Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten KERTOTAULU kuuluu osata? Miten sinä sen osaat?!

Vierailija
08.10.2010 |

Siis miten se opitaan? Onko perimmäinen tarkoitus opetella se ULKOA, niin, että aina muistaa tuosta vaan, niinku aakkoset?

Vai onko tarkoitus olla jokin niin hyvä ja harjoitettu laskutapa, että sillä saa vastauksen aina nopeasti pintaan, ja joka lapsille opetetaan ala-asteella?

Itse en koskaan oppinut, enkä muista, miten olisi opetettukaan. Ihmetyttää tämä asia.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hauki-on-kala" tavalla, vaikka koulussa ne aikanaan piti osata. Piti päästä kokeet läpi virheettömästi, jos ei päässyt niin piti aina uusia ja uusia ne. Olin viimeisten joukossa jotka ne läpäisivät. Tämä johtunee siitä, että moni todella voi oppia 3 X 3 =9, eli muistaa tuon "lukujonon". Minä en voi oppia ulkoa 1-10 kertotauluja "lukujonoina", jos nyt helpoimmat eli 5 ja 10 kertotaulut unohdetaan.

Pääsin nuo kokeet läpi kun opin laskemaan päässäni kertotaulut. Ja osaan ne edelleen laskea, ja kuten joku yllä kirjoitti nopeasti, en siis mitenkään esim. 3X6 --> 6+6=12 ja 12+6= 18 jne. vaan sekunnissa saan laskettua esim. että 7X8=56.

Ja hassua on ollut huomata, että esim. kaverini joka osaa luetella kaikki joet ja kertotaulut ja vastaavat kuin vettä vaan, eli teoriassa osaa kertotaulunkin, ei koskaan osaa laskea shoppailureissulla paljonko hintaa jaa jos 24,90€ paidasta saa -60% alennusta jne. ja minä osaan tuon heti sanoa (no lasken kyllä 25eurolla, mutta kuitenkin;)

Vierailija
22/42 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkupää vielä menee, mutta loppupää pitää kelata mielessä että muistaa järjestyksen.

T: se insinööri (mutta insinöörit onkin tyhmiä!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan niin kuin polkupyörällä ajo:)

Ja ymmärrän kyllä periaatteen ja osaan soveltaa sitä tietoa, vaikka olenkin ne aikoinaan opetellut ulkoa.

Kolmasluokkalaisen kanssa kun ollaan kertotauluja päntätty niin ei ole ollut muuta nahdollisuutta kuin opetella ulkoa, koska kun aloin selittämään että voi myös päätellä, niin meni vaan entistä enemmän sekaisin. Paitsi nyt joku 9x6=? eli voi päätellä että 10x6=60, niin vähentää siitä 6 eli

vastaus on 54, tämän nyt ehkä oivalsi.

Vierailija
24/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voin näin luokanopettajan roolista sanoa, että kertotauluja opetetaan edelleen ulkoa, mutta entistä enemmän painotetaan myös sitä ymmärtämistä.

Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että enää ei opeteta kertotauluja järjestyksessä yhdestä kymmeneen asti, vaan kahden kertotaulun jälkeen opetellaan yleensä viiden ja kymmenen kertotaulut, sitten kolmen ja kuuden, neljän ja kahdeksan ja seitsemän sekä yhdeksän kertotaulut.

Noissa tuodaan samalla yhteyksiä esille, eli annetaan lasten havaita, miten vaikkapa viiden ja kahden kertotaulut liittyvät kymmenen kertotauluun, tai miten neljän kertotaulu yhdistyy kahdeksan kertotauluun.

Kertotauluja yritetään myös konkretisoida erilaisin välinein ja piirtämällä, eli niitä ei käsitellä vain lukuina ja ulkoaoppimisen tekniikoilla eli ns. "hokemalla". Käytetään apuna lukusuoraa, helminauhoja, palikoita, kymmenjärjestelmävälineitä jne. Korostetaan yhteenlaskun ja kertolaskun yhteyttä.

