Korvataanko isän matkoja
Lapsi ja äiti on yliopistollisessa sairaalassa 150 km päässä. saako hän mitään tukea matkakuluihin.
Kommentit (16)
no jo lapsi on tehohoidossa niin korvataan, kun lääkäri kirjoittaa todistuksen että molempien vanhempien läsnäolo välttämätön. näin meillä ainakin oli. mutta jos tavallisesti olet synnyttämässä niin eipä taideta korvata
mistä näitä yhteiskunnan loisia oikein sikiää?
Kela maksaa joko km-korvaukset tai korvaa matkakulut halvimman julkisen matkustusmuodon mukaan.
Mutta en tiedä normi synnytyksestä...
300 km. mutta kiitos muille vastaajille.
eli kuten nro 3 kirjoitti: jos lapsi tehohoidossa, katsotaan tilanne niin vakavaksi, että molempien vanhempien läsnäolo voi olla perusteltua tai, jos lapsen hoidossa on jotain vanhemmille opetettavaa (esim. diabeetikon hoito ja seuranta tmv.), niin molempien vanhempien mukana olo voi olla perusteltua, mutta Kela ei automaattisesti korvaa kaikissa tilanteissa, vaikka todistus olisikin. Jossakin menee raja, jonka jälkeen täytyy itsekin ottaa rahallistakin vastuuta, vaikka ymmärrettävästi tilanne on perheelle hankala ja toisen vanhemman tuki voisi olla tarpeen. Jos rahasta on kiinni, niin sosiaalityöntekijältä voisi kysyä tukea vanhemman matkustamiseen. Sosiaalityöntekijää sairaalassa kannattaa tavata ehkä siksikin, että Kelan matkakorvausten maksukatto voi jossakin tilanteessa tulla avuksi tähän asiaan, mutta edelleenkin toisen vanhemman kulku tulee olla perusteltua, jos toinen on jo lapsen kanssa sairaalassa.
On näitä systeemin hyväksikäyttäjiä vaikka kuinka ja vaikka millä keinoilla. Olen töissä lastenosastolla ja on vuosien varrella ollut monta tapausta, jossa joka pv käydään katsomassa lasta omalla autolla, mutta kotiutumistilanteessa se oma auto on niin uonossa kunnossa, että ei voi viedä lasta kotiin, pitäs saada taksilla mennä. Että semmosta...
300 km. mutta kiitos muille vastaajille.
jos pitää jo lapsen ensi viikkojen aikana vinkua tukia yhteiskunnalta?
Kun ei pystytä maksamaan. Ja jos ei ole 10 000€ tilillä niin tehdään pakko sterilisaatio...
Kai kysyä saa? Älä vastaa jos ärsyttää.
ja säästöjä äitiyslomalle oli 5000€. Rahasta meinasi tulla tiukkaa kuitenkin kun olin sairaalassa rv 28- rv 35. Ja lapsen kanssa vielä 10 pv. Eli sairaalapäiviä oli 59. Ensimmäiset 21 pv oli n30€ ja sitten loput n15€.Vaikka olin varautunut ja vaikka oli rahaa niin ei synnytys todellakaan ole ilmaista!!!!! Enkä odotakaan että on, mutta ymmärrän hyvin että voi tulla odottamattomia kuluja joihin ei ole varautunut.
ja säästöjä äitiyslomalle oli 5000€. Rahasta meinasi tulla tiukkaa kuitenkin kun olin sairaalassa rv 28- rv 35. Ja lapsen kanssa vielä 10 pv. Eli sairaalapäiviä oli 59. Ensimmäiset 21 pv oli n30€ ja sitten loput n15€.Vaikka olin varautunut ja vaikka oli rahaa niin ei synnytys todellakaan ole ilmaista!!!!! Enkä odotakaan että on, mutta ymmärrän hyvin että voi tulla odottamattomia kuluja joihin ei ole varautunut.
huomiothan todellakin sen maksukaton joka muistaakseni on jotain 600 euroa. Minä ainakin sain sillä perusteella sitten osan hoidosta ilmaiseksi. ja se koski myös sairaalassa olonpäivämaksuja.
Kelan korvaus omalla autolla kulkemisesta on 0,20e per kilometri. Eli 300km:n matka tekee rahassa 60e. Omavastuu on vuodessa n. 157e eli vasta sen ylittävältä saa korvausta tai jos kertamatka menee yli n. 9 euron.
Tuosta kun bensat maksaa niin ei siitä mitään jää.
t. Kelan vakkariasiakas matkakorvauksissa joka mieluummin ottaisi kuitenkin sen terveen lapsen
ja siten selviää vain polimaksulla...
Se 59 päivää sairaalassa
Kaikilla vaan ei ole varaa ajaa autolla joka päivä 300 km. mutta kiitos muille vastaajille.
Ei mitään saa ilmaiseksi...
no niistä hoitopäivistä joudut maksamaan sen minimin kyllä, mutta huomioithan sen, että kaikki muut voidaan sitten vähentää ihan kokonaan siitä maksukatosta. mulla esim oli sairaalassa asumista 7 päivää lapsen kanssa ja sen lisäksi samalla vuodelle tuli varmaan parikymmentä äitipoli käyntiä ja niistä polikäynneistä ei sitten tarttennu maksaa mitään sen jälkeen ku katto täytty. ja lapsen kohdallahan hoitopäivistäkään ei tartte maksaa minimiä edes sen oliko se 8 päivän jälkeen.
tietenkin jos pystyy ja joutus oleen sairaalassa raskaana ollessa kauan, niin kannattas yrittää hoitaa asiat vaan polikliinisesti eli käydä vaikka joka päivä siellä mittauksissa mutta nukkua yöt kotona. sillon menee vaan polimaksu, jonka voi vähentää. mutta eihän tämä tietysti monessa tapauksessa onnistu. mutta esim supistelujen vuoksi välillä ihan sama makaatko kotona vai sairaalassa.
Rajansa kaikella. Lapsen ja äidin hoito on kuitenkin lähes ilmaista verrattuna todellisiin kustannuksiin.
Korvausta saa sitten, kun hakee lapsen ja äidin, kun vaan anoo. Mutta ei vierailureissuihin.