Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväksytkö teiniltäsi haistattelun?

Vierailija
05.10.2010 |

Uskoisin, että valtaosa meistä vanhemmista ei hyväksy teinin (tai kenenkään muunkaan) suusta haistatteluja ja nimittelyjä. Olenko oikeassa? No, sitä kuitenkin väistämättä joutuu joskus kuuntelemaan, ainakin useimpien teinien kohdalla. Jos oma teinisi haistattelee sinulle tai nimittelee törkeästi, miten toimit? Annatko mennä toisesta korvasta ulos välittämättä, edellytätkö anteeksipyyntöä teinin rauhoituttua vai kenties rankaisetko jotenkin?

Itse olen vasta opin tiellä teinin maailmaan, esikoinen on 13 ja pari vuotta sitten alkanut kokeilla rajojaan. Raivarit ja uhma ovat itse asiassa jo vähentyneet (vai lieneekö tyyntä myrskyn edellä?), mutta silloin tällöin teinin itsehillintä pettää. Sehän on tietysti normaalia, mutta en silti hyväksy haistattelua ja rumasti nimittelyä. Eli edellytän anteeksipyyntöä tällaisen käytöksen jälkeen (itse olen viime aikoina onnistunut pysyttelemään hämmästyttävän rauhallisena enkä ole lähtenyt mukaan näihin kohtauksiin). Lisäksi olen sen verran tiukkis, että riittävän pahan raivarin jälkeen seuraa jokin seuraamus, esim. seuraavana päivänä ei olla kavereiden kanssa. Perustelen asian teinille siten, että kun käyttäytyy kuin pikkulapsi, ei saa ison ihmisen vapauksiakaan.

Miten teillä muilla toimitaan murkkuraivareiden kanssa? Enkä puhu nyt pienistä tiuskimisista vaan todella rumasta kielenkäytöstä tai muunlaisesta raivoamisesta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haistattelua ei ole koskaan ollut, muuten on kyllä jotain vittua koittanut huudella. Yleensä annetaan tilanteen rauhoittua ja sitten jutellaana asiat halki. Meillä oli pahimpaan aikaan sellainen käytäntö, että etuudet otettiin pois, kun hommat ei sujuneet.Elihuoneesta kannettiin tietokone, telkkari, kännykkä jne ja niitä sai takaisin kun hommat rupesivat taas sujumaan. Tämä oli tuossa 14v paikkeilla ja ei ole tarvinnut nyt pariin vuoteen edes tehdä. Mutta joo, keskustellaan asioista ja kyllä tiukastikin asioihin puututaan jos on tarvetta.

Vierailija
2/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen sitä teiniltä pari kertaa kuullut. En vaadi pyytämään anteeksi, enkä rankaise siitä. Teini osaa kyllä ihan oma-aloitteisesti pyytää anteeksi, kun on rauhoittunut, se riittää ainakin vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteen, esikoinen on 17 v eikä ole vielä koskaan haistatellut (ainakaan suoraan, sitä mitä on suutuspäissään mutissut omassa huoneessaan suljetun oven takana puoliääneen, ei lasketa) meille vanhemmille, mutta pienempien sisarusten (nyt 9 ja 10 v) osalta odotan kauhulla tulevaa...

Vierailija
4/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttyneenä kun sukulaislapset huorittelevat äitiänsä..johon äiti sanoi että ei se enää tarkoita samaa kuin joskus ennen??? MIlloinkas sen sanan merkitys on muuttunut?

Sanompa vaan, että jos MINUN lapset minua huorittelisivat, niin olisivat todella pitkäääääään omassa huoneessaan kotiarestissa ja kaikki yleellisyys pois....ja saisivat todella katua sitä mitä sanoivat.

Olen minäkin joutunut vanhempiani kunnioittamaan ja niin olen kasvattanut omanikin, joten tuskin koskaan sellaista tilannetta tuleekaan, mutta jos...

Vierailija
5/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmissa raivareissa haista v**** tai vastaavaa. Niistä onkin sitten keskusteltu ja lapsi pyytnytä anteeksi. Ymmärtää kyllä, että en sellaista hyväksy, mutta valitettavasti nykynuorten sanasto taitaa olla heidän keskenään ollessaan tuollaista... jäähän se mieleen ja sieltä tulee sitten esiin, kun oma kontrolli petää raivostuessa.

Vierailija
6/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä tyttö kiroillut aika paljonkin mutta ei koskaan nimitellyt. 18 v kun kotoolta läksi, sekin sitten tapahtui. "Heippa horo" ja "vitun lehmä". Emme ole pitäneet sen jälkeen yhteyttä. Tyttö 2 kertaa jotain palveluja pyytänyt mutta minä en ole tekemisissä. Katsotaan montako vuotta menee anteeksi pyyntöön aikaa tai tapahtuuko sitä koskaan.

Vierailija
7/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole haistatellut vielä kertaakaan.

Muuten kyllä huudetaan ja ovet paukkuvat.

Annan reippaita sanktioita typerästä toiminnasta (lintsaaminen tms.)

Viihde-elektroniikka lähtee vege etc.

Anna kunnon sanktiot. Äläkä missään nimessä anna 13-vuotiaan haistatella sinulle!

Vierailija
8/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat nyt 18 v poika ja 16 v tyttö ja ikinä eivät ole haistatelleet, nimitelleet tai huoritelleet, eivät minulle eivätkä isälleen.

Meillä on muutenkin suht' leppoisaa keskenämme, pääosin olemme sovussa ja juttelemme mukavasti, mitä nyt joskus pinna palaa joltakulta ja tiuskitaan.

Tytär (16 v) on temperamenttisin luonteeltaan, mutta eipä hänkään ole koskaan nimitellyt. Kirosana joskus muuten kyllä lipsahtaa, ei kovin usein.

Muuten kyllä varsinkin tytär koettelee rajoja.

Mun täytyy nyt sanoa, etten ymmärrä tuota rangaistusmuotoa "kaikki etuudet pois". Tai ehkä tämä toimii vähän nuoremmille ja tosi tiukoissa paikoissa, vai toimiiko pitemmän päälle? Minusta tuo on jotenkin loukkaavaa, nöyryyttävää, enkä osaa kuvitella sellaista omille teineilleni tekeväni. Kunnioitan myös lapsiani ja nuoriani. Tuollainen "etuudet pois" tuntuu oudolta kohta täysi-ikäisille ihmisille.

Meillä on menty puhumalla ja sopimalla, rakastamalla ja ymmärtämällä, ja toistaiseksi ainakin pärjätty.

Vierailija
9/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat nyt 18 v poika ja 16 v tyttö ja ikinä eivät ole haistatelleet, nimitelleet tai huoritelleet, eivät minulle eivätkä isälleen.

Meillä on muutenkin suht' leppoisaa keskenämme, pääosin olemme sovussa ja juttelemme mukavasti, mitä nyt joskus pinna palaa joltakulta ja tiuskitaan.

Tytär (16 v) on temperamenttisin luonteeltaan, mutta eipä hänkään ole koskaan nimitellyt. Kirosana joskus muuten kyllä lipsahtaa, ei kovin usein.

Muuten kyllä varsinkin tytär koettelee rajoja.

Mun täytyy nyt sanoa, etten ymmärrä tuota rangaistusmuotoa "kaikki etuudet pois". Tai ehkä tämä toimii vähän nuoremmille ja tosi tiukoissa paikoissa, vai toimiiko pitemmän päälle? Minusta tuo on jotenkin loukkaavaa, nöyryyttävää, enkä osaa kuvitella sellaista omille teineilleni tekeväni. Kunnioitan myös lapsiani ja nuoriani. Tuollainen "etuudet pois" tuntuu oudolta kohta täysi-ikäisille ihmisille.

Meillä on menty puhumalla ja sopimalla, rakastamalla ja ymmärtämällä, ja toistaiseksi ainakin pärjätty.

valehtelusta ja lintsaamisesta. Mielestäni seiskaluokkalainen ei ole täysi-ikäistä lähelläkään. On nyt 17v fiksu nuorimies ja etuuksia ei ole tarve ollut ottaa pois tuon seiskaluokan sössimisen jälkeen. Mielestäni ei ole nöyryyttävää havahduttaa teini siihen, että elämässä on etuuksien lisäksi myös velvollisuuksia ja jos niitä ei hoideta, lähtee myös etuudet pois. Aion käyttää tätä myös nuoremmilla kun tuohon ikään tulevat, jos tarve vaatii.

Vierailija
10/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haistatteli minulle v-ua, johon kysyin, että sun vai mun? Eipä ole enää sen jälkeen niin tehnyt.

Vierailija
11/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai huoritellu. Ja en hyväksy.

Vanhimmat pojat 19 ja 17 vuotiaita.

Vierailija
12/12 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat nyt 18 v poika ja 16 v tyttö ja ikinä eivät ole haistatelleet, nimitelleet tai huoritelleet, eivät minulle eivätkä isälleen. Meillä on muutenkin suht' leppoisaa keskenämme, pääosin olemme sovussa ja juttelemme mukavasti, mitä nyt joskus pinna palaa joltakulta ja tiuskitaan. Tytär (16 v) on temperamenttisin luonteeltaan, mutta eipä hänkään ole koskaan nimitellyt. Kirosana joskus muuten kyllä lipsahtaa, ei kovin usein. Muuten kyllä varsinkin tytär koettelee rajoja. Mun täytyy nyt sanoa, etten ymmärrä tuota rangaistusmuotoa "kaikki etuudet pois". Tai ehkä tämä toimii vähän nuoremmille ja tosi tiukoissa paikoissa, vai toimiiko pitemmän päälle? Minusta tuo on jotenkin loukkaavaa, nöyryyttävää, enkä osaa kuvitella sellaista omille teineilleni tekeväni. Kunnioitan myös lapsiani ja nuoriani. Tuollainen "etuudet pois" tuntuu oudolta kohta täysi-ikäisille ihmisille. Meillä on menty puhumalla ja sopimalla, rakastamalla ja ymmärtämällä, ja toistaiseksi ainakin pärjätty.

valehtelusta ja lintsaamisesta. Mielestäni seiskaluokkalainen ei ole täysi-ikäistä lähelläkään. On nyt 17v fiksu nuorimies ja etuuksia ei ole tarve ollut ottaa pois tuon seiskaluokan sössimisen jälkeen. Mielestäni ei ole nöyryyttävää havahduttaa teini siihen, että elämässä on etuuksien lisäksi myös velvollisuuksia ja jos niitä ei hoideta, lähtee myös etuudet pois. Aion käyttää tätä myös nuoremmilla kun tuohon ikään tulevat, jos tarve vaatii.

Luokkakaverit murkkuili jo seiskalla, mun lapseni vasta ysillä. Siksi siis 16-vuotias voi olla jo ohittanut murrosiän ja toinen vasta "myrskyn" silmässä.

Lapsissa on eroja nääs.

Sanktiohin ei ole tarvinnut onneksi vähään aikaan turvautua. Uhka ilmassa riittää. Välillä jopa keskustelut.

Poika muuten siivosi kaksi päivää huonettaan vapaaehtoisesti ensi kertaa elämässään. Kiitos tytölle, joka on tänään tulossa kylään ( ;