Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni peittää FB:ssä syntymävuotensa?

Vierailija
27.09.2010 |

Miksi ikä pitää salata? Mitä kamalaa on vanhenemisessa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perus av-mamman äly riittä ehkä just just viitenumeron tunnisteen laskemiseen jos saa kaavan eteensä

Vierailija
22/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahahaa, joo aivan vapaasti laskemaan hetun loppuosia syntymäpäivän perusteella. :D Siis sen TARKISTENUMERON/-KIRJAIMEN voi tietysti laskea, mutta siihen tarvitaan se juokseva numero...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäajasta voi laskea hetun loppuosan, kellä tietoa on...

perus av-mamman äly riittä ehkä just just viitenumeron tunnisteen laskemiseen jos saa kaavan eteensä

Se tarkoittaisi sitä, että KAIKILLA samana päivänä syntyneillä olisi sama hetun loppuosa. :)

Vierailija
24/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäajasta voi laskea hetun loppuosan, kellä tietoa on...perus av-mamman äly riittä ehkä just just viitenumeron tunnisteen laskemiseen jos saa kaavan eteensä

Vierailija
25/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäajasta voi laskea hetun loppuosan, kellä tietoa on...

Mistäpä hiivatista lasket oikean järjestysluvun? Tarkistusmerkin pystyy toki kuka tahansa laskemaan, mutta mistä kummasta saisit tietää, että minä olen omana syntymäpäivänäni 31 hetun saanut tyttölapsi.

Sanotaan nyt esimerkiksi, että tiedät työkaverisi Liisa Laura Virtasen syntyneen 1.1.1980. Noilla tiedoilla et pysty laskemaan Liisan hetun loppuosaa, jollet jostain saa tietoosi tuota järjestylukua.

Vierailija
26/39 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahahaa, joo aivan vapaasti laskemaan hetun loppuosia syntymäpäivän perusteella. :D Siis sen TARKISTENUMERON/-KIRJAIMEN voi tietysti laskea, mutta siihen tarvitaan se juokseva numero...

mutta kun identiteettivarkaudessa riittää usein näennäishetu, kunhan se on laskettu oikein. Ei ne atk-systeemit varmista, onko minun hetuni juuri minun vaan sen, onko se muodollisesti oikein.

Vierailija
27/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun identiteettivarkaudessa riittää usein näennäishetu, kunhan se on laskettu oikein. Ei ne atk-systeemit varmista, onko minun hetuni juuri minun vaan sen, onko se muodollisesti oikein.

Jos nimenä on Maija Meikäläinen ja hetuna jotain puutaheinää. Eihän silloin kyseessä ole Maija Meikäläinen, jonka hetu on eri kuin tämä keksitty. Varsinkin Suomessa identiteettiä on lähestulkoon mahdotonta varastaa mitenkään mielekkäästi ilman hetua.

Kaikkea sitä kuuleekin, voi elämä sentäs. :)

Vierailija
28/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on elämässäni ollut mm. itseäni nuorempia poikaystäviä, eikä tunnu esim. mielekkäältä, että heidän - minua 10v nuoremmat, nykyiset tyyöystävänsä - saisivat muistutuksesta äimistellä, miten vanha olen - enkä ylipäätään tykkää, että mua onniteltaisiin facebookissa, mulle tulis siitä kiusallinen olo.

Vierailija
29/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo liki 40-vuotias. Siitä syystä.

Vierailija
30/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä kaipaa mitään synttärihössötystä. Minä en edes kerro ikinä mitä horoskooppia olen, koska se on taikauskoa eikä nykyihmisen pidä sellaiseen alentua.

Vierailija
31/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymäajallakin saa aikaan kaikennäköistä hallaa

Vierailija
32/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suuresti häpeän ollajo liki 40-vuotias. Siitä syystä.

Kamalinta on se, että käyttäydyn edelleen kuin 10v sitten ja olen samassa ammatissa; en ole päässyt ns. eteenpäin, kuten kaikki muut ympärilläni. Suurin saavutukseni on 2 ihanaa lasta - mutta sitähän ei kukaan ulkopuolinen laske, onhan niitä muillakin ja silti ihmiset saavuttavat yhtä sun toista, etenevät, kehittyvät.

Häpeä on valtava.

Vierailija
33/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimenä on Maija Meikäläinen ja hetuna jotain puutaheinää. Eihän silloin kyseessä ole Maija Meikäläinen, jonka hetu on eri kuin tämä keksitty. Varsinkin Suomessa identiteettiä on lähestulkoon mahdotonta varastaa mitenkään mielekkäästi ilman hetua. Kaikkea sitä kuuleekin, voi elämä sentäs. :)

saa aika paljon aikaan. Voi tilata lehtiä, tavaroita jne., varata ajan lääkäriin, tehdä erilaisia sopmuksia ym.

Identiteettivarkaudessa ei varasteta henkilötunnusta vaan identiteetti.

Vierailija
34/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riitti joskus kymmenen vuotta sitten ainakin majoittautumiseen, jos tunniste oli oikein laskettu. Koneella tarkastettiin, onko täsmääkö hetun alkuosa loppuosan kanssa, mutta mitään valtuuksia sen tarkastamiseen, onko huoneen varaajan hetu todellisuudessa hänen omansa, ei ollut (ellei joku jättänyt maksamatta > poliisiasia). Periaatteessahan hetua ei majoittautumisessa saisi kai edes kysyä.

Nykyisin toivottavasti systeemit ovat kehittyneemmät, en ole ollut alalla kymmeneen vuoteen. Ainakin korttien käyttö jo varauksen yhteydessä on yleistynyt.

Silti ei minullakaan ole vuotta FB:ssa, koska työpaikkani tietoturvavastaava suosittelee, ettei syntymäaikaa saa laittaa verkkoon. Periaatteessa ei kuulemma edes sitä päivää ja kuukautta.

Jos nimenä on Maija Meikäläinen ja hetuna jotain puutaheinää. Eihän silloin kyseessä ole Maija Meikäläinen, jonka hetu on eri kuin tämä keksitty. Varsinkin Suomessa identiteettiä on lähestulkoon mahdotonta varastaa mitenkään mielekkäästi ilman hetua.

Kaikkea sitä kuuleekin, voi elämä sentäs. :)

Vierailija
35/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin tällä paikkakunnalla kysytään syntymäaika ja loppuosa.

Lehden ym. tilaamiseen ei tarvita edes sitä oikeaa syntymäaikaa.

saa aika paljon aikaan. Voi tilata lehtiä, tavaroita jne., varata ajan lääkäriin, tehdä erilaisia sopmuksia ym.

Vierailija
36/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole omia eikä lastenkaan kuvia FB:ssa. Ei ole sellaista tarvetta jakaa kaikkea vieraampien (esim. työkaverit, joiden kanssa työskentelen harvemmin. Läheisemmät sitten taas tietävät nämä muutenkin, myös valokuvia ovat nähneet IRL.

Vierailija
37/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kyllä jo nimellä, osoitteella ja syntymäajalla saa aika paljon aikaan. Voi tilata lehtiä, tavaroita jne., varata ajan lääkäriin, tehdä erilaisia sopmuksia ym.

Useimmissa sopimuksissahan (matkapuhelinliittymä, sähkösopimus jne.) tarkastetaan joka tapauksessa luottotiedot tai vähintään nimi- ja osoitetiedot, joten puutaheinää-hetu ei mene läpi. Lehtiä voi toki tilata, siihen ei tosin hetua edes tarvita. Onpa tosi huima identiteettivarkaus, eikä liity sähköiseen viestintään mitenkään.

Pientä jäynää voi toiselle tehdä ihan nimellä ja osoitteella, mutta vakavampaa haittaa ei ilman hetun loppuosaa käytännössä voi tehdä. Sekään ei yleensä riitä, vaan pitää olla hetun mukaiset henkkarit, ja sitten puhutaankin jo ihan eri identiteettivarkauden sfääreistä.

Monet ulkomaalaiset kummeksuvat ja kauhistelevatkin suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää, jossa jokaisen tiedot on "papereissa" ja "tietokoneella". Meidän järjestelmämme tarjoaa kuitenkin paljon paremman suojan juuri identiteettivarkaudelta kuin vaikka nyt Iso-Britanniassa, jossa asuinpaikka todistetaan sähkölaskulla. Voi sitä silppuamisen määrää ja vainoharhaisuutta, kun mitään papereita ei voi laittaa roskiin.

Vierailija
38/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimenä on Maija Meikäläinen ja hetuna jotain puutaheinää. Eihän silloin kyseessä ole Maija Meikäläinen, jonka hetu on eri kuin tämä keksitty. Varsinkin Suomessa identiteettiä on lähestulkoon mahdotonta varastaa mitenkään mielekkäästi ilman hetua. Kaikkea sitä kuuleekin, voi elämä sentäs. :)

saa aika paljon aikaan. Voi tilata lehtiä, tavaroita jne., varata ajan lääkäriin, tehdä erilaisia sopmuksia ym. Identiteettivarkaudessa ei varasteta henkilötunnusta vaan identiteetti.

Vierailija
39/39 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vouhotusta. Mä en salaile sen kummemmin siellä mitään, ainoastaan mulla on olemassa meiliosoite (yksi kolmesta), joka ei ole omalla nimelläni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän