Onko meidän d-vitamiiniasiat kunnossa?
Lapset saavat mansikanmakuista Möllerin tuplaa ja aikuiset sitä tavallista Mölleriä.
Kommentit (12)
Mietinkin, onko ollenkaan tarpeeksi.
Lapset saavat 5 ja aikuiset 10. Mietinkin, onko ollenkaan tarpeeksi.
Aikuiset voivat syödä surutta 20 mikrog/vrk, lapsista en osaa sanoa.
Lähtötaso ois tietty hyvä tarkistaa verikokeella, se antais vähän suuntaa tarvittavasta määrästä. On vaan aika kallis koe.
"Tietämys", jolla kirjoittelen: mulla todettiin D-vitamiinin puute ja lääkärin ohjeistamana oon syöny ton 20 mikrog/vrk (lähes päivittäin) n. puolentoistavuoden ajan, ja edelleen on puutetta...
Oon siis myös lukenut jonkin verran tästä D-vitaminiiaiheesta.
Toki on myös joitain ruokia, joista D:tä saa (lähinnä kala).
Parhaitenhan D:tä muodostuu iholla auringon valon vaikutuksesta, mutta aurinkorasva puolestaan heikentää prosessia.
että jos ottaa D-vitamiinia sen "suosituksen" mukaan (eli tabletti päivässä tai tippoja sen 100% suosituksen mukaan, olikohan 5 tippaa?) niin voi ottaa myös Mölleriä sen "100% päiväsaannista" (kaksi tablettia) samaan aikaan. Menee virallisten suositusten yli, mutta ei kuulemma ole liikaa. HUOM: jos syö paljon kalaa, niin voi vähentää em. määriä. Meillä perheessä yksi joka ei syö kalaa lainkaan, siksi kalaa harvoin ruokana.
Ja muistaakseni esim. Usassa suosituksen Suomea isommat, eli absoluuttista totuutta ei taida (tuossakaan) asiassa olla... Ja vaikuttaa myös se, saako aurinkoa miten paljon, me emme yleensä ehdi ulkoilla päivisin (=kun aurinko paistaa) koska töissä/koulussa päivät. ja talvellahan aurinkoa ei välttämättä edes näy. vert. esim. viime päivät kun on ollut kauniita aurinkoisia päiviä :)
että joku sanoo että suositukset ovat liian vähän, ja joku sanoo että liian isot. Pitää kuunnella omaa kroppaa :) Meillä nautitaan yli suositusten, ja en tiedä oliko sattumaa vai mitä, mutta viime vuonna sairastimme vähemmän mitä edellisenä vuonna. Viime vuonna aloitimme D-vitamiini-kuurin ja otimme yli suomalaisten suositusten.
10 mikrog/vrk. Mutta tokihan kaikki on aina kotiin päin. Jos nyt edes vähän käyttää, kun toiset ei syö ollenkaan.
pikkulapsillehan suositellaan se 10mikrogrammaa/pvä
ja aivan liian vähän!
Meillä on pitkä pimeä talvi ja kesäisin kun aurinko viimein paistaa, lutrataan aurinkovoiteilla ja estetään D-vitamiinin muodostuminen iholla.
Puute on lähes kaikilla ja nuo 5 ja 10 määrät aivan liian pieniä korjaamaan tilannetta!
Paljonko saa siis lapset mikrogrammoina ja entä aikuiset?
Meillä syödään aika hurjia määriä. Minä ja mies noin 50 µg ja lapset 20-25 µg eli paljon yli suomalaisten suositusten, muttei kuitenkaan yli. Multa on veriarvot testattu, kun söin about 30 ja silti oli vajetta. Miehen meinaan pistää seuraavaksi testeihin.
ja kalaa kaksi kertaa viikossa. Testit olisi kyllä kiva ottaa, jotta tietäisi paljonko sitä oikeasti tarvitsee.
Paljonko saa siis lapset mikrogrammoina ja entä aikuiset?
Meillä syödään aika hurjia määriä. Minä ja mies noin 50 µg ja lapset 20-25 µg eli paljon yli suomalaisten suositusten, muttei kuitenkaan yli. Multa on veriarvot testattu, kun söin about 30 ja silti oli vajetta. Miehen meinaan pistää seuraavaksi testeihin.