Painotetaan sitä, että lapset osaavat ensin mm. kymmenylitykset ja lukualueen 0-10 kaikki hajotelmat (10 on sama asia kuin 1+9, 2+8, 3+7 jne.), ennen kuin kertolaskuun edetään ollenkaan.

Mutta kaiken tämän jälkeen, kun ymmärrys on luotu ja kertolaskun eri mentaaleja strategioita vahvistettu, kertotaulut käyty läpi piirtämällä ja ääneen lukemalla ja hokemalla, aletaan vaatia myös niiden sujuvaa osaamista ulkoa.

Niitä ei siis kuitenkaan tarvitse opetella "hauki on kala" -tyylillä asiaa ymmärtämättä, kuten joskus vuosikymmeniä taaksepäin tehtiin, vaan pyritään siihen, että jos ei vielä ole kertotaulun osaaminen automatisoitunut, on sentään olemassa joku nopea laskustrategia, jolla saa varmasti oikean vastauksen mihin tahansa kertotaulun laskuun.

Näin oppilaat eivät enää mene kertotaulutehtävistä lukkoon ja siirry arvailumenetelmään siinä vaiheessa, jos eivät kokeessa jotain kertolaskua muista. He vaan etenevät vain hieman hitaammin kuin muut, mutta yhtä varmasti ja itseensä luottaen.

Tämä on se, millä elämässä pärjää, ulkoaopittuja kertotauluja kun ei peruskoulun jälkeen missään enää kysytä. Kunhan se vastaus tulee kohtuullisessa ajassa, tuo apteekin hyllyn taso on liioitellun korkea käytännön vaatimuksiin nähden.

Vierailija
25/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä osaa 9v poikanikaan. Eli osan muistan ulkoa, loput lasken tarvittaessa, ja ihan nopeasti, näin tekee poikanikin. Open mielestä hyvä asia, koska näin tajuaa sen miten se tapahtuu eikä vain ulkolukuna.

Vierailija
26/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä miten ihminen voi selvitä 20v ettei ole kertotaulu tarvinnut.

Osaan sen niin että voit herättää yöllä ja kysyä mitä on 8x8 ja osaan myös päätellä sen.

eikö teistä kukaan ole edes taloa rakentanut, että olisitte pohtinut miten isoja huoneita on 3x4 tai 6x7 huoneet? Siis metreissä.

Vierailija
27/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikinä oppinut. Muistan vieläkin miten ahdistavaa oli opetella niitä ulkoa, en tajunnut mitä järkeä siinä on. Tietysti joku kahden ja viiden kertotaulu tulee selkäytimestä, mutta muuten käytän erilaisia laskukeinoja. Kirjoitin silti pitkästä matikasta ällän ja osaan laskea aleprosenteista hinnat :) Ja mulla sama aakkosissa kuin jollain tuossa edellä, eli mun pitää aina mielessäni aloitta litania alusta jos pitää laittaa asioita aakkosjärjestykseen.

Vierailija
28/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertotaulun ULKOA osaaminen, siis minäkin päättelen ja osaan tietysti laskea kertolaskuja, mutten ulkomuistista samantien välttämättä muista mitä on 6x7.

Osaan sen niin että voit herättää yöllä ja kysyä mitä on 8x8 ja osaan myös päätellä sen.

eikö teistä kukaan ole edes taloa rakentanut, että olisitte pohtinut miten isoja huoneita on 3x4 tai 6x7 huoneet? Siis metreissä.

Vierailija
29/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti onkin siinä, ettei sitä "tarvitse" osata samalla tavalla ulkoa, kuin joskus koulussa kun ne piti tulla kuin "vettä vaan". Riittää, että pystyy laskemaan. Laskutoimitukseen menee ehkä 2 sekuntia.

