Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainan koroista- Mitä mieltä

Vierailija
06.10.2010 |

http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/10/06/velkaloukku-napsahti-jo-kii…

Miten teille käy jos esim. 1 vuoden Euribor nousee kolmin kertaiseksi eli 4,5%+marginaali.

Meillä korko saisi nousta noin 3,5 kertaisksi, mutta ei sen enempää että lainalyhenisikin. Meillä siis kuukausierä aina sama laina-aika vaihtelee. En tietenkään toivo että nousee, mutta aika välttämätöntähän se nousu jossain vaiheessa on.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vuosien varrella maksettu jopa 6 % korkoa ja tällä hetkellä laina-aikaa enää 6 vuotta jäljellä, olemme menossa parin viikon päästä pankkiin. Muutamme lainan tasalyhenteiseksi, tuplaamme erän ja sidomme kolmen vuoden korkoon. Laina lienee äkkiä maksettu.

Tuo 4,5 oli tässä vähän aikaa sitten ihan normaalikorko. Jos ei kestä koronnousua, on laskenut menonsa liian tiukalle ja ottanut liikaa lainaa. Suosittelen nyt isojen lainojen maksajia ottamaan pitkän 5 vuoden koron, koska korot tulee nousemaan.

Vierailija
2/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että korot lähtevät nousuun, mutta mikä on kulmakerroin, niin se on vaikea sanoa. Toivon ainakin, että suurin osa ihmisistä olisi laskenut, että selviävät keskivertoisesta 5% korosta. Ongelmissa tulevat olemaan ne, jotka ovat jo nyt ottaneet pitkän lainan maksukykynsä ylärajoille ja ne perheet, joissa sattuu jotain ikävää.

Itse uskon myös vahvasti siihen, että korkojen nousu ei tule olemaan ainoa probleema ihmisten taloudessa. Luulen, että korkojen nousuun ovat ihmiset jo varautuneet henkisesti, mutta kuinka moni on tässä pari vuotta sitten laskenut budjettiinsa, että hoitomaksut lapsista nousee ensin 200 eurosta 230 euroon ja sitten 250 euroon jne. Entä kuinka moni on laskenut sen, että ruuan hinta kallistuu? Entä kuinka moni on laskenut, että miten taloyhtiöihin tulee kalliita remontteja? Itse uskon myös vakavasti, että jotta valtion veloista + suurien ikäluokkien kunniallisesta hoivaamisesta kunnialla selvitään, niin verojen pitää nousta varmaan 5%. Se on hirmuinen määrä, mutta en uskokaan, että se kaikki tulee tulemaan suoraan palkkaverotukseen vaan sitten tulee kaikenmoista välillistä verotusta. Pelkään pahoin, että hinnat tulee nousemaan siellä sun täällä siis. Silloin ongelmissa on ne, jotka ovat sitoneet kätensä tosi suuriin asuntolainoihin. Käytännössä Suomessa on ihmisillä paljon rahaa, mutta ongelmissa on ne, joilla on ne velat eli keskimäärin 30-45-vuotiaat.

Omaa lehmää ojassa kun katson, niin minä tietty tässä tilanteessa toivon, että korot nousisivat. En ole asuntovelkainen vaan myynyt asuntoni ja minulle sopisi oikein mainiosti, että korot nousisivat, jolloin saisin parempaa tuottoa varmaan rahoilleni (tosin en nyt välttämättä juuri inflaatioa suurempaa) ja ehkä asuntojen hinnatkin lähtisivät laskemaan. Oikeasti keskivertoista asunnonostajaakin palvelis se, että asuntojen hinnat laskisi - jopa niitä asunnon vaihtajia se helpottais kovasti.

Vierailija
4/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vuosien varrella maksettu jopa 6 % korkoa ja tällä hetkellä laina-aikaa enää 6 vuotta jäljellä, olemme menossa parin viikon päästä pankkiin. Muutamme lainan tasalyhenteiseksi, tuplaamme erän ja sidomme kolmen vuoden korkoon. Laina lienee äkkiä maksettu. Tuo 4,5 oli tässä vähän aikaa sitten ihan normaalikorko. Jos ei kestä koronnousua, on laskenut menonsa liian tiukalle ja ottanut liikaa lainaa. Suosittelen nyt isojen lainojen maksajia ottamaan pitkän 5 vuoden koron, koska korot tulee nousemaan.

T:ap

Vierailija
5/5 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laina-aika pitenee ei muuta.

Koska jos kuukausikorko nousee korkeammaksi kuin lainaeränne silloin ei pelkästään laina-aika pitene vaan myös kuukausieränne nousee.