Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opamox ja krooninen uniongelma

Vierailija
07.10.2010 |

Minulla on kamala uniongelma ollut vuosia... Olen kokeillut vaikka mitä lääkkeitä siihen, unikoulusta lähtien. Ei apua. Seroquelia menee unettomuuteen 100mg mutta ei apua. Yritin lopettaa mutta nukuin jokatoinen vrk vaan 2h ja oli järkyttävät viekkarit. Kestin tätä rääkkiä 6vk. Olin silloin viikolla 9. Lääkäri käski nostaa lääkkeen takaisin. Nyt nukun yössä sen 4h mutta se ei riitä millään kun on kolme aiempaakin lasta.

Olen nyt ottanut lisäksi iltaisin 1/2 tai 1/4 tai max kokonaisen opamoxin. Välipäiviä olen yrittänyt pitää mutta ne yöt valvon sitten kokonaan. Olen ihan loppu. Viikkoja on nyt 37.

Kuinka vaarallista on vauvalle Opamoxin käyttö? Jos en ota sitä en nuku yhtään, ei sekään varmaan hyväksi ole?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Käyttämäsi lääke on bentsodiatsepiini johdos ryhmään kuuluva lääke.

Lääkkeellä ei ole viitettä sikiöriskin lisääntymisestä, mutta säännöllisempi käyttö loppuraskaudessa voi aiheuttaa vastasyntyneelle vaikeitakin lääkeoireita (hengitysvaikeudet, velttous, huono syöminen).

Tarvittaessa opamoxia voidaan käyttää myös säännöllisesti. Tärkeää on, että synnytyssairaalassa on tietoa säännöllisestä lääkkeen käytöstä, jolloin vauvan mahdollisiin lääkeoireisiin osataan varautua.

Hankala tilanne sinulla, toivottavasti jaksat loppu odotusajan. Toinen käyttämäsi lääke Seroquel on käyttökelpoinen valmiste raskauden ja imetyksen aikana. Kertynyt kokemus ei viittaa sikiöhaittojen. Lääke kulkeutuu maitoon vähäisissä määrin, ja normaalit neuvolaseurannat vauvan kasvun osalta riittävät.

terveisin, Hannemari Leppiniemi

Vierailija
2/6 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta täysin nukkumaton äiti on vielä huonompi juttu.

onko unettomuudelle löydetty mitään syytä, oletko käynyt psykologilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakeutunut ihan psykoterapeutille ongelmasta. Hänkin sanoo että on neuvoton asian edessä... Kävin myös unitutkimuksissa. Ei löytynyt levottomia jalkoja yms....

Vierailija
4/6 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa tähän oma osuus. Ollaan vasta yrittämässä lasta mutta mun lääkäri katkaisi kaikki lääkkeet täysin seinään koska ei kuulemma ole turvallista. Zoloft-nimisen masislääkkeen kirjoitti koska olen kuulemma masentunut, kaikkea muuta mutta vetäähän krooninen unettomuus aika matalaksi mielen, varsinkin ku nyt ilman mitään lääkkeitä en nuku kuin sen pari tuntia yössä.

Pelottaa jo että jos tulenkin raskaaksi, kuinka vauva jaksaa ainaista valvomista. Kokeilin myös tuota masis lääkettä kuukauden, ei mitää apua mihinkään suuntaan.

Mitähän sitä tässä tilanteessa tekisi :/

Vierailija
5/6 |
07.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustuu väittämä, että käyttö loppuraskaudessa aiheuttaisi lääkeoireita. Opamoxin vaikutus kestää muutamia tunteja, miten usein sitä pitäisi käyttää, että siitä tulisi vieroitusoireita?

Olen itse käyttänyt Opamoxia paniikkihäiriöön 13-vuotta epäsäännöllisesti, myös raskaus- ja imetysaikana ja ihmettelin tätä kovasti, kun minulle näin eräs lääkäri myöskin sanoi. Ymmärrän, että jatkuvasti päällä olevasta lääkityksestä voi tulla vieroitusoireet, mutta miten se on mahdollista Opamoxista.

Minulle itselleni on sanottu, että Opamoxista ei minulle - itselleni - siis voi tulla vieroitusoireita (fyysisiä) sen vuoksi juuri, että vaikutus on vain muutaman tunnin. Kuinka siis vauvalle?

(Käytin juuri raskausaikana noin joka kolmas, lopussa ehkä neljäs päivä 20 mg ja vauvalla ei oireita tuolla käytöllä ainakaan.)

Hei!

Käyttämäsi lääke on bentsodiatsepiini johdos ryhmään kuuluva lääke.

Lääkkeellä ei ole viitettä sikiöriskin lisääntymisestä, mutta säännöllisempi käyttö loppuraskaudessa voi aiheuttaa vastasyntyneelle vaikeitakin lääkeoireita (hengitysvaikeudet, velttous, huono syöminen).

Tarvittaessa opamoxia voidaan käyttää myös säännöllisesti. Tärkeää on, että synnytyssairaalassa on tietoa säännöllisestä lääkkeen käytöstä, jolloin vauvan mahdollisiin lääkeoireisiin osataan varautua.

Hankala tilanne sinulla, toivottavasti jaksat loppu odotusajan. Toinen käyttämäsi lääke Seroquel on käyttökelpoinen valmiste raskauden ja imetyksen aikana. Kertynyt kokemus ei viittaa sikiöhaittojen. Lääke kulkeutuu maitoon vähäisissä määrin, ja normaalit neuvolaseurannat vauvan kasvun osalta riittävät.

terveisin, Hannemari Leppiniemi

Vierailija
6/6 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: "Pakko kertoa tähän oma osuus. Ollaan vasta yrittämässä lasta mutta mun lääkäri katkaisi kaikki lääkkeet täysin seinään koska ei kuulemma ole turvallista. Zoloft-nimisen masislääkkeen kirjoitti koska olen kuulemma masentunut, kaikkea muuta mutta vetäähän krooninen unettomuus aika matalaksi mielen, varsinkin ku nyt ilman mitään lääkkeitä en nuku kuin sen pari tuntia yössä.

Pelottaa jo että jos tulenkin raskaaksi, kuinka vauva jaksaa ainaista valvomista. Kokeilin myös tuota masis lääkettä kuukauden, ei mitää apua mihinkään suuntaan.

Mitähän sitä tässä tilanteessa tekisi :/ "

Mun tietääkseni masennuslääkkeet yms alkaa yleensä vaikuttamaan vasta vähintään kuukauden säännöllisen käytön jälkeen...

Melkeimpä kannattais kokeilla jatkaa lääkkeen ottamista annetttujen ohjeiden mukaan, mutta jos ei vaikutusta tunnu olevan, niin kerro lääkärille siitä. Eiköhän ne jotain muuta sitten keksi.. esim annnoksen nostoa ehkäpä.. (?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi