Hissitön kerrostalo 5. krs. ???
Ihastuttiin miehen kanssa asuntoon, jonka sijainti on täydellinen ja hinta kohdallaan. Ainoa miinuspuoli asunnossa on oikeastaan hissin puuttuminen. Asunto sijaitsee 5. kerroksessa.
Kaipaisin kovasti kokemusta hissittömässä kerrostalossa asuvilta lapsiperheiltä - onnistuuko elämä pienten lasten kanssa ilman hissiä???
Taloyhtiössä on pyörävarasto jonne voi jättää vaunut.
Nopeastihan lapset kasvavat ja jaksavat kulkea rappusia ja ostosten roudaamisen voi ottaa arkiliikunnan kannalta, vai?
Kommentit (42)
Perheasunnot hissittömissä taloissa noin ylhäällä eivät mene kaupaksi ikinä. Kolmannen kerroksen voisin ottaa, viidettä en jälleenmyyntiarvonkaan takia missään tapauksessa.
puolitoista vuotta sitten asunto hissittömän talon ylimmästä, kolmannesta kerroksesta. Kuopus oli tuolloin puolivuotias, eikä isompia enää tarvitse kanniskella.
Hissittömyys haittaa ainoastaan silloin, kun jotain isompaa japainavampaa pitää viedä joko ylös tai alas. Siis tyyliin sohva, pesukone jne. Myös painavia lapsiperheen kauppakasseja harmittaa joskus raahata rappusia ylös, mutta muuten elämä kyllä onnistuu ihan hyvin.
kerroksessa. Talossa ei ole mitään pyörävarastoa.
Parkkipaikalta on pitkä matka ulko-ovelle.
On kyllä ihan todellisen kurseesta.. Käyn kaupassa ja kannan lapsen toisessa kainalossa ja ostoskassin toisessa. Harmi vain että ostoskasseja tulee yleensä enemmän kuin yksi joten ajan auton talon eteen, juoksen pari kertaa portaat ylös ja alas lapsen odottaessa autossa ja sitten vien auton pois ja kävelen lapsen kanssa taas parkkipaikalta kotiin ja portaat ylös.
No, siis ikävänhän tästä tekee se, että ei ole ketään kuka auttaisi kauppareissuissa ja ostoksien kantamisessa ja auton paikalta on tosiaan pitkä ja huono matka talon luo.
Muutan heti kun löytyy joku asunto, tosin naapuritkin on aika huonoa sorttia joten vaikuttavat paljon. Naapurin mummo huutaa joka kerta kun ajan kauppareissun jälkeen autoni tuohon oven luo, ettei siihen saa jättää ja mulla ei ole mitään erityislupia muihin verrattuna jne.
Tämä siis kakkoselle joka luuli vitsiksi...
Tämä asunto sijaitsee tosiaan aivan kotikaupunkimme ydinkeskustassa ja rakennus on muutenkin ns. arvokiinteistö (ei siis mikään 60-70-luvulla rakennettu elementtitalo) eli kyllä asunnon saa ainakin vuokrattua jollekin jos pitää muuttaa pois.
Meillä yleensä mies käy kaupassa eli harvemmin itse joutuisin roudaamaan kauppakasseja :)
Oikeastaan ainoa mikä mietityttää on se, että haaveissa on kolmas lapsi. Kahden kanssa voisin kuvitella että hissittömyydestä selvittäisiin ihan hyvin.
Ap
tosin vain 3. kerroksessa, johon 3,5 kerrosta rappuja. Talon on sinänsä aivan ihana vanha jugend-talo ja huoneet korkeat, vanhat kaakeliuunit jms. En vaihtais moderniin hissilliseen taloon. Asuntojen jällleenmyyntiarvossa ei taatusti ole mitään vikaa.
Mutta ei tässä talossa kyllä pikkulapsiperheitä asu. SIinä on sellainen juttu, että kun omistaa hyvät kauppakassit niin niitä kyllä kantaa kuntoliikunnakseen. Mut lapset. Vaikka ne osaakin kulkea rappuja ylös alas niin herranjestas että se KESTÄÄ noilta kersoilta. Rapusta kolmen allekouluikäisen kanssa ulos selviämiseen pitää valehtelematta varata vähintään 5 minuuttia ylimääräistä aikaa - ja ylöspääsemiseen lähes 10 min. Aikuinenhan tuon kipaisee hetkessä, mut lapset jotenkin ei.
Kouluikäisen kanssa tilanne kuitenkin jo ihan toinen. Meillä on kouluikäinen, eikä siis mitään ongelmaa. Tämän vain observoinut joidenkin tuttavien kanssa.
Meidän talossa siis on hissi ;)
Meillä on useita pieniä lapsia. Päivittäinen kulkeminen olisi ilman hissiä ok. Muisti varmasti paranee, kun muutaman kerran juokset ylhäältä hakemaan nenäliinaa tai unohtuneita hanskoja. Lisäksi se vähentäisi isompien lasten turhaa ramppaamista kotiovella ("Äiti, toi sanoi mua tyhmäksi...").
Meillä homma ei toimisi ainoastaan siksi, että pesen pyykit pesutuvassa. Niitä en saisi kuljetettua lasten kanssa mitenkään ilman hissiä.
jos viidennen kerroksen perheasunnossa ei ole hissiä. Minusta uusi asunto-osakeyhtiölaki vielä pahentaa tilannetta, koska jos hissi joskus tulisi, sen kustannukset voitaisiin laittaa painotetusti juuri näille yläkerroksien asukkaille. Vanhat hissittömät talot ovat usein äärettömän ihania, mutta taloudellinen riski on minusta liian iso.
hakemaan milloin lompakkoa, milloin avaimiaan tai lasten kamoja :D
Muisti varmasti paranee, kun muutaman kerran juokset ylhäältä hakemaan nenäliinaa tai unohtuneita hanskoja.
Pyykkejä en kyllä minäkään lähtisi kuljettamaan edes takaisin päivittäin.
Näin minäkin olen järkeillyt että kouluikäisten kanssa ei olisi mikään vaikeus asua hissittömässä talossa. Mutta jaksaako sitä pikkulapsiaikaa... Hmmm.
Hyviä pointteja on tullut esiin, täytyy ihan todella miettiä mitä ollaan miehen kanssa valmiita tekemään.
Ap
monta huonetta, neliötä?
Me asutaan 3. kerroksessa ilman hissiä ja odotan kolmatta lasta eikä haittaa. Isommat kävelee portaat itse ylös ja mies kantaa ostokset :D Käydään kerran viikossa jättiostoksilla. Muutto oli toki vähän rankempaa mutta sen teki muuttofirma! Suosittelen. Me viihdytään ja tykätään kun kukaan ei kävele pään päällä vaan ollaan ylimmät :D Ja näköalat on paremmat kuin alhaalla, eikä kukaan kurki sisään!
koska jos hissi joskus tulisi, sen kustannukset voitaisiin laittaa painotetusti juuri näille yläkerroksien asukkaille.
Tuollaista minäkin olen lukenut pari vuotta sitten jostain mutta en enää muistanut koko asiaa.
Tuo on ehdottomasti asia mikä pitää puntaroida ostohintaa arvioidessa :/
tilanne on ehkä eri, jos kaupungin missään vanhassa talossa ei ole hissiä. Ts. vanhan ihanan talon yläkerroksiin ei ole asiaa, jos ei kestä hissittömyyttä. Useimmissa mieleentulevissa tapauksissa on kuitenkin olemassa myös se hissi + vanha talo -vaihtoehto, ja hissittömyys karsii ostajia.
siitä asunnosta niin ei teidän tarvitse miettiä myyntiasioita kun aiotte asua siellä itse!!! Ajattele että siellä sitten harmaannun ja saan hyötyliikuntaa kun haen päivän lehden kioskilta joka aamu. :)
Artikkelissa on hyviä pointteja vaikkei ensiasuntoa olisikaan ostamassa. ;)
Tämä asunto on kokonsa puolesta sellainen, mihin mahdotaan vaikka koko loppuelämäksi.
Ap jatkaa haaveiluaan. :)
Vauva-aika kopankanteluineen oli kamalaa katseltavaa, mutta lapsi, nyt nelivuotias, oppi nopeasti kävelemään portaat itse ja tekee sen jo tosi rivakasti. Heille korkeus ei ole ongelma ja maisemat kiva plussa. Itse en moiseen taitaisi kolmen muksun janssa ryhtyä, koska haluan oman pihan, mutta en sitä ollenkaan mahdottomana kerrostalovaihtoehtona näe.
asumme siis ylimpänä ja meille on kolmet kierre portaat. Muutimme tänne kun poika oli 3kk, joten onneksi on pyörävarasto minne saa jättää vaunut.
Irrotettava vaunukoppa helpotti kantamusta, mutta nyt kun poika jo vuoden ja painoo on 12kg aikamoista kanniskelua. + kauppakassit, mut aina jotenkin sitä selviää näissä ja tulee pakostakin liikuttua.
Lisää kokemuksia hissittömistä taloista? Harkitaan 4. krs ilman hissiä asumista. Lapsi haaveissa, mutta lapsiluku meillä jäänee yhteen. Tuntuisi, että sen vielä "kestäisi" ostostenkin kanssa ilman hissiä? Toisaalta pohdin, että hissittömyys auttaa saamaan lisää liikuntaa, joka olisi hyvä juttu!
Entä onko kauppojen kuljetuspalvelut tai lähetit miten suhtautuneet hissittömyyteen? Miten kuskit saavat vaikka useamman laatikon ylös?
Kiitos, jos osaatte neuvoa :)
Asuin kolmannessa krr ilman hissiä. Arki sujui. Kun selkä petti niin että jokainen askelma piti ottaa vain vasemmalla jalalla hitaasti, oli se aikamoista. Useita viikkoja. Töissä piti silti käydä.
Myös kun ostin ison maton, yhä muistan sen kantamisen yläkerroksiin. Ehkä olisi pyytää kotiinkuljetus?
Minulle riitti 2v. Nyt onnellisesti hissitalossa.
Yksi tapa tuokin saada perhe harjoittamaan pakostakin paljon hyötyliikuntaa... Voi laskea paljonko polttaa kaloreita vuoden mittaan per henkilö. Veikkaan ettei kovin vähän.
Voisin harkita jos saisi halvalla tuollaisen asunnon, mutta joskus mitä katsellut niin ainakin 4. kerroksen hissittömät asunnot ovat olleet ihmeen kalliita.
Eli tässä asunnossa jota mietimme kodiksemme 5. kerros on siis oikeasti 5. kerros, ei siis "niin kuin kuudes". Eli kerrokset alkavat maan tasalta.
Nyt asumme 3. kerroksessa mutta "niin kuin neljännessä" eli tähän tulisi lisäystä vain yhden kerroksen verran. Nyt on kuitenkin hissi käytössä.
Toisaalta, meidän 2,5-vuotias jaksaa jo nyt kävellä tarvittaessa tuon verran portaissa. Mutta lisäksi on alle vuoden ikäinen kannettavana. Olemme kuitenkin pieni mutta pippurinen perhe eli ehkä osaisimme ottaa asian hyötyliikuntana...
Ja mies meillä yleensä kaupassa käy eli minulle jäisi lähinnä noiden lasten kanssa rappusissa kulkeminen.