Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme saa lapsen aloittamaan housuun pissaamisen?!?!?!

Vierailija
04.10.2010 |

Voi jestas että ärstyttää. Meillä on 2½v poika joka ollut kuiva kesästä saakka. Nyt on tullut ihan ihmeellistä takapakkia lähiaikoina. On alkanut tulla pissavahinkoja. Ei siinä mitään, vahinkoja sattuu. Mutta esim. eilen ja tänään on TAHALLAAN pissannut housuun. Juuri äsken ihmettelin että mitä ihmettä oikein meni nurkkaan puuhaamaan, ja kun kysyin mitä tekee, sanoi hymyillen: Minä pissin täällä. Ja potta oli vieressä. Pari kertaa on pissannut "kiusallaan" housuun jos on joku asia kiukuttanut.

Olen itse ollut flunssassa jo pari viikkoa, olen viimeisilläni raskaana enkä ole saanut nukuttua kunnolla viikkoon. Paria tuntia per yö. Olen kireä kuin viulunkieli, aivan rättiväsynyt. Nyt tuntuu että en j*mankekka KESTÄ tuollaista käytöstä!!!!!

Mistä ihmeestä tuollainen voi johtua?! Nyt hermostuin niin (luuttusin lattian siis tänään jo toistamiseen, on kuumetta ja heikottaa) että puin itkevälle lapselle vaipan päälle. En vaan jaksa nyt moista.

Onko tuollainen "taantuminen" ihan normaalia vai mitä hittoa?!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mikään pieni kuivaksi oppija, tiedoksi jollekin ketjuun vastanneelle.

Mutta sitten itse aiheeseen. Minäkin epäilisin huomiohakuisuutta tms. Hoidin aikoinani kolmilapsisen perheen lapsia ja keskimmäinen (tuolloin 4v.) pissasi jatkuvasti tahallaan housuihin. Ilmoitti usein myös tekevänsä niin. Oli keskimmäisenä jäänyt selkeästi vähän paitsioon, varsinkin kun hänen jälkeensä oli syntynyt kaikkien suuresti odottama poika perheeseen...

Vierailija
2/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan normaalia. Erilaisia kausia tulee, myös huomion haussa.

Oma lapseni saman ikäisenä myös pissaili tahallaan housuun, kun rupesin puhumaan puhelimessa tms. Eli huomiota luultavasti hakee ja saa. Ehkä kipeänä olosi ym. on tehnyt sinusta poissaolevan ja lapsi reagoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaisi silta, etta poika hakee huomiota. Han kuitenkin tiedostaa ihan selvasti, etta pissa tulee :) Sinun tilanteessasi ymmarran taysin, etta poika voi reagoida sinun vasymykseesi ja vauvan tuloon, joten pitkaa pinnaa vaan. Kylla se ohi menee.

Vierailija
4/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani pelkäsi eläintä, juurikin 2,5-vuotiaana aloitti housuihin pissimisen. Nyt on jo 4,5 ja vieläkin pissailee housuihin päivittäin, montakin kertaa.

Suuttua ei ainakaan kannata.

Vierailija
5/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ummetus saattaa olla syynä

Vierailija
6/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Näin se vaan on. Taantumia ym. saattaa tulla kun tuo pissaaminen(kin) nyt on sellanen juttu että jokainen lapsi kypsyy hommaan omassa tahdissa.

Minulla poika oli jo vuoden täys kuiva mutta nyt jo kuukausi käytetty vaippaa öisin. Kastelu alkoi kolmannen vauvan syntymän jälkeen joka yö ja sovittiin että yöksi toistaiseksi laitetaan vaippa. Myös päivisin lirahtaa usein vähän housuun.

Neuvolassa ehdotti varmuuden vuoksi että veisin pissanäytteen että voi tulehdukset sulkea pois. Tosin voi mahd. että reagoi myös uuteen vauvaan. Urologi sanoi että aivan täysin normaalia eikä juuri asiaa tutkita ennen kouluikää koska kaikilla se kehittyy niin omassa tahdissa.

