Eikö teiniäitejä kiinnosta vanhempainillat?
kahdessa vanhempainillassa päiväkodilla olen nyt tälle syksylle ollut ja yhtään alle 30v. vanhempaa siellä ei ole ollut.
Vai onko se niin että lasten kasvatuksesta onkin kiinnostuneet ainoastaan vähän iäkkäämmät vanhemmat?
Onko vastaavaa ollut muualla havaittavissa?
Kommentit (36)
aina ei ole mahdollista vaihtaa vuoroa. Riippuu vähän missä työskentelee, kuinka monta työntekijää jne. Me kaikki emme tosiaan ole veistetty samasta puusta ja joidenkin täytyy tehdä töitä, kun toiset juhlii...
Kyllä vanhat vanhemmatkin on lapselle hankala asia ja hävettäväkin. Ei se iästä varmasti ole kiinni kuka pääsee vanhempainiltaan. Oletko kateellinen nuoremmille? :)
ei siellä mitään kasvatusvinkkejä jaella, (tai varmaan niitäkin jos haluaa) ainakaan meidän päiväkodilla ei näin.
Lapsia kolme joista vanhin reilu 10v. En vaan näe tarpeelliseksi vuodesta toiseen kuunnella samoja asioita. Samat asiat käydään läpi kahdenkeskisessä keskustelussa hoitajan kanssa. Lisäksi luotan hoitajiin, enkä koe asiaa niin tärkeäksi että vaihtelisin vuorojani työkavereiden vapaa-ajan kustannuksella. Menen siis jos satun olemaan vapaalla.
Hyvin näkyvät lapset hoidossa ja koulussa viihtyvän vaikken jokaisessa illassa mukana olekaan.
Kyllä minä vanhempainvartit ym koluan läpi oli tilanne mikä tahansa. En vain katso aiheelliseksi käydä kuuntelemassa yksinpuhelua siitä minkä voi lukea seraavana päivänä jaettavasta tiedotteesta.
Juurikin nämä vanhemmat äidit ainakin meillä pitävät omaa showtaan vanhempainyhdistyksen kokouksissa ja vähättelevät nuorempien mielipiteitä joten ei kiitos. Ostan kyllä arpoja tms mutta kynnysmatoksi en ala.
Mistä voi tietää toisten äitien iät? Miten voi esim. tietää onko joku 29v vai 31v?
Mistä voi tietää, että jonkun elämä on kaaottista? Näkyykö se päälle päin?
Vai oletetaanko vain, että jos jonkun vanhemmat ei käy vanhempain illoissa, niin niiden elämä on kaaottista?
Tulee näistä vastauksista mieleen, että monet vanhempainilloissa käyvät vanhemmat ovat katkeria niille jotka uskaltaa olla tulematta vanhempainiltoihin.
Kai se vanhempainilloissa käyminen nostattaa joidenkin äitien itsetuntoa äitinä.
Mistä voi tietää toisten äitien iät? Miten voi esim. tietää onko joku 29v vai 31v? Mistä voi tietää, että jonkun elämä on kaaottista? Näkyykö se päälle päin? Vai oletetaanko vain, että jos jonkun vanhemmat ei käy vanhempain illoissa, niin niiden elämä on kaaottista? Tulee näistä vastauksista mieleen, että monet vanhempainilloissa käyvät vanhemmat ovat katkeria niille jotka uskaltaa olla tulematta vanhempainiltoihin. Kai se vanhempainilloissa käyminen nostattaa joidenkin äitien itsetuntoa äitinä.
ja tarkoitin ihmisia, joista muuten tiedan etta heilla on kaikenlaista ongelmaa elamassa, parisuhteessa, tyossa, paihteiden kaytossa jne. En ole kateellinen ( ;-) en oikein edes tieda miten tasta asiasta voisi olla kateellinen ) enka koe etta vanhempainilloissa kaymattomyys kysyy juuri uskallusta; minusta on ainakin mukavaa tavata lasteni koulukavereiden vanhempia ja kuulla miten luokka edistyy ryhmana; koen myos etta osoitan silla tavalla lapselleni (toki osoitan sen monella muullakin tavalla) etta olen kiinnostunut hanesta ja hanen tekemisistaan.
siitäkö, että he jättävät asiat toisten päätettäväksi ja hoidettavaksi?
Nytkin päätimme retkikohteista (osan maksaa vanhemmat), ohjattuun toimintaan teimme muutoksia, turvallisuuspuuteisiin otimme kantaa, pihanleikkivälineistöön teimme ehdotuksia, kun piharemontti on tulossa.
Sovimme useita käytäntöjä. Kerroimme mitkä asioita on meille vanhemmille erityisen tärkeitä.
Joo, saatte te ne lukea ensi viikolla jaettavasta tiedotteesta käsitellyt asiat, mutta te ette ole olleet itse niihin juttuihin vaikuttamassa. Se on välinpitämättömyyttä.
T:ap
Mutta samaan aikaan oli ekaluokkalaisen vanhempainilta jota pidin tärkeämpänä.
Olen esikoisen 19-vuotiaana saanut ja tyttö jo kouluiässä. Olenkohan peräti kahdesta vanhempainillasta ollut pois töiden takia.
Ja niistäkin kerroista toisella mies osallistui. Eli kerran on ollut niin ettei kumpikaan vanhemmista ole paikalla.
Mutta yleistä höpinäähän niissä lähinnä on. Kaiken sen tiedon voisi jakaa tiedotteena kotiinkin.
Ehkä jossain sitten keskustellaan syvällisemminkin, mutta omalle kohdalle osunut lähinnä näitä infotilaisuuksia.
Pidän tärkeämpänä kasvatuskeskusteluja, joissa oman lapsen asioita käsitellään. Oikeastaan päiväkodissa ei edes tarvitsisi olla mitään vanhempainiltoja, kasvatuskeskustelut riittäisi hyvin.
ap olet kyllä todella ahdasmielinen nuoria äitejä kohtaan, harmi sinun kannaltasi sillä itse en siinä mitään menetä. Mutta kannattaa hieman miettiä että onkohan IHAN KAIKKI alle 30v äidit sellaisia kuten kerroit. Itse olen 23 ja luultavasti paljon kiinnostuneempi lapseni kasvatuksesta kuin moni mummoäiti ja päiväkodin hoitajana tiedän kyllä kuinka tärkeitä vanhempainillat ovat ja niihin aion osallistua kun palaan takaisin työelämään :)
Mutta samaan aikaan oli ekaluokkalaisen vanhempainilta jota pidin tärkeämpänä.
Luulen etta ap tarkoittaa vanhempia, jotka eivat _koskaan_ kay vanhempainilloissa. Sellaisiakin nimittain on.
Sielä vain jaapataan päivänselvistä asioista, ei mitään uutta koskaan. Pari kertaa käyny ja todennu, ettei sinne tarvi mennä. Eri asia vanhempai vartit, milloin hlökohtaiset tapaamiset opettajan kanssa.
Vanhempaiinillat ei vois vähempää kiinnostaa =X
Terveisin yli kolmekymppinen äiti
eli kun palaan työelämään niin osallistun siis lapseni hoitopaikan vanhempainiltoihin enkä vain työpaikkani :D
kahdessa vanhempainillassa päiväkodilla olen nyt tälle syksylle ollut ja yhtään alle 30v. vanhempaa siellä ei ole ollut.
Vai onko se niin että lasten kasvatuksesta onkin kiinnostuneet ainoastaan vähän iäkkäämmät vanhemmat?Onko vastaavaa ollut muualla havaittavissa?
Ehkä pitäisi miettiä vanhempain iltojen sisältöä.Ehkä eivät vanhempia puhuttele riittävästi.Ainakin taaperoikäisten vanhemmille eivät isot kokoontumiset muutenkaan sovi. Koko vanhempainiltakonsepti pitäisi ottaa uudelleenarviointiin.
käy vanhempainilloissa ei tarkoita sitä etteikö olisi kiinnostunut lapsen asioista. Tänään viimeksi juttelin opettajan kanssa VAIN lapsen asioista, ei mitään ylimääräistä diipadaapaa puheiden muodossa. Simppeliä ja mukavaa!
päiväkodin vanhempainilloissa keskustellaan siitä miten päiväkodissa kasvatetaan lasta.
Tänäänkin me paikalla olleet vanhemmat otimme paljon kantaa käytäntöihin syömisen, ulkoilun, päiväunien leikkien yms. koskeviin asioihin. Käsittelimme tosi tärkeitä asioita.
Viime talvena päivitimme päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman ja silloin oli paikalle kutsuttu kaikkien päiväkotilasten vanhemmat ja yllätys yllätys, ihan samat ihmiset siellä oli silloin kuin oli nyt vanhempainilloissa, ei ollut nuoria silloinkaan. On se sitten kumma juttu kun joka kerta sattuu jotain muuta menoa? Itsekin muuttelin työvuoroja että pääsin tuonne.
Päivittäin päiväkodille lapsiani viedessä näen kyllä lasten vanhempia ja yhtään nuorta vanhempaa ei paikalla vanhempainillassa ollut.
T:ap