Ketä kehtaa tunnustaa,
että ei osaa kasvattaa lastaan ilman väkivaltaa?
Ottaa niiiiiin lujaa päähän nää luunappien puolustajat!
Kommentit (37)
ei kait täällä kukaan luunapeilla ja väkivallalla lapsia kasvata, mutta pitää erottaa se, että joskus vanhemman pinna voi palaa, lukuisista kieltoyrityksistä huolimatta tms. Ja silloin antaa vaikka luunapin tai tukistaa. Jotain armoa näillekkin vanhemmille, he varmasti katuvat tekosiaan, mutta joskus vaan pinna voi palaa!
Varmaan sekoaisit, jos näkisit miten jossain Keski-Euroopassa lapsi vähän kaupassa kiukuteltuaan saa avokämmenellä kasvoihin. Siinä tilanteessa kuule sellaiset YKSITTÄISET jopa ainoaksi kerraksi jäävät luunapit, tuntuvat kuule aika pieniltä tässä maailmassa!!!
ei kait täällä kukaan luunapeilla ja väkivallalla lapsia kasvata, mutta pitää erottaa se, että joskus vanhemman pinna voi palaa, lukuisista kieltoyrityksistä huolimatta tms. Ja silloin antaa vaikka luunapin tai tukistaa. Jotain armoa näillekkin vanhemmille, he varmasti katuvat tekosiaan, mutta joskus vaan pinna voi palaa! Varmaan sekoaisit, jos näkisit miten jossain Keski-Euroopassa lapsi vähän kaupassa kiukuteltuaan saa avokämmenellä kasvoihin. Siinä tilanteessa kuule sellaiset YKSITTÄISET jopa ainoaksi kerraksi jäävät luunapit, tuntuvat kuule aika pieniltä tässä maailmassa!!!
Että jos joku muukin lyö niin se antaa meikllekin oikeuden lyödä.
poikaani otsatukasta aika tiukasti. Kerran. Syy oli se, että usean kuukaudenkaan kestäneen päivittäisen "Ei saa läpsiä eikä lyödä"-jankutuksen jälkeen poika edelleen löi 1v10kk pikkuveljeä nyrkillä niin että pikkuinen alkoi itkemään, näin tuon tapahtuman niin, ettei keskimmäinen tiennyt, että näin. Siinä meni kärsivällisyys kertakaikkiaan ja tartuin tukkaan kiinni.
Mutta eipä tuo usko vieläkään.
ei kait täällä kukaan luunapeilla ja väkivallalla lapsia kasvata, mutta pitää erottaa se, että joskus vanhemman pinna voi palaa, lukuisista kieltoyrityksistä huolimatta tms. Ja silloin antaa vaikka luunapin tai tukistaa. Jotain armoa näillekkin vanhemmille, he varmasti katuvat tekosiaan, mutta joskus vaan pinna voi palaa! Varmaan sekoaisit, jos näkisit miten jossain Keski-Euroopassa lapsi vähän kaupassa kiukuteltuaan saa avokämmenellä kasvoihin. Siinä tilanteessa kuule sellaiset YKSITTÄISET jopa ainoaksi kerraksi jäävät luunapit, tuntuvat kuule aika pieniltä tässä maailmassa!!!
niin meilläkin saa.
Vaan tarkoitin sitä että laitetaan ne pienet kasvatukselliset ylilyönnit oikeisiin mittasuhteisiinsa.
Mielipideasioista väittely on yhtä tehokasta kuin pään lyöminen seinään.
tilanteessa jossa vanhempi ei hallitse omaa käytöstään, koska "hermo menee"/"pinna katkeaa". (tämäkin tosin mun mielestä naurettava tekosyy ja itsensä paapomista)
Tarkoitin ihmisiä, joiden mielestä ruumiillinen kurittaminen on ihan ok kasvatusmenetelmänä.
t. ap
niin meilläkin saa. Vaan tarkoitin sitä että laitetaan ne pienet kasvatukselliset ylilyönnit oikeisiin mittasuhteisiinsa.
Mitä tarkoittaa "ketä kehtaa tunnustaa?"
Pitäisikö tähän vastata, että
"minua kehtaan/en kehtaa tunnustaa"
Kuka sinä olet?
Minä olen äiti.
Ketä sinä olet?
Minua olen äiti. (?)
Ketä-sanan käyttäminen kuka-sanan tilalla on jossain päin Suomea puhetapana.. Anteeksi, että en pysyttäytynyt kirjakielessä.
Oliko muuta OT kysymystä?
Mitä tarkoittaa "ketä kehtaa tunnustaa?" Pitäisikö tähän vastata, että "minua kehtaan/en kehtaa tunnustaa" Kuka sinä olet? Minä olen äiti. Ketä sinä olet? Minua olen äiti. (?)
Ketä kehtaa tunnustaa
Mitä tuo tarkoittaa?? Siis teksti tuossa yläpuolella.
Mitä tarkoittaa "ketä kehtaa tunnustaa?"
Pitäisikö tähän vastata, että
"minua kehtaan/en kehtaa tunnustaa"Kuka sinä olet?
Minä olen äiti.Ketä sinä olet?
Minua olen äiti. (?)
jos joku sanoo "mie"? Tuo "ketä" "kuka"-pronominin asemassa on samalla tavalla murrejuttu. Sitä esiintyy esim. Porin ja Vaasan seudulla. Eikö tää nyt pikkuhiljaa ala mennä perille!
Mielipideasioista väittely on yhtä tehokasta kuin pään lyöminen seinään.
Ketä sinä lyöt? Kuka kehtaa tunnustaa?
Nämä ovat oikein. Kysymys ei ole mielipideasioista.
Ei tuo ole mikään mielipideasia. Vaan kaksi eri sanaa ja eri merkitystä.
Miten nämä asiat ei ole koskaan aikuisille ihmisille tulleet vastaan? Asuvatko kaikki samalla paikkakunnalla koko elämänsä tapaamatta ihmisiä muualta päin Suomea, vai miten tämän voisi selittää?
Laitetaan murteella sitten koko juttu. Älytöntä perustella murteen käyttöä muuten yleiskielisessä tekstissä.
"Ketä kehta tunnusta, ettei ossa kasvatta mukulatas ilma väkivaltta? Mu otta niim pal kauhiast päähän noi ketkä pualusteleva luunappei."
kuka-sanan korvaaminen ketä-sanalla kuluu puhetapaan. Nih.
ap
Laitetaan murteella sitten koko juttu. Älytöntä perustella murteen käyttöä muuten yleiskielisessä tekstissä. "Ketä kehta tunnusta, ettei ossa kasvatta mukulatas ilma väkivaltta? Mu otta niim pal kauhiast päähän noi ketkä pualusteleva luunappei."
Laitetaan murteella sitten koko juttu. Älytöntä perustella murteen käyttöä muuten yleiskielisessä tekstissä.
"Ketä kehta tunnusta, ettei ossa kasvatta mukulatas ilma väkivaltta? Mu otta niim pal kauhiast päähän noi ketkä pualusteleva luunappei."
"Ketä kehtaa tunnustaa,
että ei osaa kasvattaa lastaan ilman väkivaltaa?
Ottaa niiiiiin lujaa päähän nää luunappien puolustajat!"
"Ottaa lujaa päähän" ei kuulosta kovin yleiskieliseltä, ei myöskään venytetty "niiiiiin", eikä varsinkaan pikapuhemuoto "nää".
Laitetaan murteella sitten koko juttu. Älytöntä perustella murteen käyttöä muuten yleiskielisessä tekstissä. "Ketä kehta tunnusta, ettei ossa kasvatta mukulatas ilma väkivaltta? Mu otta niim pal kauhiast päähän noi ketkä pualusteleva luunappei."
"Ketä kehtaa tunnustaa, että ei osaa kasvattaa lastaan ilman väkivaltaa? Ottaa niiiiiin lujaa päähän nää luunappien puolustajat!" "Ottaa lujaa päähän" ei kuulosta kovin yleiskieliseltä, ei myöskään venytetty "niiiiiin", eikä varsinkaan pikapuhemuoto "nää".
kunnolla, mutta siltikään en käytä väkivaltaa missään muodossa, enkä näe, että siitä mitään hyötyä olisikaan tälle kaverille.