Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarusten nimien alkukirjaimista

Vierailija
04.10.2010 |

Mitä mieltä olette: pitääkö sisaruksilla joko olla kaikilla samat alkukirjaimet (esim. Milja, Matilda, Milo & Minka) tai jokaisella oma (Joona, Elias, Venla & Aino)?

Vai voiko olla osalla sisaruksista sama alkukirjain ja osalla eri, ilman että tulee vaikutelmaa, että joku ei kuuluisi joukkoon (esim. Veera, Felix & Fiina)? Ovatko kenties jotkut äänteet riittävästi samanlaisempia kuin toiset, esim. mainittu V ja F tai vokaalit, niin että ovat riittävästi 'samaa porukkaa'?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini taas L:llä. Minun sisaruksistani 4:lla alkaa K:lla ja nuorimmaisella P:llä, ihmetystähän tuo nuorimmaisen nimi on aina vähän herättänyt. Varmaan nämä vaikuttavat siihen, että minusta sama alkukirjain on hyvä asia. Minulla kuitenkin on vain yksi lapsi, joten eipä ole tuota asiaa tarvinnut päättää käytännössä. :)

Vierailija
2/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista kahden nimi alkaa samalla ja yhden eri kirjaimella niin ajattelen että noiden kahden sama alkukirjain on sattumaa.

Oikeasti olen sitä mieltä että kaikki käy tässä asiassa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa jotenkin koomiselta, kuin olisi tarjoitettu johonki kirjaan tai sarjakuvaan. Sama jos nimet rimmaavat tosi paljon (tyyliin Jari, Kari, Ari, Mari, Sari).

Vierailija
4/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin sitä mieltä, että omien lasteni nimet tulisi alkaa samalla alkukirjaimme. Sitten tulin siihen tulokseen, että nimien tulisi olla riittävän samantyyliset, tyyliin Aaro, Eero, Iina (neljäkirjaimiset nimet, joissa kaikissa kaksi samaa vokaalia alussa). Mutta lopputulos onkin se, että lapsillani on eri pituiset sekä eri kirjaimilla alkavat nimet, jotka kuitenkin ovat hyvin samantyyppiset. Olen ratkaisuun tyytyväinen. Olen huomannut, että moni tuttava on päätynyt lastensa nimissä samantyyppiseen ratkaisuun. Nimet ovat "samaa paria", vaikkei sentään samanpituiset tai samalla kirjaimella alkavat.

Omassa lapsuudenperheessäni minulla ja toisella veljellä on hyvin samantyyppiset nimet, toisella veljellä taas täysin poikkeava.

Vierailija
5/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa jotenkin koomiselta, kuin olisi tarjoitettu johonki kirjaan tai sarjakuvaan. Sama jos nimet rimmaavat tosi paljon (tyyliin Jari, Kari, Ari, Mari, Sari).

Isäni kaikkien 8 sisaruksen nimet alkavat a-lla, samoin ukin ja mummin :) Meidän kolmen pojan nimet alkavat M:llä, myös vanhimman pojan miehen edellisestä liitosta.

Vierailija
6/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pojan nimi alkaa J:llä ja tyttöjen nimet R:llä.

Vierailija
7/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska annoimme nimiä, emme alkukirjaimia.

Vierailija
8/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on hienoa että jokaisella on niin sanottu "omanimi" ei ole omatkaan lapset nimetty samalla kirjaimella. lapseni on nimetty sen perustella mikä nimi on tullut ensimmäiseksi mieleen kun olen lasta katsonut :)

Vierailija
9/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on hienoa että jokaisella on niin sanottu "omanimi" ei ole omatkaan lapset nimetty samalla kirjaimella. lapseni on nimetty sen perustella mikä nimi on tullut ensimmäiseksi mieleen kun olen lasta katsonut :)

Meilä kun miehen pojalla oli M:llä alkava nimi ja minä halusin antaa ekalle yhteiselle lapselle sellaisen nimen, mikä mielestäni on aina ollut hieno; alkaa sekin M:llä. ja kun nuorinta odotin, kysyin mieheltäni, että mitä mieltä olet tällaisesta nimestä, jos on poika. ja kas kummaa, skein alkoi M:llä. Jokainen on mietitty erikseen, ei ole sen hienompaa alkaako ne nimet samalla kirjaimella vai ei.

Vierailija
10/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jollain tapaa sarjassa voisivat ehkä olla. Mun mielestäni. Tai ainakin niin, ettei monilapsisessa perheessä yks nyt ole selvästi ihan eri sarjaa... Paitsi jos muut on vaikka tyttöjä ja yks poika, niin ehkä sekin sallitaan.