Nyt siis muistuttetelen poikaa käymään päivisin n. 1,5h välein pissalla, juotan hyvin,iltaa kohden vähemmän ja illalla vielä ennen nukkumaan menoa pissalle. Mutta näin mennään meillä. On se ollut raskasta,mutta täytyy yrittää muistaa että tämä on vaan yksi vaihe elämässä.

Voimia!

Vierailija
7/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää tosissaan yrittää vaan löytää nyt voimaa ja malttia jostain :) Nyt kun olen rauhoittunut, mies tuli kotiin ja sain syötyä ja vähän oikaistua itseäni ja levättyä, ei asia enää tunnu ollenkaan niin raivostuttavalta.. Pienihän tuo poika vielä on, pitäisi yrittää se muistaa. Mutta kyllin väsynyt kun on, voi tuollainenkin vastoinkäyminen tuntua valtavalta ja saada aikaan itkuraivarin.. :-/

Voi olla tosiaan kyse molemmista, huomionhausta ja ehkä ihan siitä että nyt on vaan joku takapakkivaihe... En usko pojan sentään pelkäävän minua ja kiukkureaktioitani, normaalisti olen kyllä ihan seesteinen ihminen... ;) Ja mistä sitä tosiaan tietää miten paljon esikoinen ymmärtää siitä, että on pikkusisarus syntymässä... Voihan sekin tosiaan häntä jännittää ja aiheuttaa oireilua.

Joka tapauksessa halittiin ja pyysin kovasti anteeksi hermostumistani. Hyvillä mielin jäin nyt itse tänne sohvalle makoilemaan ja torkkumaan, samoin lapsi lähti hyväntuulisena isänsä kanssa vielä hetkeksi ulkoilmaa haukkaamaan ennen iltapuuhia... Eiköhän se tästä taas sutjaannu, kunhan tästä flunssasta vaan pääsisi eroon ja saisi voimansa takaisin. Mutta kiitos paljon teille, viestinne olivat ihanan lohdullisia ja tsemppaavia! :)

Ap

Vierailija
8/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten tuossa jo todettiinkin. Yritä nyt jaksaa, vaikka kyllä se nyppii.. Asiasta suuttuminen ei auta mitään, puret vaan hammasta nyt vaan. Ikävä sanoa, mutta sun vaan on kestettävä. Laita se vaippa, jos siltä tuntuu, ei se maailmanloppu ole. Eivät kaikki opi kuivaksi tuossa iässä, todellakaan! Jos ei ole vielä valmis niin minkäs teet... Tsemppiä!

Vierailija
9/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ylös kertoja, kuinka usein ylipäänsä pissaa. Joskus diabetes saattaa puhjetessaan aiheuttaa tuota. Mutta teillä varmaan kyse ihan normaalista. Lapsi ottaa vähän vaan takapakkia varhain opittuun taitoon, On kuitenkin vielä noin pieni.

Vierailija
10/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsi vaipoista vasta kolmivuotiaana. Tuntuu, että 2,5v aika pieni vielä.

Meillä ei kertaakaan ole tullut vahinkoa vaippojen poisjäännin jälkeen, vaipat pois nyt vuoden.

Vierailija
11/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kanssa että voiko olla jotain niin kamalaa kuin esim. diabetesta. Ei siinä kyllä sokerit värähtäneet mihinkään suuntaan. Eikös niiden luulisi plussalle heittävän, jos siitä kyse?

ap (jolla siis raskauden vuoksi pissatikkuja saatu neuvolasta kotosalle...)

Laita ylös kertoja, kuinka usein ylipäänsä pissaa. Joskus diabetes saattaa puhjetessaan aiheuttaa tuota. Mutta teillä varmaan kyse ihan normaalista. Lapsi ottaa vähän vaan takapakkia varhain opittuun taitoon, On kuitenkin vielä noin pieni.

Vierailija
12/19 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissat ja kakat tulleet sen jälkeen ihan muutamaa vahinkoa lukuun ottamatta pottaa, puun juurelle tai pönttöön. Joskus on saattanut vähän lirahtaa alushousuun tippaa jos on ollut kovin kiva leikki kesken eikä olisi malttanut vessaan mennä, mutta tuolloinkin on osannut jättää pissaamisen kesken ja pissata loput oikeaan osoitteeseen... Eli muutama kuukausi meni ihan täydellisesti, kunnes nyt sitten on tälläistä ilmaantunut.

Enkä tiedä onko päälle 2v kovin pieni kuivaksi oppija, onhan noita paljon tenavia jotka on kuivia ennen 2v synttäreitäkin...? Kai se on tosi yksilöllistä milloin kukin oppii?

Ap

pääsi vaipoista vasta kolmivuotiaana. Tuntuu, että 2,5v aika pieni vielä.

Meillä ei kertaakaan ole tullut vahinkoa vaippojen poisjäännin jälkeen, vaipat pois nyt vuoden.

Vierailija
13/19 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuota yhtä toista ketjua jossa 2½v lapsen äiti kirjoittaa haastavasta lapsestaan... Siellä joku myötäelää ja toteaa että heidänkin lapsellaan on selvää uhmaa pottaa vastaan.

Voisiko tämä siis johtua uhmaiästä meilläkin?! Uhma tuntuu menevän pojalla vähän kausittain, mielestäni nyt on ollut helpompi vaihe taas. On yhteistyökykyisempi... Mutta liittyykö uhmaikään housuun pissimistä?

Tänään pissasi housuun neljästi, sohvalle, matolle, pöydän alle... Nämä nyt periaatteessa olisivat voineet johtua huomion hausta (en ollut ihan vieressä noilla kerroilla), mutta yksi pissa tuli samalla kun laitoimme yhdessä ruokaa. Eli hän sekoitti kastiketta minun apurinani, ja yht'äkkiä sanoi että tuli pissa. Ja niin oli tullut, valui lahkeesta tuolille ja siitä lattialle.

Oikein yrittämällä yritin tänään tsempata taudista huolimatta, olin niin aurinkoinen kuin ikinä pystyin, halin ja pusuttelin, otin mukaan kaikkeen mahdolliseen ja kannustin. Ajattelin että nyt saa huomiota takuulla tarpeekseen... Niin näin sitten käy siitä huolimatta?

Mutta olisiko se sitten kuitenkin sitä huomionhakua kaikesta huolimatta, tai uhmaa? Onko jollakulla vielä näkemystä asiaan?

Ajattelin varulta soittaa huomenna neuvolaan ja kysyä sieltä jos saisi lähetteen pissanäytettä varten, kai se tulehduskin pitää sulkea pois... On nenä niin tukossa etten kyllä ainakaan haista että lapsen pissa haisisi pahalle, mutta alkaa kyllä kovin ihmetyttää moinen.

Ap

Vierailija
14/19 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun lapsi on "täydellisesti" pissannut kuukauden niin se tekee lapsesta kuivan? Ja takapakkia ei saa ottaa?

Miten usein kysyt lasta pissalle?

Ton ikäselle on ihan normaalia että ei tunnista pissaa ja kaikki kiva tekeminen vaan on ikävä keskeyttää pissalle lähtemisen vuoksi.

Sinun tehtävä äitinä on kysellä mentäiskö potalle eikä rissata jos se pissaa miten sattuu. :(

Vierailija
15/19 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona hän on joko mennyt ihan itsekseen mitään sanomatta potalle, tai sanonut että pissattaa tai kakattaa. Minä muistutan potalla käynnistä tämän lisäksi

-aamulla heti herättyä

-aamupalan jälkeen

-kun lähdetään pihalle

-ulkona kysyn aina että pissittääkö

-kun tullaan ulkoa sisälle syömään

-ruuan jälkeen ennen päikkäreitä

-päikkäreiden jälkeen

-jne.

Eli tosi tiheään lasta muistutan. Usein saattaa kysyessäni sanoa että "ei pissitä" ja sitten on vaikka vartin päästä käynyt oma-alotteisesti.

Ja siis kyse ei ole siitä että takapakkia ei saa tulla! Haluaisin vain tietää onko tämä ihan normaalia takapakkia, vai tulehdusta, uhmaa, vai mitä ihmettä?!

ap

Jos sun lapsi on "täydellisesti" pissannut kuukauden niin se tekee lapsesta kuivan? Ja takapakkia ei saa ottaa?

Miten usein kysyt lasta pissalle?

Ton ikäselle on ihan normaalia että ei tunnista pissaa ja kaikki kiva tekeminen vaan on ikävä keskeyttää pissalle lähtemisen vuoksi.

Sinun tehtävä äitinä on kysellä mentäiskö potalle eikä rissata jos se pissaa miten sattuu. :(

Vierailija
16/19 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verrattuna kakkaan. Ota iisisti. Kuivaat ja puhtaat vaatteet ja tsemppaat ensikerralla vessan menemään. T: yksi joka siivoilee teini-ikäisen autistin pissoja harva se päivä

Vierailija
17/19 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi uhmaa kusemalla housuunsa.

Tulehdus taas on sitä että pissaa ei oikein tule ja se kirveltää sairaana. Itse huusin kun minulla oli pissatulehdus.

Sun lapsi on osannut vasta hetken olla kuivana, joten on kornia lähtemään määrittelemään sen kautta yhtään mitään.

Vahinkoja tapahtuu.

Meillä on isompanakin lapset sanonut: ei pissata ja sitten kohta juostaan kun kusi on kohta housuissa.

Lapset on tollasia.

Noi on ihan normaaleita hetkiä pissattaa kun mennään/tullaan ulkoa ja syömisien edelle, jälkeen.

Mutta kuten huomaat: ei se hei riitä. Noilla oppii mukavasti kuivaksi, mutta jos lapsi on tunnin leikkimässä niitä näitä etkä kysy pissalle niin oma vika. Ei lapsi mitään uhmaa!

15

Vierailija
18/19 |
05.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin jo luojan kiitos paremmin kun flunssa helpottaa otettaan. Mutta sinulla on melkoisen kireä ote tässä keskustelussa :)

Luin siis googlettelemalla ja muutenkin joidenkin muiden äitien kokemuksia, ja siellä jotkut mainitsivat että heidän lapsillaan uhmaikään on vastaavaa liittynyt.

Ja itselläni kun oli pissatulehdus, ei ollut mitään oireita ennenkuin pissasin pöntön täydeltä verta. Ei siis kipua missään vaiheessa. Jotakuta toista pissiitti juoksuttaa vessassa jatkuvasti, yksi pissaa lusikallisen kerrallaan, toisella sitä tulee enemmän. Ja jollakin ei ole mitään oireita ennenkuin tulehdus on munuaisaltaissa saakka (esim. miehen sisko). Eli me kaikki ollaan erilaisia, armas nro. 15.

Jos lapsi on melkein 4kk ollut kuiva ja pissajutut on sujuneet ilman vahinkoja kuvaamallani tavalla, miksi on kornia ihmetellä jos tähän tulee muutosta? Lapsi ei ole tarvinnut muistuttamista sen useammin, on itse tunnistanut hädän. Sitä siis ihmettelinkin, että mikä on muuttunut kun sitä yht'äkkiä ei enää tunnukaan tunnistavan.

Mutta siis rauhaa siskot, on esikoinen kyseessä ja olin eilen tosi kipeä ja väsynyt. ASia on minulle uusi, ja eilen kuumeisena tuntui tosi rasittavalta ja ahdistavalta. En halunnut tällä aiheella tosiaankaan riitaa haastaa! :D

Ap

Ei lapsi uhmaa kusemalla housuunsa.

Tulehdus taas on sitä että pissaa ei oikein tule ja se kirveltää sairaana. Itse huusin kun minulla oli pissatulehdus.

Sun lapsi on osannut vasta hetken olla kuivana, joten on kornia lähtemään määrittelemään sen kautta yhtään mitään.

Vahinkoja tapahtuu.

Meillä on isompanakin lapset sanonut: ei pissata ja sitten kohta juostaan kun kusi on kohta housuissa.

Lapset on tollasia.

Noi on ihan normaaleita hetkiä pissattaa kun mennään/tullaan ulkoa ja syömisien edelle, jälkeen.

Mutta kuten huomaat: ei se hei riitä. Noilla oppii mukavasti kuivaksi, mutta jos lapsi on tunnin leikkimässä niitä näitä etkä kysy pissalle niin oma vika. Ei lapsi mitään uhmaa!

15

Vierailija
19/19 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän