Ah, taas kerran arvostan suuresti kotona oloa
Niin mahtavan upeeta kun ei tarvitse lähteä aamulla ruuhkaan ajelemaan.
Ihana jäädä höpsöttelemään ja juttelemaan sänkyyn unenpöpperöisten lasten kanssa ilman aikatauluja.
Ei ne suuret tulot vaan ne tärkeät arjen pikkuhetket :)
Kommentit (47)
kun pakkasessa raappasin auton lasit ja ruuhkassa ensin roudasin mukulat hoitoon ja sit jonottamaan valoihin yök! Ei mikään kiire töihin...
Olen ollut siis 3 lapsen kanssa äitiyslomalla yhteensä 6v, en siis työttömänä tai kotirouvana, jäi vielä kotihoidonvuosia käyttämättäkin.
että en suinkaan ole kotirouva. Hoitovapaalla juuri päättyneeltä äitiyslomalta. Esikoinen koulussa, kaksi pienempää kotona.
"Uraputki" odottaa paluutani... Joten älkää huolestuko eläkkeen kertymistestä ;)
Ei muuten ole osakesalkkuja eikä mitään muutakaan miestä suurempaa rahastoa :)ap
täälläkin ollaan vaan vuorotteluvapaalla hetkeksi hengähtämässä, palaan kyllä kohtapuoliin kaikkien eläkkeestäni huolestuneiden helpotukseksi takaisin töitä tekemään. t. 2
johtopäätöksiä asioista, joiden oikeasta laidasta eivät voi tietää yhtään mitään. Esimerkiksi nämä muiden eläkkeistä huolehtivat varoittelijat olettavat automaattimesti, että kyseessä täytyy olla työelämän ulkopuolella oleva kotiäiti, jos kirjiottaa ap:n kaltaisen aloituksen. Aika huvittavaa.
tänä aamuna mietin ihan samaa, että mikä taivaanlahja onkaan kun voin olla kotona lasten kanssa eikä aamuisin tarvitse tukka putkella säntäillä kiireellä viemään lapsia hoitoon ja kouluun jne...
Minulla siis kaikki lapset jo yli sen 3v. Kotona kuitenkin aion olla juuri niin kauan kuin siltä tuntuu. Vielä on ainakin se tunne, että tässä on vielä vuosia tätä kotona oloa jäljellä. Kyllä minä nautin tästä suunnattomasti. Olen aamullä lähettämässä esikoista kouluun, hoitamassa sillä aikaa pienempiä, ottamassa esikoista vastaan kotona jne... Aivan ihanaa!
...noiden kotonaolovuosien verran joudut pidentämään eläkkeellejäämistä jos haluat kunnon eläkkeen.
Esim. jos teillä on miehen kanssa 5 v ikäeroa ja mies jää eläkkeelle 62 v. sinä joudut jatkamaan esim. 64-65 v. ikäiseksi että saat kompensoitua kotonaolovuodet edes jotenkin. Miehesi on silloin jo 70 v.
en ihan ymmärrä pointtiasi? Mies on kyllä vanhempi Olen ollut siis 3 lapsen kanssa äitiyslomalla yhteensä 6v, en siis työttömänä tai kotirouvana, jäi vielä kotihoidonvuosia käyttämättäkin.
onko se jotain salakieltä vai?
Toki kotona voi tehdä töitä, mutta eikös kotona olo ole kotona oloa??
Jännää, miten jotkut ihmiset vetää aika suoria johtopäätöksiä asioista, joiden oikeasta laidasta eivät voi tietää yhtään mitään. Esimerkiksi nämä muiden eläkkeistä huolehtivat varoittelijat olettavat automaattimesti, että kyseessä täytyy olla työelämän ulkopuolella oleva kotiäiti, jos kirjiottaa ap:n kaltaisen aloituksen. Aika huvittavaa.
Ehkä pitäisi jäädä kotiin loikoilemaan. Ansiosidonnaista saa 500 päivää vai mitä se nyt on.
Toivottavasti olet höpsötellyt itsellesi myös tusinan sijoitusasuntoja, kattavan osakesalkun ja eläkesäästöohjelman.
että miten mä olen muka pärjännyt hienosti opintotuella (josta jäi satanen käteen kuussa) ja nyt pärjään hienosti kotihoidontuella, mut sitten eläkkeellä, kun ei ole velkaa, ei lapsia kotona eikä heistä aiheutuvia menoja, mä en muka pärjäiskään rahasummalla, joka on molempia tukia korkeampi? Jos siis mun ikäluokka eläkettä ikinä saa. Siihen, kun minä olen eläkeiässä, on 40 vuotta. 40 vuotta sitten meidän sosiaaliturva, yhteiskunta ja koko maailma oli aika lailla erilainen paikka. On todellakin perusteltua olettaa, että nykyiset järjestelmät muuttuu seuraavien vuosikymmenien kuluessa, eikä kukaan meistä tiedä mihin suuntaan.
Vuoden 2005 alusta hoitovapaa ajalta eläkettä karttuu kuin olisi töissä 624,14 € kuukausipalkalla.
on ensimmäinen asia mistä vanhempien pitää pitää huolta. Toki jos kotona oleminen on mahdollista ilman talouden vetämistä tiukoille, se on ok. Eläminen ylettömässä niukkuudessa vaikuttaa kyllä perheeseen eikä lisää lastenkaan onnellisuutta. Ja missä on sanottu, että kotiäiti on ilman muuta lapsen paras? Se voi olla, mutta ei välttämättä ole.
Ja, loppujen lopuksi, miksi pitää inttää lapsen parhaasta, kun "riittävän hyvä" on sekin tosi hyvä ratkaisu.
Monessa tapauksessa taitaa vaan olla niin, että on niin helppo peräytyä lasten selän taakse...
nneksi on heitäkin jotka lapsia tehdessään elävät lasten parasta ajtellen eivätkä pohdi vuosikymmenien päähän eläkettä pohtien. Voi kuulkaa eläkesäästäjät olla niin että te ette näe euroakaan eläkkeestänne niitä kun ei mukaansa tuonpuoleiseen saa! Työkaverini kertoi vähän ennen eläkeikää säästäneensä jo jonkin aikaa isompaa eläkettä. Ehti nauttia siitä 6kk kunnes kuoli sydäriin
...noiden kotonaolovuosien verran joudut pidentämään eläkkeellejäämistä jos haluat kunnon eläkkeen. Esim. jos teillä on miehen kanssa 5 v ikäeroa ja mies jää eläkkeelle 62 v. sinä joudut jatkamaan esim. 64-65 v. ikäiseksi että saat kompensoitua kotonaolovuodet edes jotenkin. Miehesi on silloin jo 70 v.
moneen kertaan ennen kuin ehtii eläkkelle asti. Ja voipa olla että tulee semmoinenkin sääntö että kaikki yli 65-vuotiaat viedään saunan taakse ja ammutaan, kun maapallo ylikansoittuu ja väestö vanhenee eikä rahaa enää riitä kaikille. Tai sitten tulee maailmanloppu ja ongelma poistuu sitä myöten. Tai sitten voitan lotossa tai koulutan lapseni hyväpalkkaisiin hommiin jotta voivat elättää vanhempansa. Tai ehkäpä olenkin ottanut eläkevakuutuksen? t. kotiäiti
...noiden kotonaolovuosien verran joudut pidentämään eläkkeellejäämistä jos haluat kunnon eläkkeen.
Esim. jos teillä on miehen kanssa 5 v ikäeroa ja mies jää eläkkeelle 62 v. sinä joudut jatkamaan esim. 64-65 v. ikäiseksi että saat kompensoitua kotonaolovuodet edes jotenkin. Miehesi on silloin jo 70 v.
en ihan ymmärrä pointtiasi? Mies on kyllä vanhempi Olen ollut siis 3 lapsen kanssa äitiyslomalla yhteensä 6v, en siis työttömänä tai kotirouvana, jäi vielä kotihoidonvuosia käyttämättäkin.
En mäkään ihan nyt ymmärrä, mikä tässä nyt on niin kamalaa? Aika harvoja pariskuntia tunnen ylipäätään, jotka ovat IHAN samaan aikaan päässeet eläkkeelle... Vai meinaatko, että se eläkkeelläoleva ei jaksa "odotella" kotona työssäkäyvää ja etsii uuden?
Ehkä pitäisi jäädä kotiin loikoilemaan. Ansiosidonnaista saa 500 päivää vai mitä se nyt on.
Kyllä on taas osattu vääntää asiasta :D AV:ta parhaimmillaan!
jäädä kotiin työttömäksi ansiosidonnailselle.
Ansiosidonnaisestakin kertyy eläkettä nykyään, jo muutamia vuosia on kertynyt. Jos on työttömänä kelan päivärahalla, ei taida silloin siitä eläke kertyä.
ja rakastan työtäni.
Kotona en viihtynyt, vaikka aina kuvittelinkin olevani ihmemamma joka leikkii, leipoo ja laulaa...
Onneksi meillä on tässä maassa valinnanvapaus
niin pystyy lasten kanssa höpsöttelemään. Matkustellaan, nytkin lähdetään syyslomalla etelään.
Ja kivaa kun lapset pystyy höpsöttelemään harrastuksissaan jääkiekossa, ratsastuksessa ja pianonsoitossa. Nää höpsöttelyt jäis pois jos vaan kotona makoiltaisiin.
eivätkä pohdi vuosikymmenien päähän eläkettä pohtien. Voi kuulkaa eläkesäästäjät olla niin että te ette näe euroakaan eläkkeestänne niitä kun ei mukaansa tuonpuoleiseen saa! Työkaverini kertoi vähän ennen eläkeikää säästäneensä jo jonkin aikaa isompaa eläkettä. Ehti nauttia siitä 6kk kunnes kuoli sydäriin