessa. Mutta joka kerta kun näemme, hän passittaa minut ja mieheni joko heidän mökilleen (kun olemme heidän luonaan) tai hotelliin (kun on täällä) hermolomalle. Tietää ettei muuten saada kaksin keskistä aikaa miehen kanssa, joten auttaa sitten näin. Ei haittaa yhtään. :)
Mutta tällä hetkellä naurettavinta on, että puhuu lapsille ja muille, että HÄN vie kyllä lapset lentokoneeseen ja etelään, laivalle ja kylpylöihin jne., mutta kun niiden äiti ei anna lupaa. Joo, ei anna lupaa, koska ei ole yhtään vaippaa ikinä vaihtanut, ei saa lapsille vaatteita päälle eikä ole koskaan ollut lasten kanssa yksin tuntiakaan. Sit pitäis antaa pienet lapset etelään mukaan ihmiselle, joka ei pysty edes kotioloissa tuntiakaan hoitamaan. Harmittaa!
esittänyt, kumpikaan ei edes kysellyt, että koska te niitä lapsenlapsia alatte heille tekemään, ovat molemmat sen verran fiksuja naisia.
Mutta kummatkin ovat auttaneet aina mielellään, sekä vapaaehtoisesti pyytämättä (varsinkin kaksosten synnyttyä) että pyytämällä kun ollaan tarvittu. Mummoilla on lämpimät ja läheiset välit kaikkiin lapsenlapsiinsa nyt kun he ovat jo isompiakin. Teini-ikäisetkin käyvät vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti mummoloissa, yökylässäkin vielä ja tykkäävät kovasti.
ja nauttii lapsenlapsistaan. Ei tosin ole koskaan luvannut auttaa, tuo auttaminen on ihan luonnollista ja vapaaehtoista.
Toista on sitten anoppi, joka niin touhusi esikoista odottaessamme, mutta nyt hyvä jos käy lastemme synttäreillä, nuorempi lapsi ei edes ymmärrä kuka on kyseessä kun puhutaan anopistani nimeltä.
eli ei ole hoitanut lapsenlapsia. Sanoi tämän jo silloin, kun olin lapsi eli en ole koskaan olettanut saavani hoitoapua häneltä. Leikkii lasten kanssa, on aivan ihana mummi, mutta ei hoida. Ja juuri samoin tulen itse toimimaan ja juuri noin toimi oma isoäitini. Vieläkin oma mummi on todella läheinen, koska hän ei ole koskaan ollut mikään hoitaja vaan nimenomaan isoäiti, juttelija, hauskanpitäjä, 100 % lapsenlapsiin keskittyjä.
Äitini asuu yli 1000km päässä meistä, eli näemme pari kertaa vuodessa. Mutta joka kerta kun näemme, hän passittaa minut ja mieheni joko heidän mökilleen (kun olemme heidän luonaan) tai hotelliin (kun on täällä) hermolomalle. Tietää ettei muuten saada kaksin keskistä aikaa miehen kanssa, joten auttaa sitten näin. Ei haittaa yhtään. :)
Meillä äitini on nimenomaan halukas näkemään myös minua, juttelemaan kanssani, eikä passittamaan minua pois luotaan. Jokainen tavallaan, mutta onneksi meillä on hyvät välit äidin kanssa eikä ole tarvetta lähteä vierailulta hotelliin.
eli ei ole hoitanut lapsenlapsia. Sanoi tämän jo silloin, kun olin lapsi eli en ole koskaan olettanut saavani hoitoapua häneltä. Leikkii lasten kanssa, on aivan ihana mummi, mutta ei hoida. Ja juuri samoin tulen itse toimimaan ja juuri noin toimi oma isoäitini. Vieläkin oma mummi on todella läheinen, koska hän ei ole koskaan ollut mikään hoitaja vaan nimenomaan isoäiti, juttelija, hauskanpitäjä, 100 % lapsenlapsiin keskittyjä.
eli leikkii, juttelee ja pitää hauskaa, keskittyy siis lapsenlapsiin. Ja meillä mummi haluaa viettää aikaa lastenlastensa kanssa, siihen ei aina lastenlasten vanhempia tarvita.
koska asuu niin kaukana, mutta anoppi lupasi, että mielellään hoitaa, jos vain uskalletaan jättää lapsi heille! Näin hän sanoi, kun odotin esikoista, ja totta kai olen uskaltanut jättää lapset anoppilaan! Mulla on ihan loistoanoppi, muutenkin!
Äitini hoitaa lapsia myös mielellään kun käydään heillä kylässä. Ja aina kun miehellä on pitkiä työmatkoja (viikko tai yli), minun vanhempani panevat omat hommansa (mökin remontti tms.) jäihin ja kutsuvat minut ja lapset "täysihoitolaan". Joskus tuntuu, että äitini hoitaa vähän velvollisuudentunnosta lapsiamme, koska siskoni lapset asuvat samalla paikkakunnalla, ja viettävät luonnollisesti enemmmän aikaa isovanhempien kanssa. äitini yrittää olla tasapuolinen aina.
Toisaalta äiti on sanonut, että hän hoitaa minun ja mieheni lapsia mieluummin, kuin siskon lapsia kun he olivat pieniä. Äiti oli silloin vielä työelämässä ja hän oli aika nuori, eikä mielestään yhtään mummi.
Mutta siis tosiaan, minun ja miehen äidit ovat luvanneet hoitaa lapsiamme ja ovat tosiaan lupauksensa pitäneet.
Mutta tällä hetkellä naurettavinta on, että puhuu lapsille ja muille, että HÄN vie kyllä lapset lentokoneeseen ja etelään, laivalle ja kylpylöihin jne., mutta kun niiden äiti ei anna lupaa. Joo, ei anna lupaa, koska ei ole yhtään vaippaa ikinä vaihtanut, ei saa lapsille vaatteita päälle eikä ole koskaan ollut lasten kanssa yksin tuntiakaan. Sit pitäis antaa pienet lapset etelään mukaan ihmiselle, joka ei pysty edes kotioloissa tuntiakaan hoitamaan. Harmittaa!
Hän niin mielellään ottaisi lapset yökylään ja hoitaisi mutta ei ne nuo vanhemmat anna... Sitä stooria kertoo jokaiselle joka vaan jaksaa kuunnella. Mutta ei tosiaankaan anneta yökylään kun kaksi kertaa pyydetty tunniksi hoitamaan, eikä ole kummallakaan kerralla suostunut. Syynä ei ollut oma menonsa vaan alkoi päivittelemään miten hän nyt osaa vaipan vaihtaa, kun ei hänen aikoina kertiksiä ollut. Sama ihmettely ruokailujen kanssa, mistä hän tietää kuinka paljon pitää syöttää.
No jospa ensin opettelisi lasten kotona nuo asiat ja vasta sitten pyytäis yökylään.
eli leikkii, juttelee ja pitää hauskaa, keskittyy siis lapsenlapsiin. Ja meillä mummi haluaa viettää aikaa lastenlastensa kanssa, siihen ei aina lastenlasten vanhempia tarvita.
että mummi laittaa ruokaa, vaihtaa vaippoja, syöttää jne. vaan hän keskittyy yhdessäoloon, minä perushoitoon, kun ollaan mummolassa.
koska emme koko asiasta koskaan puhuneet. Sitten kun lapsia alkoi siunaantua, niin äitini on ollut apuna joka ikinen päivä. Ihan vapaaehtoisesti.
Asuu ihan vieressä ja olis mahdollisuus auttaa. Koskaan ei sovi jos pyytää apua, eikä tarjoudu itsekään tulemaan. Kun sain tokan lapsen äiti ei käynyt meillä ekan vuoden aikana kertaakaan. Siis kertaakaan. Välillä nähtiin hänen luona.
Kertoo kyllä sukulaisille ja tutuille miten upeeta on kun on lapsenlapsia. Jutut ja teot ristiriidassa.
Oli jo raskausaikana innoissaan ja kysyy vähän väliä, koska saa taas pojun 1,5v hoitoon=) Ja isäni on vieläkin "pahempi" =D Aivan myyty lapsenlapsestaan. Joten suuri kiitos
Olen kans ainoa lapsi, kuten miehenikin.. Äidit olivat täpinöissään, kun kuulivat raskaudestani. Lupasivat hoitaa, ja ovat olleet todella innokaita hoitamaan lasta vaikka joka päivä, jos vaan itse antaisin siihen luvat. Olen sellanen hullu äiti, jolle tulee huono omatunto, jos annan lapseni mummojen hoidettavaksi ja meen iste päikyille))) Ovat olleet aina apuna, kun sitä olemme todellakin tarvinneet. Ja tideän, että kun lapsi kasvaa, he ovat aina valmiina hoitamaan, molemmat. Minulla aivan ihana äiti sekä anoppi. Aion omalle lapselleni olla yhtä hyvä äiti. Apua tarjoan aina, kun siihen on tarvetta!!!
että tiedätte että lapsenne saatte hoitaa itse, hän on jo omat hoitanut. Kun lapsemme syntyi ovat molemmat olleet täysin haltioissaan ja aina apuna kun olemme vain tarvnneet. Mieheni puolelta ovat jopa loukkaantuneita kun emme käy niin usein kuin haluaisivat tai eivät ymmärrä miksi emme jätä alle yksivuotiasta vklopuksi hoitoon.
kuulostaa niin vaikealta kun kysyn lastenhoitoapua siltä, joten ei väkisin. Aikaa sillä kyllä olis ei ole missään töissä, mutta ei vaan viitsi. Aika harvoin siellä käydään, että ei olla ainakaan vaivaksi oltu!