Maalla asuvat 9-10 -vuotiaat pojat!
Onko 'kaikilla' 8-9-10 -vuotiailla maalla asuvilla pojilla nykyään jo tässä iässä joko mönkijä tai joku krossimopo? Poikani on kohta 9-v ja kolmannella ja vaikuttaa että on vähän joukosta ulkona kun "kaikilla" muilla on jotain mönkijöitä tai mopoja. Nämä pojat joilla on nämä vempaimet niin treffailevat sitten ja ajavat yhdessä näillä. Poikaani ei sitten kutsuta kun ei hänellä mitään mönkijää tai mopoa ole:/.
Poikani on toisaalta ihan tyytyväinen näinkin. Leikkisi mieluiten vielä tavallisia leikkejä vain kun tapaa ystäviään, eli olisi ulkona jne.
Kommentit (13)
Kellään poikani luokalla ei ole ko. menopeliä. Mutta sitä enemmän kyllä näkee teineillä mopoja, skoottereita ja mopoautoja. Ne ovat monikertaistuneet omasta nuoruudestani, jonka vietin samalla alueella.
Omasta mielestäni 9-vuotias on vielä liian pieni hurjastelemaan kaverin kanssa peräkanaa jollain krossimopolla. Tiedän vielä, etteivät näiden poikien vanhemmat erityisesti 'valvo' sitä ajamista vaan saavat ajaa rauhassa ja miten vaan. Tielle kai nyt eivät sentään mennä saa...
Ajattelin vain että olemmeko ihan ulalla nykymenosta kun mielelläni säästäisin tämän vielä muutaman vuoden...? Voisi poika tässä meidänkin pelloilla ajella jollain mönkijällä, mutta kun ei tunnu vielä kiinnostavan.
Pojalla on hyvä mielikuvitus, leikkii kaikenlaista, erityisesti pikkuveljen kanssa.
Tuntuu, että näillä pojan luokkakavereilla ei oikein ole enää mielikuvitustakaan. Eivät keksi mitään tekemistä kun tulevat meille.
Ainut mitä pelkään on siis että poikani jää ulkopuolelle. Eilenkin poika kertoi että kaksi parasta kaveria olivat taas tapailleet koulun jälkeen. Toinen oli vienyt mönkijänsä toisen pojan luo ja siellä ajoivat yhdessä. Kukaan ei enää tule minun poikani luo kun eivät sellaista voi täällä tehdä:(.
Ap
ja on meillä pieni crossimopo ja pari sähkömaasturia. Tosin ei niillä nyt ihan älyttömästi ajele. Jos ei poikaa häiritse niin mitäpä siinä ressaamaan.
Vai onko pellot ihan vieri vieressä?
Ymmärrän kyllä pelkosi syrjäytymisestä. Mutta onko siis niin, että poika itse ei ole pyytänyt saada ko. vempelettä? Vai oletteko te laittaneet ajatuksen pojan päähän, "ettei noin pienillä tarvitse olla moisia vehkeitä"? Uskaltaisiko poika kertoa oman rehellisen mielipiteensä?
Minä ehkä hankkisin lapselleni menopelin, jos kerran oikeasti kaikilla muillakin on.
Vai onko pellot ihan vieri vieressä? Ymmärrän kyllä pelkosi syrjäytymisestä. Mutta onko siis niin, että poika itse ei ole pyytänyt saada ko. vempelettä? Vai oletteko te laittaneet ajatuksen pojan päähän, "ettei noin pienillä tarvitse olla moisia vehkeitä"? Uskaltaisiko poika kertoa oman rehellisen mielipiteensä? Minä ehkä hankkisin lapselleni menopelin, jos kerran oikeasti kaikilla muillakin on.
Eivät asu vieri vieressä vaan isät kuskailevat ko vempaimia sitten talolta toiselle:). Kun on pakettiautot niin onnistuu!
