Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3v kuivaksioppiminen

Vierailija
03.10.2010 |

Olisiko kenelläkään heittää hyviä ohjeita 3v pojan kuivaksi opettamiseen. Meidän poika osaa kyllä käydä tekemässä pissat pottaan tai pönttöön mutta kakkaamaan ei suostu ei sitten millään. Ollaan yritetty rohkaista ja kehua mutta ei vaan suostu, ei pönttöön eikä pottaan. Alkaa vaan hysteerisesti huutaa että haluaa vaipan kun alkaa kakattaa. En halua toista väkisin istuttaa potalla.. Ideoita??

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut siinä vaiheessa enää vaippoja käytössä, vaan tyttö kakkasi housuun. Kakat housuissa ei häntä edes yhtään haitannut.

Meidän 3-vuotiaalla on sama homma. Pissat tekee mieluusti pottaan ja pönttöön, mutta kakkaamaan ei suostu (ei uskalla). Hän kakkaa housuun, kun on sopivan rauhallinen tilanne. Hänellä on melko kova kakka (kakkaa yleensä joka toinen päivä). Kun hänellä oli vielä vaipat käytössä, hän hakeutui aina omiin oloihin kakkaamaan. Jos samaan huoneeseen tuli joku kesken kakkaamisen, kakkaaminen jäi siihen, vaikkei huoneeseen tulija reakoinut mitenkään asiaan.

Kun huomaan, että poikaa kakattaa, pyydän häntä menemään potalle. Annan hänen olla rauhassa potalla, mutta ei hän tee sinne mitään. Olen koittanut palkitsemista, puhumista ym. mutta mikään ei auta.

Onkohan mitään keinoa saada lapsi voittamaan pottaan/pönttöön kakkaamisen pelko?

Vierailija
2/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivo/suosittele, mutta meidän lapsi oppi kakkaamaan pottaan ripulitaudin jälkeen. Löysät ripulikakat vaipassa tuntuivat ilmeisesti niin ällöttäviltä, että potta alkoi kummasti kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllättäen tältä palstalta. Tyttö suostui kakkaamaan ainoastaan vaippaan ja mikään ei tuntunut auttavan. Vaippojen pois jättäminen väkisin aiheutti vain hirveän paniikin hädän tullessa, kun lapsi yritti kaikin voimin pidättää.

Tältä palstalta löytyi sitten ketju samasta aiheesta ja sieltä löytynyttä neuvoa kokeilimme. Eli ensin lapsi kakkasi vaippaan pöntöllä istuen ja sai siitä kehuja ja palkinnon. Seuraava askel oli vaipan repiminen takaa auki, niin että lapsella oli vaippa, mutta kakka putosikin suoraan pönttöön ja taas palkinto. Lopulta koko vaippa voitiin jättää pois. Koko totutteluvaihe vei muistaakseni vähän yli viikon.

Meillä ainakin lapsella oli selvästi joku kauhea pelko pönttöön kakkaamiseen liittyen ja kaikki pakottaminen vain teki tilanteen hankalammaksi. Onneksi lempeä keino tepsi.

Vierailija
4/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten asiasta voi kasvaa kauhea mörkö ja panttaaminen aiheuttaa ummetusta, joka taas aiheuttaa kipua jne. Pissaa ei voi pantata samalla tavalla kuin kakkaa, viikkotolkulla.

Levolacia tai vastaavaa pieninä annoksina voisi kokeilla, jos lapsen kakka tuntuu olevan tiukassa, jolloin se tulisi liukkaammin. Muuten nuo yllämainitut vaippa pottaan yms. neuvot voisi olla kokeilemisen arvoisia.

Vierailija
5/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsia ei ole kakat housuissa haitanneet... ihan höpöhöpö-neuvo että kerran parin jälkeen siitä oppisivat.

Mekin laitettiin vaan ne vaipat kun tuli kakkahätä eikä tehty sen isompaa numeroa mutta käytiin yhdessä lasten kanssa sitten kaatamaan kakat vessaan.

Meillä kaikki kolme ovat oppineet suoraan kakkaamaan pönttöön, pottaan eivät ikinä halunneet.

Eräänä päivänä lapsi vaan haluaa itse kakata pönttöön. Joskus toisen lapsen esimerkki voi auttaa. Musta oli hyvä idea laittaa vaippa auki pottaan, sillon lapsi tavallaan kakkaa vaippaan mutta kuitenkin pottaan.

Vierailija
6/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että nyt loppui vaipat ja uusia ei osteta. Muutaman kerran kun kakkaa housuihin niin varmasti huomaa, miten kurjaa on olla kakat housuissa ja lkaa mennä vessaan vapaaehtoisesti.

se tuntuu lapsesta erilaiselta onko kakka housuissa vai vaipassa? Tätä ei kukaan ole koskaan mulle selittänyt vaikka tuota lausetta täällä usein viljellään.

Vierailija
7/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kakkaa pottaan. Ei kyllä vaadi vaippaakaan, vaan tekee kakat vaan housuunsa. Tuskastuttaa pestä niitä housuja joka välissä. Poika saattaa kakata jopa 4krt päivässä housuun.

Olen lahjonut. Ei toimi. Olen kiristänyt. Ei toimi. En tiedä miten saan hänet kakkaamaan pottaan. Vaippaakaan ei enää halua, kun on kuukauden ollut ilman. Itkee, jos olen hänelle vaippaa laittamassa.

Vierailija
8/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on valmis kun on valmis ja menee silloin itse potalle. Meillä melkein kolmevuotias poika ei millään suostunut potalle tai pöntölle, kakkasi aina housuun jos otti vaipan pois. Kaikkea yritettiin.

Sitten luovuin yrittämästä kerroin vain, että saa kivan ison lelun kun rupeaa käymään potalle. Meni melkein kaksi kuukautta ja oli juuri täyttänyt kolme kun yht'äkkiä meni omasta halusta potalle, teki kakat ja sen jälkeen meni aina potalle kakalle. Lahjan muisti pyytää heti;)

Vierailija
9/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti minua kaulasta kiinni (oli turvassa siinä halauksessa) ja seisoi jalat harallaan potan päällä. Sinne kakka sitten kopsahti potan pohjalle. Palkinnoksi sai tikkarin (ei kyllä jaksanut sitä koskaan kerralla syödä, aina vähän imeskeli ja sitten laitettiin jääkaappiin odottamaan seuraavaa kakkaa ;)).

Kakittuaan pottaan seisaaltaan n. viikon, uskalsikin tehdä kakan istualtaan (itse siis hakeutui potalle istumaan). Silloinkin tosin äidin piti halata tiukasti :)

Tikkareita ei montaa lopulta syönyt, ne unohtui samalla kun kakkaamisen pelko häipyi.

Vierailija
10/23 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ihan sama ongelma :/ mutta lisäongelmana vielä että meillä on käytössä vieläkin yövaippa, ei herää vaikka pissaisi sänkyyn. Päivisin käy normaalisti pöntöllä tai potalla pissalla, MUTTA jos hänellä on housut jalassa (pikkarit,bokserit,pitkäthousut) pissaa niihin, eikä mene vessaan. Vaan alasti ollessa menee pissalle pöntölle ja potalle. Miten saan pojan opetettua niin että menee pissalle vaikka housut olisivat jalassa? olen muistuttanut ja sanonut pojalle asiasta, mutta ei niin ei... Olen yrittänyt lahjomalla ymsyms, kaikkia keinoja tuntuu että oon kokeillu. Meidän kuivaksi opettelu jumittaa sen takia... APUJA KIITOS :)

Vierailija
11/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai siis aina tikkarin, kun oli kakannut potalle. Parin viikon päästä jäi ne tikkaritkin jo pois.

Vierailija
12/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että nyt loppui vaipat ja uusia ei osteta. Muutaman kerran kun kakkaa housuihin niin varmasti huomaa, miten kurjaa on olla kakat housuissa ja lkaa mennä vessaan vapaaehtoisesti.

Ottakaan vaikka tarrasysteemit kehiin. 10 tarralla saa jonkun kivan pikkulalun tms. kaupasta.

Vierailija
13/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika vaan pöntölle tai potalle, kyllä se kakka sinne tulee, kun on tarpeeksi kova hätä. Ei huuto mitään haittaa.

Vierailija
14/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä oli samaa parivuotiaana ja ongelma oli se, että ei saanut yksinkertaisesti istuallaan kakattua kunnolla ja siitä alkoi hirvittävä ummetuskierre.

Vierailija
15/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut siinä vaiheessa enää vaippoja käytössä, vaan tyttö kakkasi housuun. Kakat housuissa ei häntä edes yhtään haitannut.

Vierailija
16/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ummetusta ja epäilen sen johtuneen juuri siitä että jännittää niin paljon sitä ilman vaippaa kakkaamista. Nyt kun ollaan taas pidetty vaippaa niin ei ole ollut ongelmaa. Kaipa se vaan on taas yritettävä jättää ne vaipat pois ja kokeilla vaikka jotain lahjontaa :) Ei kai se muuten opi..

Ap

Vierailija
17/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran kun kakkaa housuihin niin varmasti huomaa, miten kurjaa on olla kakat housuissa ja lkaa mennä vessaan vapaaehtoisesti.

meillä tyttö kakkasi yli vuoden vain ja ainostaan housuihin kun vaippojen käyttö lopetettiin! Oli vasta 4v 10kk kun alkoi käymään kakalla...

Vierailija
18/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei missän nimessä millekään natsilinjalle (tyyliin pöntölle vaan, kyllä se sinne kakkaa, huutakoon).

Ennemmin kehiin lahjontaa. Meillä toimi pissapalkkasysteemi hyvin. Kun kävi pissalla pöntöllä/potalla, sai rusinoita (tytön herkkua).

Yleensäkin kasvatuksessa suosisin ennemmin porkkanaa kuin keppiä.

ummetusta ja epäilen sen johtuneen juuri siitä että jännittää niin paljon sitä ilman vaippaa kakkaamista. Nyt kun ollaan taas pidetty vaippaa niin ei ole ollut ongelmaa. Kaipa se vaan on taas yritettävä jättää ne vaipat pois ja kokeilla vaikka jotain lahjontaa :) Ei kai se muuten opi.. Ap

Vierailija
19/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samaa ongelmaa 2,5 v tytön kanssa. Päiväkotielämä oli edessäpäin ja kyselin täällä huolissani, mitä tehdä, kun pissakuivaksi oppinut tyttö tekee kakat housuun. Vaipat oli jätetty kokonaan pois, mutta ei suostunut kakkaamaan pottaan, ei pönttöön, vaan teki ne housuun. Pikkuhousupyykkiä tuli ja pyllyn pesua..

Mitäkö mulle vastattiin täällä? Yksi tai kaksi taisi ehdottaa palkitsemissysteemiä, eli saa jotain kivaa kun tekee sen kakan pottaan.

Muut haukkui minut lyttyyn, koska annan lapsen paskoa housuunsa kuin jonkun elukan ja käskettiin ottaa vaipat käyttöön, siis kokoaikaisesti, siksi että kerran päivässä teki kakat.

Meillä tyttö ei ilmoittanut etukäteen kakkahädästä joten ei voitu ennakoida, eikä ollut ripulilla eikä ummetustakaan ollut lainkaan.

Lahjonta ei meidän 2,5 vuotiaalle onnistunut. Hän ei vaan tajunnut.

Teki kakan pottaan, sai ylityksen ja kehun ja tarran.

Mutta hän halusi lisää tarroja, istui sitten "koko ajan" potalla sitä kakkaa yrittämässä, jotta saisi tarran. Lapsen aamu alkoi kakan yrittämisellä ja sitä se oli sitten koko päivän.

Lopetettiin stressaaminen. Lopetettiin tarrat.

Meni kuukausi tai kaksi (tuosta vauva-palstailijoiden neuvoista ja haukuista) ja yhtäkkiä se vaan kloksahti ja teki potalle. Ja kun päiväkoti alkoi 3 v, teki kaikki tarpeensa potalle. Pissavahinkoja sattuu etenkin pk:ssa, koska vessa on pitkän matkan takana ja joutuu pyytämään tätiä auttamaan mukaan, ei saa / osaa itse riisua housuja vaikka olisi ihan helposti riisuttavat vaatteet.

No yhtäkaikki.

Minun neuvoni ap:lle on, että kun kakkahätä iskee, laitat ne vaipat. Asiasta voi joskus mainita, että oikeasti ne pitäisi tehdä pottaan, äiti olisi tosi iloinen ja ylpeä jos alkaisit tehdä pottaan.

Muuten; millainen potta teillä on? Meillä on se Baby Börnin "korkeampi" potta, jossa ison lapsen on helpompi istua, asento on parempi kuin niissä orthexin matalemmissa ja keijoissa.

Elikkä unohda stressaaminen, se stressaa lastakin. Oppii kun on itse siihen valmis ja kypsä.

Vierailija
20/23 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit koittaa laittaa vaipan (tarravaipan) auki pottaan ja pyytää poikaa tekemään tarpeet siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi