Hoitoalalla työskentelevät, raskaus
miten olette pärjänneet fyysisesti raskaassa työssä esim. vuodeosastolla? Potilaitten nostamiset, agressiiviset potilaat.Missä vaiheessa olette alkaneet varoa mahaa? Kuinka pitkään pystyitte olemaan töissä? Kyselee juuri raskautunut hoitaja:).
Kommentit (5)
Siitä voin kyllä osin kiittää työnantajaa ja työtovereita. Järjestettiin niin, että minun ei tarvinnut hoitaa aggressiivisia potilaita. Myöskin raskaimpia siirreltäviä poistettiin minun listoiltani. (meillä jaettiin siis joka päivä potilaat joka hoitajalle, jotka sit hoidettiin pääsääntösesti yksin) Tai joskus jos oli raskaita niin kehotettiin pyytämään apua, usein työtoverit tyrkytti sitä apuaan ihan pyytämättäkin, kevyempienkin kohdalla.
Vuodepotilaita pystyi itseasiassa yllättävän helpostikin hoitamaan, huomioi itse vaan sen mahan niissä asennoissa. Hankalimpia oli pyörätuolista vessaan avustettavat, kun he usein raskaita, vessat niin ahtaita..
Ihan loppuun asti olin töissä, tai siis aloitin varhennettuna 50arkipäivää ennen LA äitiysloman. Mutta senkin lähinnä vain siksi että mun määräaikainen pätkä sattui just siinä loppumaan ja pomo ei enää uutta sopimusta tehnyt. Olisin mä tarvittaessa voinut jaksaa pari viikkoa pidempäänkin.
käytetään on paljon painavia nosteltavia ja aika vähän käytetään nosturia. Kevyitä ja normaalipainoisia on varmasti helppo vuoteeseen pestä, mutta kylvetykset ja istumaan nostamiset toinen juttu painavien kohdalla. Samoin arvaamattomat potilaat. Dementikko miehillä voi olla paljon voimia. Joskus oon kuullu kans noita et raskaus ei ole sairaus ym. juttuja työkavereilta, enkä usko että kaikilta ymmärrystä löytyy. Työtahti on muutenkin niin kova. Jää nähtäväksi. Mulla ollut jonkin verran niska-hartiaongelmia jo ennen raskautta. Tuskin voin ihan loppuun asti töissä olla, mut toivottavasti mahdollisimman pitkään. Miten olette selvinneet, jos on ollut pahoinvointia? ap
n.2kk ennen äitiysloman alkua, koska verenpaineet alkoi heitellä rajusti ja kumartaminen alkoi käydä todella vaikeaksi(iso vatsa). Alkuun oli huono omatunto, mut ei enää vähän ajan päästä, koska olo helpottui kotioloissa ja tärkeintähän on kuitenkin vauvan hyvinvointi ja että ei tule turhia komplikaatioita.Ehtii siellä töissä oleen myöhemminkin. vatsaa aloin varoa jo heti ennen kasvamistakaan =)
joten noita painavia potialaita ei ole nosteltu, mutta kiinnipidot, leposie-eristykset ym. väkivaltatilanteet on alusta saakka kielletty raskaanaolevalle ihan osastonhoitajan toimesta. Yksikin isku/potku mahaan voi olla kohtalokas.