Lapsella kaularauhaset turvonneet ilman infektiota - lääkäriin?
Moi!
Huomasin tänään lapsen(2½v) taivuttaessa päätään jotenkin vinoon, että kaulallaan oli patti. Näkyy siis ihan matkan päähän, eli ei ole kyse mistään herneen kokoisesta nyppylästä. Koitin painella kaulaa ja minusta patti oli vain toisella puolella. Mies kuitenkin vakuutti että toisellakin puolella leuan alla on patti - ei vaan ihan yhtä iso.
Lapsella ei ole mitään infektiota meneillään, joskus pari viikkoa sitten oli päivän kuume ilman muita oireita. Minulla itselläni on ollut flunssa jo kuukauden (yskää, nuhaa, kurkkukipua, silmätulehdus jne) mutta tämä ei ole lapsella oireillut mitenkään.
Olen lievästi sanottuna paniikkiin taipuvainen, mietin heti että lapsella on tyyliin syöpä tai jotain ihan kamalaa... :( Kannattaako teidän mielestä soitella huomenna heti lääkäriin ja käyttää oireetonta lasta (ei siis ole kipeä, ei aristanut noita pattejakaan) siellä näytillä? Vaivaa ihan kamalasti... VAi voiko noita seurailla, olettaa että ovat turvoksissa olevat imusolmukkeet ja syy turpoamiselle on joku virus, esim. se pari viikkoa sitten kuumeen nostanut...?
Kertokaahan mikä teistä olisi järkevää?
Kommentit (18)
Mutta meidän 2v10kk pojalla on nuo turvoksissa lähes jatkuvasti. Olen olettanut että johtuu ehkä allergioista kun niitä ainakin on. Että jos elimistö on jatkuvasti vähän puolustustilassa tai jotain. En ole kyllä käyttänyt lääkärissä...
Nyt vähä äkkiä se ambulanssi paikalle. Soita miehellesi että tilaa teille ambulanssin paikalle. Vähä äkkiä ja sassii!
Ihan jo finnit tai pienet haavat tai allergiat saavat imusolmukkeet turvonneiksi.
Eli ei ole nuhaa, yskää, kuumetta. Ei valita kurkkua kipeäksi, on reipas ja normaalivointinen kaikin puolin. Siis onhan toki mahdollista että hänellä JOKU infektio on, mutta en näin äkkiseltään ainakaan keksi mikä.
Ainahan voi olla vaikka borrelioosi tms. ajat sitten saatu pöpö joka myllää jossain taustalla, mutta lääkäriin jos esim. nyt soittaisin asiasta, niin sanoisin ettei lapsi ole infektiossa.
Ap
Miten näet lapsesta ettei hänellä ole MITÄÄN infektiota?
Ei ole allergioita eikä haavojakaan...
Ap
Ihan jo finnit tai pienet haavat tai allergiat saavat imusolmukkeet turvonneiksi.
Uskon, että saat ajan todella nopeasti. Meillä sama tilanne viime talvena (6v.). Imusolmuke oli jäänyt isoksi monen flunssan seurauksena, mutta sain itseni rauhoitettua, ajattelin koko ajan asiaa (monta viikkoa). Jälkeenpäin harmittelin, kun en samantien mennyt tarkistuttamaan. Ja heti saatiin aika, lapset ottavat vielä onneksi tosissaan..
saatte asiallista kohtelua ja kunnon lääkärin
veisin siis ihan mielenrauhani takia
mut myös siksi et tiedän, et ikvävä kyllä ihan pienillä lapsillakin voi olla vakavia sairauksia
ja itsellänikin on syöpä, joten se nyt heti tulee mieleen
mutta ap toki noin pienillä turpoaa imusolmukkeet ihan pienstäkin vaivasta
Kaivoin jo tk:n numeron esille. Googlettelin että 1-2cm patit on ihan jees vielä, yli 2cm pitää käydä näyttämässä. Äkkiseltään kun tuossa yritin sitä mitata niin oli kyllä lähes 3cm. Soittelen terkkariin saman tien. Vaivaa ihan liikaa muuten.
Kiitti teille vastauksista :)
Ap
Uskon, että saat ajan todella nopeasti. Meillä sama tilanne viime talvena (6v.). Imusolmuke oli jäänyt isoksi monen flunssan seurauksena, mutta sain itseni rauhoitettua, ajattelin koko ajan asiaa (monta viikkoa). Jälkeenpäin harmittelin, kun en samantien mennyt tarkistuttamaan. Ja heti saatiin aika, lapset ottavat vielä onneksi tosissaan..
Voi että, mua harmittaa niin että ihan itkettää. Ei kuulema ole päivystysasia, kun patti ei ole kipeä eikä lapsella ole mitään akuuttia. Omalle lääkärille pääsee vasta kuukauden kuluttua! :,(
Ihan p*rseestä tälläinen kyllä. Ehkä on vaan pakko sitten varata aika yksityiselle. Maksaahan se (ei ole vakuutustakaan), mutta en minä saa kyllä mielenrauhaa asian suhteen muuten.
ap
vaikka päivystykseen. Eihän nyt kukaan pysy täysjärkisenä tuommoista pohdiskellessa noin pitkään.
t. se, joka vetkutti menemistä ja murehti suotta hermonsa riekaleiksi
Viesti oli tosiaan se, että kun ei ole kipua eikä muuta, ei ole päivystysasia. Ja voivoi kun on tuo syyslomakin tuossa, niin menee sitten marraskuulle. Pitää vain tarkkailla että tuleeko muutosta.
Minä kysyinkin, että miten isoksi sen patin voi päästää - että onko hoitaja ihan oikeasti sitä mieltä että lapsen kaulalla voi huoletta olla 3cm patti ilman tutkimista kuukauden ajan. Kuulema voi, kun ei nyt muutakaan voi :(
Päivystykseen en kehtaa mennä, soittelen sinne yksityiselle. Sinne varmasti saa ajan jo alkuviikoksi.
Ap
vaikka päivystykseen. Eihän nyt kukaan pysy täysjärkisenä tuommoista pohdiskellessa noin pitkään.
t. se, joka vetkutti menemistä ja murehti suotta hermonsa riekaleiksi
Itse asiassa minä en rauhoittunut, vaikka tk-lääkäri vakuutteli, ettei mitään hätää (en viitsinyt sanoa, ettet hermostuisi) ja vein lapsen vielä Diacoriin ja halusin, että ultrataan.
Utran tehnyt lääkäri tutki Diacorissa samaan syssyyn myös kainalot ja vatsan alueen. Maksoi muistaakseni noin 100 euroa kelakorvauksen jälkeen. Tämän jälkeen sain kuitenkin asian mielestäni ja pystyin nukkumaan yönikin paremmin.
Laitan tähän vielä "osoitteen" lapsen kaulapateista, anteeksi en osaa linkittää suoraan..
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Toksoplasmoo…
ja muille infona HANKKIKAA VAUVALLE VAKUUTUS
eli kyllä se vakuutus auttaaa ja helpottaa elämää
koskaan ei tiedä ke´nen lapsi se on joka vakavasti sairastuu
helppoa on kun vaan tilaa ajan , saa aina alan parhaan asiantuntemuksen ja hoidonkin, ja vakuutus maksaa
joo se vakutusmaksu tulee tosi nopeesti hyödynnettyä ja ns maksaa itsensä takaisin
ja kyllä yleiselläkin puolella hoitoa saa, jooo mut tuolainen kuukauden jonottelu kysyy hermoja ja entäpä jos kyseessä syöpä
Linkki oli tosi hyvä!
Kun varasit aikaa, varasitko sen lastenlääkärille vai kelle? Ja sanoitko jo aikaa varatessasi että toivot patin ultrausta?
Ap
Itse asiassa minä en rauhoittunut, vaikka tk-lääkäri vakuutteli, ettei mitään hätää (en viitsinyt sanoa, ettet hermostuisi) ja vein lapsen vielä Diacoriin ja halusin, että ultrataan.
Utran tehnyt lääkäri tutki Diacorissa samaan syssyyn myös kainalot ja vatsan alueen. Maksoi muistaakseni noin 100 euroa kelakorvauksen jälkeen. Tämän jälkeen sain kuitenkin asian mielestäni ja pystyin nukkumaan yönikin paremmin.
Laitan tähän vielä "osoitteen" lapsen kaulapateista, anteeksi en osaa linkittää suoraan..
<a href="http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Toksoplasmoo…" alt="http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Toksoplasmoo…">http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Toksoplasmoo…;
sanoin jo ajanvarauksessa syyn ja hoitaja ilmoitti, että ilman muuta saa ultraan lähetteen.
tosiaan lasten kaulapatit ovat kuitenkin suurin osa aivan viattomia. Tsemppiä teille ja toivotaan, että kaikki selviää parhain päin!
t. 9,13,15 ja 18
Soittelin tuossa yksityiselle, lapsi pääsee maanantaina kurkku-nenä-korvalääkärille, kaulan alueen patit kuulema ovat heikäläisten spesialiteettia :)
TOivon todella todella hartaasti että kyseessä ei ole mikään muu kuin viaton patti.
ap
tosiaan lasten kaulapatit ovat kuitenkin suurin osa aivan viattomia. Tsemppiä teille ja toivotaan, että kaikki selviää parhain päin!
t. 9,13,15 ja 18
josko jollakulla olisi kokemusta vastaavasta?
Ap