Ihmisen aivot vain toimivat sillä tavalla, että jos jotain asiaa ei kertaa riittävän usein, se unohtuu.

vastaa toinen insinööri

Vierailija
30/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulin että olen ainoa maailmassa :)

En tiedä sitten johtuuko tämä siitä kun nuorena mulla oli mm. lukihäiriö ja kuulon ymmärtämis vaikeus..?

osaamatta aakkosia ulkoa. Tuo ulkoluku aiheutti sen että osaan ne edelleen vain luettelemalla koko litanian. Mitä on T:n molemmin puolin, ei mitään hajua luettelematta abcdefgefg... Mun aivot valitettavasti toimii tälla tavalla.

Osaako normaalit aikuiset ne täysin?

Joo, kyllä osaa. Samoin kun kertotaulun. Enkä halua ilkeillä, mutta nämähän ovat ihan perusperusperusasioita, jotka aikuiset osaavat.

Vierailija
31/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista sitä ulkoa ihan täydellisesti mutta lasken kyllä tuloksen varsin nopeasti! Ja olen kuitenkin lukion pitkän matikan suorittanut kunnialla joten en mä ihan tyhmä voi olla...

Vierailija
32/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 kertotauluun asti. 13 kertotaulussa täytyy jo vähän turvautua päättelyyn ja laskemiseen.

Vierailija
33/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei muista, niin paria laskutoimitusta käyttäen niin nopeasti, ettö eroa ulkoa muistamiseen ei edes huomaa. Näin edes 12x asti.

Vierailija
34/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ruveta pänttäämään. Helpoimmat lasken päässäni tarpeen tullen ja isommat luvut laskimella.Hyvin oon pärjänny!

Vierailija
35/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pysty ymmärtämään miksi tommosia asioita pitäis opetella ulkoa. olin samaa mieltä jo ala-asteella, enkä niitä siis opetellut, vaan laskin päässä.

samistelen myös 21:n kanssa, minäkään en osaa aakkosia "ulkoa". koulutukseltani olen htk -> htm ja hienosti on näillä pärjätty :)

Vierailija
36/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on elävästi jäänyt mieleen miten opettajani näytti mitä konkreettisesti näytti mitä kertolasku on. Esim. 3x4 voidaan laskea vaikka lego-paloilla. 3 kertaa 4 tarkoittaa, että siirretään kolme kertaa 4 kpl. palikoita (vaikka toiselle pöydälle. Lasketaan sitten montako palikkaa tuli, eli 12 kpl. Kun tämän sisäistää kertolaskun voi helposti päätellä. 4x8 on 4x10=40-4-4=32.

Meille opetettiin tai opeteltiin ulkoa kertotaulukko myös käänteisenä, eli kun opettaja sanoi 12 piti osata vatata 2x6 ja 3x4. Näin lukujen jakolasku helottuu huomattavasti.

Tsemppiä!

Vierailija
37/42 |
06.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetti siis, miten ne voi laskea sormilla. käytössä edelleen.

jakolaskusta laulettiin laulua, laulu oli suurena apuna lukiossa.

kiitti ope! jos tunnistit ni terkkuja ;)

Vierailija
38/42 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisi kovasti kolmasluokkalaistamme, jolle ei tämä pänttääminen lainkaan sovi...

Vierailija
39/42 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertotaulu pitää osata ulkoa. Ei siinä laskemaan aleta, kun tulosta kysellään. Omilla pojillani hyvinkin ajankohtaista, kun ovat 3. ja 4. luokalla.

Vierailija
40/42 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siihen mulla on muistisääntö:

Vastaus saadaan siitä luvusta, jolla ysi kerrotaan. Jos lasku on esim 9x6, katsotaan ensin kutosta edeltävä luku. Se on 5. Sitten katsotaan kuinka monta numeroa on kutosesta kymppiin. Se on 4. Eli 9x6=54.

Lasku 9x4 lasketaan: nelosta edeltävä luku on 3 ja nelosesta kymppiin on matkaa 6. Eli 9x4=36.