Jos nyt on vaikka Maija, Minna, Matti, Miikka ja sit vaikka joku Dolores, niin ehkä viime mainittu vähän pistää silmään... :D

Meillä jokaisella on "oma" alkukirjain, mut on ne minusta jotenkin samansorttisia, jos on Veera, Lauri ja Noora. Mitenkään tarkoituksella ei tosin mietitty nimenomaan sisarussarjana noita nimiä. Kunhan nyt tuntuivat suuhun sopivilta.

Vierailija
11/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen tarkka pitää olla, jos nimet alkavat konsonanteilla. Olisi tosi törkeää, jos muiden lasten nimet alkaisivat vaikka T:llä ja yhden V:llä, koska v:hän on t:n heikko aste astevaihtelussa. Siitä voisi tulla aikamoiset taumat, kun lapsi tajuaisi asian.

Vierailija
12/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen tarkka pitää olla, jos nimet alkavat konsonanteilla. Olisi tosi törkeää, jos muiden lasten nimet alkaisivat vaikka T:llä ja yhden V:llä, koska v:hän on t:n heikko aste astevaihtelussa. Siitä voisi tulla aikamoiset taumat, kun lapsi tajuaisi asian.

Vierailija
13/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matteus, Markus, Luukas ja ... Pasi!

Tämä siis ihan oikea "sarja" :)

mutta jollain tapaa sarjassa voisivat ehkä olla. Mun mielestäni. Tai ainakin niin, ettei monilapsisessa perheessä yks nyt ole selvästi ihan eri sarjaa... Paitsi jos muut on vaikka tyttöjä ja yks poika, niin ehkä sekin sallitaan.

Jos nyt on vaikka Maija, Minna, Matti, Miikka ja sit vaikka joku Dolores, niin ehkä viime mainittu vähän pistää silmään... :D

Vierailija
14/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainittu vähän pistää silmään... :D

Eikö täällä vielä tänäkään päivänä kaikki tiedä, että Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan vanhemmat olivat/ ovat Pasin SIJAISVANHEMPIA!

Eivät siis ole voineet päättää Pasin nimeä mutta ovat hänelle ihan oikeita vanhempia niin kauan kuin tarvis on

Vierailija
15/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni (3) alkavat kaikki S-kirjaimella. Kaksi ekaa oli sattumaa, kolmas piti sitten ollakin jo kans S-kirjaimella ettei erotu pahasti.

Vierailija
16/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on nimet eikä todellakaan edes haluttu ruveta miettimään nimiä, jotka alkaa samalla alkukirjaimella. Mikä ihmeen pakkomielle se on? Mua henk.koht. kuvottaa sisarusparvet, joiden nimet alkaa samalla alkukirjaimella. Vaikkei siis henkilöissä itsessään mitää vikaa olekaan.

Vierailija
17/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on nimet eikä todellakaan edes haluttu ruveta miettimään nimiä, jotka alkaa samalla alkukirjaimella. Mikä ihmeen pakkomielle se on? Mua henk.koht. kuvottaa sisarusparvet, joiden nimet alkaa samalla alkukirjaimella. Vaikkei siis henkilöissä itsessään mitää vikaa olekaan.

Suvussa mielenvikaisuutta tms?

Vierailija
18/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimetä kaikki samalla alkukirjaimella esim. Jessi, Joanna, Jere ja Janne (keksitty rimpsu). Hassuja ovat myös Keijo, Reijo ja Veijo-rimpsut. Ihan kuin mielikuvitus ei riittäisi parempaan.

Samantyyliset nimet sointuvat yhteen, esim. Fannin ja Onnin siskosta mieluummin Venny tai Fiina (ei haittaa vaikka kaksi alkaisi samalla kirjaimella) kuin Jadessa.

Vierailija
19/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suppea ajatusmaailma jos vain oma mielipide on se hyväksyttävä ja muut kuvottaa.

Vierailija
20/28 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole aiemmin kuullut.

Mutta kyse siis tosiaan OLI siitä että Pasi ei tietyllä tapaa kuulu joukkoon (ei ole oma lapsi). Jos sisarussarjassa nimet on vaikka Maija, Kaija, Raija ja Zazabella, niin aika helposti tulee mieleen että onkos Zazabella esim. postimiehen lapsi vaikka kyseessä olisikin samojen vanhempien biologiset lapset.

mainittu vähän pistää silmään... :D

Eikö täällä vielä tänäkään päivänä kaikki tiedä, että Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan vanhemmat olivat/ ovat Pasin SIJAISVANHEMPIA!

Eivät siis ole voineet päättää Pasin nimeä mutta ovat hänelle ihan oikeita vanhempia niin kauan kuin tarvis on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä