Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa ei 'kannata' sairastaa, ainakaan astmaa.... siis rahallisesti.

Vierailija
04.10.2010 |

Meillä on astma minulla ja neljällä lapsella. Minun astmani ole kelan mielestä 'oikea' ja en saa lääkkeistä kuin peruskorvauksen, kuitenkin tarvitsen kalliin yhdistelmälääkkeen.

KAhdella lapsella astma on puhjennutäskettäin, toinen pärjää onneksi parin kympin lääkkeillä/kk, toinen tarvitsee spiraa ja ne lääkkeet sitten maksavatkin yli 60e/kk.

No alle kouluikäiset saavat vammaistukea sitten, kun tauti ei ole enää aivan tuore, mutta kouluikäiselle se ei enää kuulu.

Juttelin kerran apteekin kassalla jonnkun 'tädin' kanssa, joka kertoi että astmalääkkeet ovat kalleimpia perussairauden lääkkeitä. Muihin yleisiin perussairauksiin lääkkeet maksaa kokonaan valtio, mutta tämä lysti on kustannettava itse...

Meillä kuluu myös erästä kallista kipulääkettä ja perheemme lääkekulut ovat n.300e joka kuukausi... ei paljon naurata...

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kannattais tilata diabeetikkolapsia, mutta kieltää ehdottomasti astmaatikkojen toimittaminen omaan perheeseen.

Vierailija
22/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap missään maininnut että sairastamisen pitäisi olla kannattavaa, on tainnut suomen kieli sinulta jo unohtua. Nyt kurssille!

Miksi ap olettaa, etta sairastamisen pitaisi olla taloudellisesti kannattavaa? Tai etta se on sita missaan muuallakaan kuin Suomessa? Kannattaisi olla iloinen, etta edes jotain laakkeista korvataan, suurimmassa osassa maailmaa ei tehda sitakaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan astma ei ollut kelan mielestä oikea

ja silti tarvitsin jatkuvasti Seretideä, joka on tosi kallis.

Vuoden alussa jätin sokerin ja valkoiset jauhot ja perunan ja riisin pois ruokavaliosta enkä ole nyt tarvinnut Seretideä puoleen vuoteen, enkä mitään muutakaan allergialääkettä paitsi lyhyesti koivun kukinta-aikaan.

Kokeile ap, josko auttaisi sinuakin?

lukee astmalääkeresepteissä? Lukeeko flunssan aikana tai tarvittaessa? Vai lukeeko säännöllisesti? Meille lääkäri selitti että se mitä reseptissä ja siinä todistuksessa (minkä lääkäri Kelalle kirjoittaa) lukee, vaikuttaa korvaukseen. Jos lääkitys on määrätty vain tarvittaessa flunssan aikana tai siitepölykautena, ei ole "oikeaa astmaa", jolloin korvausta ei saa. Täytyy olla jokapäiväinen lääkitys (oli oireita tai ei) vähintään puoli vuotta putkeen, jonka jälkeen koevausta voi hakea.

Jos reseptissä lukee että flunssan aikana, ja tarvitsee jatkuvasti lääkitystä, välittömästi lääkärin pakeille. Tämä kirjoittaa uuden reseptin jatkuvalle lääkitykselle. Jonka jälkeen korvausta hakemaan.

Vierailija
24/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavastuu on n. 5 euroa / 3 kk:n satsi.

Vierailija
25/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten voi lääkärin kirjoittaman B-lausunnon kanssa hakea Kelalta erityskorvattavuutta, muistaakseni alempaa sellaista. Näin se vaan menee.

Vierailija
26/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka yhteiskunta maksaisikin lääkkeet.

Itse maksan interferoneista (ms-taudin hoitoon) vuosittaisen kela-korvaus-katon, joka on n. 600-700 €. Nivelrikon hoidon ja lääkkeet maksan kokonaan itse, samoin monet muut lääkekuurit.

Vaikka minun pitäisi periaatteessa saada kaikki sairauden hoitoon tulevat lääkkeet parilla eurolla sen jälkeen kun kelan katto tulee täyteen, joudun käytännössä maksamaan omia lääkekuluja yli 1000 € vuodessa :(

Sen päälle tulee tietysti muiden perheenjäsenten lääkekulut.

Olis oikeasti ihan kiva tietää maksaako valtio oikeasti jonkun sairauden kaikki lääkekulut, vai ainoastaan sen 600-700 € yli menevän osuuden.

Minä olen saanut semmoisen käsityksen, ettei Suomessa kannata sairastua mihinkään sairauteen :/ Monissa muissa EU-maissa lääkkeet ovat oikeasti ilmaisia, samoin lääkärissä käyminen. Propagandasta huolimatta.

Vierailija
27/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimuskriteerit täyttyy. Jos näin ei ole, niin kela ei korvaa lääkkeitä vaikka ilmankaan ei pärjää.

Vierailija
28/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli juuri täyteen lapsen kohdalla. Olisko ollut jotakin 600e:n kieppeillä se kertyneiden omavastuuosuuksien määrä.

Vierailija
29/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa muissa EU-maissa lääkkeet ovat oikeasti ilmaisia, samoin lääkärissä käyminen. Propagandasta huolimatta.

Kysyn ihan aidosta mielenkiinnosta, koska mulla on henk. koht. kokemusta Saksasta, Britanniasta, Belgiasta (seka Suomesta) eika ainakaan missaan noissa maissa ollut ilmaista laakitys eika laakarissa kayminen. Halvempaa kuin Suomessa on kuitenkin etenkin Belgiassa, mutta ilmaista se ei ole.

Vierailija
30/44 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruvetaan laskemaan, niin mun antipsykootteihin ja antidepressantteihin menee kuukaudessa noin 100 euroa ja atooppisen ihottuman Protopic- voide maksaa jotain 50 euroa 30 gramman puteli. Ei tämäkään halpaa ole, eli siihen maksukattoon asti ostan lääkkeeni.

Vierailija
31/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ole oikein normaalia että kaikilla perheessä on astma? Onko teillä jotain tekijöitä jotka altistavat tälle? Vai onko kyseessä rakenteellinen vika keuhkoissa tmv.?

Vierailija
32/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan muutettukin pari vuotta sitten, eikä tilanne helpota =( joten tuskin on esim. hometta talossa... ei ainakaan ole mitään merkkejä siihen suuntaan täällä kotona.

Vierailija
33/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko keskustellut hoitavan tahon kanssa lääkkeistänne ja niiden hinnoista?

Minun lapsen lääkkeet maksaa 1 000e kuukaudessa. Onneksi on Kela ja maksamme vain omavastuun 670e kerran vuodessa.

Vierailija
34/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaiai ainakin tutkia asuinkiinteistössä olevan homevaurion mahdollisuus, jos ei ole jo tutkittu.

Vierailija
35/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee migreenilääkkeitä tonnilla vuodessa, eikä Kela maksa pennin latia.

Vierailija
36/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai nyt mikään sairas kannata rahallisesti (tai muutenkaan), vai pitäisikö sairauksista jotenkin hyötyä?

Vierailija
37/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään että miksi jotkut ottavat lapselleen sairauskuluvakuutuksen. Tällaisten takia.

Eikä siis ole tarkoitus syyllistää ap:ta mahdollisesta vakuutuksen puuttumisesta. Tuli vain mieleen kun se monen mielestä on ihan "turha".

Vierailija
38/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tulee täyteen vain kallista kipulääkettä käyttävällä miehellä...

Kalleimpia lääkkeitä käyttävä klapsi saa onneksi kohta 72% korvauksen kun tulee puoli vuotta täyteen lääkityksen aloituksesta.... mutta kyllä me 200 paremmalle puolelle silti päästään lääkemenoissa... ja kun vuosi vaihtuu ja alkaa taas sairaala ja poliklinikkamaksut juosta niin ne tuo oman iloisen lisänsä menopuolelle.... onneksi sairaalamaksukatto kerryttää on toinen vanhempi+kaikki lapset, joten se sentään tulee aika äkkiä täyteen ja lääkärireissut on ilmaisia loppuvuoden.

Vierailija
39/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetauti, diabetes, esim.

Vierailija
40/44 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti tarvitsin jatkuvasti Seretideä, joka on tosi kallis.

Vuoden alussa jätin sokerin ja valkoiset jauhot ja perunan ja riisin pois ruokavaliosta enkä ole nyt tarvinnut Seretideä puoleen vuoteen, enkä mitään muutakaan allergialääkettä paitsi lyhyesti koivun kukinta-aikaan.

Kokeile ap, josko auttaisi sinuakin?