Ei olla istutettu poikaan että olisi liian pieni tms. Mies on usein kysellyt että haluaisiko poikakin, muttei ole oikein innostunut asialle. Eilen kyselin viimeksi että miltä sitten tuntuu kun muut treffailevat ja ajavat ja poika sanoi että ehkä hän joskus MYÖHEMMIN haluaa..:)
No toisaalta olen iloinenkin koska en tiedä uskaltaisinko päästää poikaani ajelemaan jonkun muun luo. Tiedän etteivät vanhemmat paljon vahdi muksujaan. Olen kuullut että on sattunut jonkin verran selkkauksia kun ovat ajelleet yhdessä... Jos ajaisivat täällä meillä voisin katsella vähän perään etteivät ihan päättömyyksiä tee.
Kyselen nyt ihan sen takia että onko ihan yleistä muuallakin Suomessa että tän ikäisellä on tällaiset menopelit näin pieninä?
Kyllä ihan meillä ainankin 4 ja 7 vuotiaat pojat omistavat molemmat mönkijät ja vanhempi tytär (14) mopon ja skootterin ja sitten niillä ajaa kesäisin pellolla vaikka ei korttia olekkaan. Mielestäni vanhemmat ovat liian ankaria jos ei sitten lapsella ole jotain menopeliä.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2010 klo 11:56"]Kellään poikani luokalla ei ole ko. menopeliä. Mutta sitä enemmän kyllä näkee teineillä mopoja, skoottereita ja mopoautoja. Ne ovat monikertaistuneet omasta nuoruudestani, jonka vietin samalla alueella.
[/quote]Tietenkin koska maailma on muuttunut teidänvanhusten nuoruudesta sillon ei ole ollut puhelimia... -.-
Vain perheissä joissa vanhemmat juntteja. Edes maataloissa ei ole mopoja.
Asuin lapsena maalla ja meidän kyläkoulussa pojat olivat "jakautuneet kahtia". Välituntisin ja koulussa kaikki oli kaikkien kavereita ja koko koulu leikki yhdessä pallo paikalla ja kymmenen tikkua laudalla tyyppisiä leikkejä, mutta osa pojista kotona omisti kaiken maailman mopoja, kelkkoja ja mönkijöitä. Nämä moottoriurheilevat pojat räpiköivät peruskoulun läpi ja paria poikkeusta lukuun ottamatta kävivät amiksen ja tekevät nykyisin autonrassaus yms duunia. Mopottomat pojat ovat kaikki kolmannella asteella opiskelleet ja heillä kiinnosti saada hyviä numeroita jo ala-asteella! Ainakin meidän koulussa akateemisuus ja vähäinen kiinnostus menopelejä kohtaan kulkivat käsi kädessä
Kyllä meidän naapurissa 2 luokkalaisella on mopo. Ei tosin pitkin kyliä ajele, omassa pihapiirissä vain ja yksin, ei kavereiden kanssa.
Iällä ei ole merkitystä. Siis yleisille teille ei ole todellakaan asiaa mutta ajotreeni ja tekniikka on kaikki vaan hyvää oppia ja kokemusta tulevan varalle. Näin juuri videon 3v pojasta ajamassa speedwayta. Moni 10v ajaa motocrossia mutta siis suljetulla alueella. Kyllä se siis maalla onnistuu hyvin ja fiksusti mutta sinä ap vanhempana olisit kyllä vastuussa siitä että ei lähde kylille. Harrastus sinänsä ei ole riskitön mutta mikäpä olisi. Hyödyt on suuremmat etenkin jos haja-asutusalueella on. Kaikeltq et voi lapsia suojella kuitenkaan mutta voit ohjata käyttäytymään fiksusti.
Pärjää hyvin.
Hurjan mielikuvitusrikas jeppe, kun kehittelee kaikenlaista itse. Laulaa, leikkii, askartelee.
Kolmasluokkalainen, ihana miehen alku.