Jos sulta kysytään perheenjäseniä, mitä vastaat?
Kommentit (40)
minä, mies ja kaksi lasta, joista toinen taivaan täysihoitolassa ja toinen kotona.
Vai asuvatko nuo kaikki vielä vanhempiensa luona kun taitaa jokaisella olla vastauksissa äiti ja isä?
Vai asuvatko nuo kaikki vielä vanhempiensa luona kun taitaa jokaisella olla vastauksissa äiti ja isä?
että perheeseeni kuuluu isä, äiti ja pari sisarusta.
Oman perheen aikakausi taisi alkaa silloin, kun esikoisen saimme.
enkä tod. sanoisi mitään eläimiä vaikka niitä olisi..
Mutta jos olisin sinkku lapseton ja asuisin yksin, niin tottakait sanoisin äiti, isä, sisko ja veli. Vai pitäisikö sillon sanoa, ettei minulla ole perhettä? Kyllä tällöin heti jokainen kysyisi, että oletko täysin orpo tai jotain.
En sen enempää erittele ikää, sukupuolta, paikallaoloa tms.
Mutta jos olisin sinkku lapseton ja asuisin yksin, niin tottakait sanoisin äiti, isä, sisko ja veli. Vai pitäisikö sillon sanoa, ettei minulla ole perhettä? Kyllä tällöin heti jokainen kysyisi, että oletko täysin orpo tai jotain.
vaikka en tosiaankaan sinkkuna yksin asuessani maininnut vanhempiani perheekseni. Silloinhan olin yksin asuva; muodostin itse oman perhetalouden.
Nyt perheeni on mies ja kolme lasta. Eläimet eivät myöskään minusta kuulu perheeseen vaikka tärkeitä ja rakkaita ovatkin.
Jos siis kysyjällä on jotenkin oikeus edes tietää asiasta sen kummemmin.
tosin miellän toki esim appivanhemmat ja mun sisarukset perheeseeni mutta ihan lähiperheeseen kuuluu mies ja lapset.
omia vanhempiaan tai siaruksiaan perheeseen kuuluviksi!Totta kai he ovat sitä vaikka eri osoitteessa asuttaiskin.
jolloin on ihan ymmärrettävää, että omaksi perheeksi lasketaan vielä vanhemmat.
Mutta tietenkään esim. minä nelikymppinen en enää sanoisi niin, vaan jos ei olisi perhettä, niin sanoisin olevani perheetön, sinkku, naimaton tai mikä ilmaus siihen tilanteeseen sopisi.
Ja nyt ilman jossitteluja vastaisin että perheenjäseneni ovat mies ja kaksi lasta.
Esi tuttavani Englannissa on 40v lapseton parisuhteessa elävä nainen ja puhuu aina miten viettävät joulut perheen parissa (vanhemmat ja sisarukset). Täytyy sanoa että tykkään heidän ajatusmaailmastaan enemmän kuin tästä suomalaisesta...
Ja toisaalta kannattaa huomioida että englannin kielen (Br) sanaa "family",käsittää myös suvun esim. serkut jne.
Esi tuttavani Englannissa on 40v lapseton parisuhteessa elävä nainen ja puhuu aina miten viettävät joulut perheen parissa (vanhemmat ja sisarukset). Täytyy sanoa että tykkään heidän ajatusmaailmastaan enemmän kuin tästä suomalaisesta...
meidän perhe-sanasta? Sehän käsitteenä on just sitä miksi me ihmiset sen luomme! Britanniassa yleisesti sana family käsittää lähisukulaiset myös mutta jostain syystä perhe-sana on kovin yksipuolinen. Kertoo suomalaisten mentaliteetista. Me ollaan yksinäistä kansaa emmekä ole toistemme kanssa tekemisissä...itse kun vietin aikaa Englannissa niin siellä on paremmat tukiverkot kun halutaan olla omien sisarustenkin kanssa tekemisissä muutoinkin kuin jouluna...
nykyinen mies ja hänen kanssaan 2 lasta.
syntymättömiä lapsia 4.
olisko toi sopiva.
Amerikan enkussa "family" on suht sama kuin meidän "perhe". Briteissä "family" on laajempi.
Onko britit sitten sukurakkaampia kuin jenkit?
yksipuolinen. Kertoo suomalaisten mentaliteetista. Me ollaan yksinäistä kansaa emmekä ole toistemme kanssa tekemisissä...itse kun vietin aikaa Englannissa niin siellä on paremmat tukiverkot kun halutaan olla omien sisarustenkin kanssa tekemisissä muutoinkin kuin jouluna...
[/quote]
on mun perhe, joiden kanssa asun.
Äiti ja isä sekä sisarukset perheineen ovat sukua, eivät nykyinen perheeni.
Mutta en kertosis heistä heti jos joku kysyy perhettä. Kuka haluaa kuulla koko luettelon?
"minulla on mies, lapsi, lapsipuolia, 5 kappaletta lapsenlapsipuolia, yksi vävypuoli ja yksi miniäpuoli, 4 veljeä, 3 veljenvaimoa, 1 veljen avovaimo, 10 sisarustenlasta, niillä 7 puolisoa....
Joillekin ilmeisesti koko sukua ja joillekin vain samassa taloudessa asuvia.