Haluan kaksoset. Mitä konsteja?
Haluan kaksosraskauden alulle. Mitä pitäs tehdä?
Miehen äiti on kaksonen, onko mahdollista periytyvää geeniä vai tuliko se periytyvyys naisen puolelta?
Mun suvussa ei kaksosia, onko mitään vippaskonsteja tiedossa siis?
Kommentit (33)
Meillä auttoi koeputkihedelmöitys :)
Periytyvyys isän puolelta on hyvin epätodennäköistä, sillä sinultahan pitäisi 2 munasolua irrota tai sinun hedelmöittyneen munasolusi jakautua kahtia. Meillä ei ole kummallakaan kaksosuutta suvussa, mutta kaksostytöt meille syntyi.
Jos nyt ihan huumorilla ajatellaan, niin meillä kaksosten tekemiseen auttoi seksi kahtena peräkkäisenä iltana, joista ensimmäinen saunan lauteilla. Ennen seksiä kävin avannossa - sellainen kylmä shokkihan voi irrottaa munasoluja useampia. Apua oli varmaan myös siinä, ettei miehen työkiireiden vuoksi ehditty siinä kuussa muuta harrastamaankaan kuin nuo kaksi kertaa :( Oli kunnon dynamiittia ;D
Periytyvyys isän puolelta on hyvin epätodennäköistä, sillä sinultahan pitäisi 2 munasolua irrota tai sinun hedelmöittyneen munasolusi jakautua kahtia. Meillä ei ole kummallakaan kaksosuutta suvussa, mutta kaksostytöt meille syntyi.
Jos nyt ihan huumorilla ajatellaan, niin meillä kaksosten tekemiseen auttoi seksi kahtena peräkkäisenä iltana, joista ensimmäinen saunan lauteilla. Ennen seksiä kävin avannossa - sellainen kylmä shokkihan voi irrottaa munasoluja useampia. Apua oli varmaan myös siinä, ettei miehen työkiireiden vuoksi ehditty siinä kuussa muuta harrastamaankaan kuin nuo kaksi kertaa :( Oli kunnon dynamiittia ;D
ikäinen olet? Eikös kaksoraskauden todennäköisyys kasva iäkkäämällä synnyttäjällä?
tulee sekä isän että äidin puolelta! Tosin käytännössä äidin vanhemmilta, ei sen lapsen.
Minun isoisäni isä oli kaksonen, lapsissaan ei ollut kaksosia, mutta lapsenlapsissa (16kpl) on kolmet kaksoset.
Clomifen ja muutama muu hormoni lapsettomuushoidoissa.
Minulla on kaksoset, samoin kymmenellä muulla äitini lähisuvun jäsenellä. Mummoni kahdella siskolla on jopa kahdet kaksoset...
Muuten täysin älyvapaa aloitus.
Meille tuli kaksoset, ja kummallakin on suvussa vissiin vaan yhdet kaksoset eikä nekään ollut kauhean lähisuvussa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 00:20"]
Olen itse kaksonen, ihan sattuman kautta sattui kaksi siittiötä hedelmöittämään munasolun. Miten niitä hankitaan onkin vaikeampi kysymys.
Siis mitä? Niitä siittiöitä on kai liikenteessä aika paljon.
No ei siitä kyllä kaksosia synny eikä edes yhtä lasta, jos kaksi siittiötä hedelmöittää saman munasolun... Jäikö biologian oppitunnit väliin? :D
http://multiples.about.com/od/funfacts/tp/howtohavetwins.htm
Meillä auttoi lääkärin määräämät hormonit ja minun pcos.
Kaksosraskaus on kyllä niin suuri riski etten moista vapaahtoisesti toivois. Tavallinenkin raskaus on tarpeeksi pelottavaa.
Kaksosraskaus on kyllä niin suuri riski etten moista vapaahtoisesti toivois. Tavallinenkin raskaus on tarpeeksi pelottavaa.
Ei kai kukaan OIKEASTI toivo kaksosia? Riskiraskaus ja kaksi vauvaa.... Yhdenkin kanssa lähtee järki väsymyksestä välillä.
T. Maailman suloisimman yksösvauvan äiti ja koliikki-kaksosten kummi
Joka 80. raskaus on kaksosraskaus (siis tilastojen mukaan, todellisuudessa voi olla useampikin). Ei muuta kuin lapsia hommaamaan! :) Itse odotan nyt kaksosia, kolmas raskaus!
Rukoile jumalalta, se kuulemma toteuttaa jokaiselta kolme toivetta!
Erimunainen kaksosuus ts. ei-identtinen kaksosuus periytyy äidin puolelta. Identtisen kaksosuuden perinnöllisyydestä ei ole tietoa. Ei-identtiset kaksoset saavat alkunsa niin että äidiltä irtoaa kaksi munasolua jotka hedelmöityvät kahdesta eri siittiöstä. Identtisessä kaksosuudessa yksi hedelmöittynyt munasolu jakautuu jostain syystä kahdeksi erilliseksi alkioksi pian hedelmöittymisen jälkeen.
Meillä on identtiset kaksoset. Nyt jälkeenpäin olen laskenut että hyvin pian hedelmöittymisen jälkeen (en siis vielä tiennyt olevani raskaana) mulla ja miehellä oli aivan kaamean raivokas riita > silloin se alkio varmaan jakautui kahtia, muuta erityistä ei niihin aikoihin tapahtunut! x)
Mutta joo, en oikeasti usko riidan tuoman tunnekuohun vaikuttaneen asiaan, sattuipahan vain juuri niihin aikoihin. Onnekas sattuma kuitenkin. :)
[quote author="Vierailija" time="28.09.2010 klo 00:20"]
Olen itse kaksonen, ihan sattuman kautta sattui kaksi siittiötä hedelmöittämään munasolun. [/quote]
Voi tätä kansan oppineisuuden, ålykkyyden ja kirjoitustaidon kermaa taas!
Kaksosia voi olla erimunaisia, identtisiä ja puoli-identtisiä. Näissä tapauksissa periytyvyyskin epäilemättä riippuu eri tekijöistä.
Erimunaiset kaksoset tulee, kun äidiltä irtoaa enemmän kuin yksi munasolu kerralla, ja niistä sitten hedelmöittyy useampi kuin yksi. Johtunee äidistä ja hänen perintötekijöistään. Nämä kaksoset voivat olla eri näköisiä ja eri sukupuolta, ikään kuin ihan tavalliset sisarukset, jotka vaan ovat sattuneet olemaan yhtä aikaa kohdussa. Näillä on omat istukat ja omat sikiöpussit.
Identtiset kaksoset tulee, kun yksi munasolu, joka on hedelmöittynyt yhdellä siittiöllä (ei sentään kahdella), jakautuuin kahdeksi. Silloin on geenistöltään kaksi täysin samanlaista eli identtistä munasolua kehittymässä. Identtiset kaksoset ovat aina samaa sukupuolta, mutta synnyttyään voivat olla hyvinkin erinäköiset. Identtisillä kaksosilla voi nimittäin olla yhteinen istukka, ja toinen saattaa saada paremmin ravintoa kuin toinen. Silloin toisesta tulee isompi ja toinen syntyy rääpäleempänä. Identtiset kaksoset ovat aina samaa sukupuolta.
Ja kolmas vaihtoehto, puoli-identtiset kaksoset, syntyy, kun irronnut munasolu jakaantuu (kahdeksi) ennen hedelmöittymistä. Silloin (kaksi) täysin samanlaista munasolua tulee kahden eri siittiön hedelmöittämäksi. Teoriassa puoli-identtisillä kaksosilla voisi varmaan olla vaikka eri isät, sillä sitä identtistä osaa on vain äidin puolelta tuleva geenistö. Puoli-identtiset voivat siten olla eri sukupuolta.
eikös se kaksosraskaus tule äidin puolelta?