lapsi vuotta aiemmin kouluun
harkitsemme kolmannen lapsemme kohdalla hänen laittamista vuotta aiemmin kouluun kuin normaalisti. Koska on vuoden alussa syntynyt, menisi siis normaalisti 7,5 vuoden ikäisenä kouluun. tavoitteena olisi siis saada hänet 6.5 v. ikäisenä kouluun
pohdinnasa on siis jättää yksi tarhavuosi väliin, ja mennä eskariin vuotta aiemmin, ja siitä kouluun. löytyykö samankaltaisia tapauksia?
Kommentit (63)
Se Yhdysvaltain ikäkö se oikea on? Ja esim. Iso-Britannian 5-vuotiaiden "koulu" on kaikkea muuta kuin koulua, ympyrässä istuvat lattialla ja loruja hoilaavat yms. mitä samaa täällä Suomessakin tuossa iässä tehdään.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan: Miksi lapsesi ovat niin hitaita etteivät omaksu suomen kieltä kunnolla? Tai sinä et sitä osaa heille opettaa?
niin hitaasti etta ovat kouluvalmiita vasta seitsemanvuotiaina?
Jos ap:lla olisi ollut keskosena jouluna syntynyt lapsi ja hän pähkäilisi pitäisikö koulun alkua lykätä koska poika on muutenkin pienempi kuin ikäisensä ja vähän hitaammin kehittynyt niin hän olisi saanut ihan samanlaisia vastauksia.
Ehdottomasti kouluun silloin kun kuuluukin, eskarin tuplaamisesta ei ole mitään hyötyä. Lykkäämisestä ei ole mitään hyötyä.
Tasapäistävään kulttuuriin kuuluu, että kaikki tekee samat asiat samanikäisenä. Mitään ei saa tehdä liian aikaisin tai liikaa, koska muille voi tulla paha mieli. Esim. luokalle jättäminen on käytännössä poistettu suomalaisesta peruskoulusta kokonaan. Vaikka lapsella ei olisi valmiuksia siirtyä seuraavalle luokalle hänet siirretään kumminkin, koska koulu pitää kulkea oman ikäluokan kanssa. Ikäluokka on koulussa paljon isompi asia kuin osaaminen. Oma ikäluokka on Suomessa pyhälehmä, jälkeen et saa jäädä etkä nopeampaan mennä.
Itse opettajana ja äitinä en pistäisi lastani aikaisemmin kouluun pelkän luku- ja kirjoitustaidon mukaan. Olkoonkin alkuvuodesta syntynyt. Itselläni aloitti viime vuonna luokka jossa oli kaksi lasta, jotka eivät osanneet lukea koulun alussa. Tänä vuonna luokassa vain yksi luki, mutta väitän, että molempien luokkien lukutaidot ovat hyvin lähellä toisiaan ensi keväänä. Tämän huomion olen monena vuonna tehnyt, että keväällä ei juurikaan huomaa kuka luki jo kouluun tullessa.
Oma keskimmäinen lapseni oli vähän päälle kolmevuotias kun oppi lukemaan. Nyt on esikoulussa ja täyttää pian kuusi. Lukee pitkiä kirjoja (lasten- ja nuortenromaneja), mutta on aivan omiaan eskariin. Sosiaaliset taidot ovat hyvät, samoin matemaattiset. Oikeastaan mitään "syytä" miksi lapsen pitäisi käydä eskari ei ole. Lapsemme ei ole lainkaan turhautunut eskariin eikä tule olemaan sitä koulussakaan. Nykyään eriytetään tehokkaasti ja lapset saavat esim. matematiikassa päättely- ja pohdintatehtäviä peruyslaskujen lisäksi. Eli lapsen matemaattinen ajattelu sukeltaa vielä syvemmälle. Lapsesi todennäköisesti saa paremmat lähtökohdat yläluokille mennessään ikäluokkansa mukaan kuin aloittaessaan vuotta aikaisemmin.
Toki opettajalla ja vanhemman asenteella on suuri vaikutus siihen, miten lapsen koulu sujuu. JOs itse vanhempana koko ajan korostat sitä, että lapsesi varmaan turhautuu kouluun näin tulee varmasti tapahtumaan. Minulla on lähes vuosittain näitä "lahjakkaita" lapsia luokassa, jotka valitettavasti ei ole sitä kuin vanhemmpien omissa haavekuvissa. Toki on oikeasti lahjakkaitakin, mutta todella usein vanhemmat eivät tee siitä mitään numeroa, vaan antavat lapsen elää lapsuuttaan rauhassa.
Etsi lapsellesi jokin harrastus, johon lapsi voi kanavoida mahdollisen lahjakkuuttaan. Meillä tyttö aloitti pianotunnit ja etenee hyvää vauhtia siinä. Tänä vuonna tyttömme eskariryhmässä on kolme lukevaa lasta eli osasivat lukea jo eskariin mennessä. Keväällä varmaan moni muukin osaa lukea.
Kouluja ehtii kyllä käydä...
Ihan kuin ap olisi laittamassa lastaan epätavallisen nuorena kouluun?!?!
Minun poikani meni n. 6,5- vuotiaana 1.luokalle ihan normaalissa aikataulussa, eikä sitä kukaan ihmetellyt!
Kysy ihmeessä ap mahdollisuuksista aloittaa koulu vuotta aikaisemmin.
Minun mies on laitettu vuotta aikaisemmin kouluun. Oli vuoden alussa syntynyt, osasi yhtä ja toista, oli aika pitkä ja kaikki lähistön kaverit menivät tuolloin. Mies ei missään nimessä halua samaa meidän lapsille vaikka tilanteet ovat likimain samat. Eikös se ole nykyään aika tavallista, että lapsi osaa lukea kouluun mennessään. Vain huono opettaja pyörittää koko luokkaa samalla kaavalla eli että tapailevat niitä ai ei oita. Kaikki asiasnsa osaavat laittavat eri hommiin.
Itse opettajana ja äitinä en pistäisi lastani aikaisemmin kouluun pelkän luku- ja kirjoitustaidon mukaan. Olkoonkin alkuvuodesta syntynyt. Itselläni aloitti viime vuonna luokka jossa oli kaksi lasta, jotka eivät osanneet lukea koulun alussa. Tänä vuonna luokassa vain yksi luki, mutta väitän, että molempien luokkien lukutaidot ovat hyvin lähellä toisiaan ensi keväänä. Tämän huomion olen monena vuonna tehnyt, että keväällä ei juurikaan huomaa kuka luki jo kouluun tullessa.
Oma keskimmäinen lapseni oli vähän päälle kolmevuotias kun oppi lukemaan. Nyt on esikoulussa ja täyttää pian kuusi. Lukee pitkiä kirjoja (lasten- ja nuortenromaneja), mutta on aivan omiaan eskariin. Sosiaaliset taidot ovat hyvät, samoin matemaattiset. Oikeastaan mitään "syytä" miksi lapsen pitäisi käydä eskari ei ole. Lapsemme ei ole lainkaan turhautunut eskariin eikä tule olemaan sitä koulussakaan. Nykyään eriytetään tehokkaasti ja lapset saavat esim. matematiikassa päättely- ja pohdintatehtäviä peruyslaskujen lisäksi. Eli lapsen matemaattinen ajattelu sukeltaa vielä syvemmälle. Lapsesi todennäköisesti saa paremmat lähtökohdat yläluokille mennessään ikäluokkansa mukaan kuin aloittaessaan vuotta aikaisemmin.
Toki opettajalla ja vanhemman asenteella on suuri vaikutus siihen, miten lapsen koulu sujuu. JOs itse vanhempana koko ajan korostat sitä, että lapsesi varmaan turhautuu kouluun näin tulee varmasti tapahtumaan. Minulla on lähes vuosittain näitä "lahjakkaita" lapsia luokassa, jotka valitettavasti ei ole sitä kuin vanhemmpien omissa haavekuvissa. Toki on oikeasti lahjakkaitakin, mutta todella usein vanhemmat eivät tee siitä mitään numeroa, vaan antavat lapsen elää lapsuuttaan rauhassa.
Puhutaan sitten kun tuo oma eskarilaisesi on koulussa? Eli on varmaan kiva aloittaa aapisella kun on jo lukenut itsekseen pitkiä juttuja... Ja tiedoksi vaan: kaikki opettajat eivät todellakaan eriytä, vaan tavoite on juuri tuo, että keväällä ei pysty erottamaan, kuka osasi enemmän syksyllä. -- Tutun lapsi oli etevä matematiikassa. Ekan luokan opettaja oli nuori ja innostunut ja otti tämän huomioon. Tokalta eteenpäin sai open, jolla oli pahin mahdollinen tasapäistämisihanne päässään. Mitään "eriytystä" ei siitä lähtien suvaittu. Innokkuus on niin helppo tappaa...
Itse opettajana ja äitinä en pistäisi lastani aikaisemmin kouluun pelkän luku- ja kirjoitustaidon mukaan. Olkoonkin alkuvuodesta syntynyt.
Oma keskimmäinen lapseni oli vähän päälle kolmevuotias kun oppi lukemaan. Nyt on esikoulussa ja täyttää pian kuusi. Lukee pitkiä kirjoja (lasten- ja nuortenromaneja), mutta on aivan omiaan eskariin. Sosiaaliset taidot ovat hyvät, samoin matemaattiset. Oikeastaan mitään "syytä" miksi lapsen pitäisi käydä eskari ei ole. Lapsemme ei ole lainkaan turhautunut eskariin eikä tule olemaan sitä koulussakaan.
Lapsesi on loppuvuodesta syntynyt siis. Ei tällaisia hevin laittaisikaan oikeasti vuotta aikaisemmin kouluun (siis jo viisivuotiaana), kuin niitä jotka täyttävät vuoden alussa.
Ja tuo on aika paksua, että ne vanhemmat jotka olisivat koulunaloitustilanteesta huolissaan olisivat automaattisesti niitä, jotka vain kuvittelevat lapsensa olevan lahjakas -- ja taas oikeasti lahjakkaiden vanhemmat mielellään odottaisivat lapsensa kouluun laittoa. Eiköhän tuo ongelma olisi itselläsikin, jos lapsesi olisi tammikuussa syntynyt.
lapset ovat hieman eri mittaisia ja näköisiä, lapset istuvat koulunpenkillä ikäeroa heillä on 4 pv. toinen on syntynyt 31.12.02 ja toinen 4.1.03. Mitä eroa lapsissa on?
Molemmat ovat siis toisella luokalla.
Meillä on 5 lasta ja kaikki ovat syntyneet 29.11 - 31.12 joten menevät siis 6 1/2 vuotiaana kouluun.
Miksi kehittynyt tammikuun lapsi ei voisi mennä edellisvuonna???
Mopot sun muut on kaukaa haettuja, riparinkin voi käydä kavereiden kanssa, konfirmaation voi sitten hoitaa seuraavana vuonna. Meidänkin lapset konfirmoitiin 14 vuotiaina...
tapailee aapista. en nyt tiedä, onko ikäistään edellä, mutta se vaikuttaa että sisarukset ovat koulussa.
Sisarukset osasivat lukea ennen kouluun menoa. Uskon, että tämä kuopus oppii lukemaan vielä varhaisemmassa vaiheessa. nyt kirjoittelee sanoja, ja aikansa kuluksi ihan luettavissa olevia sanoja piirrustuspaperille. Lähinnä olen isompien lasten kohdalla pitänyt turhauttavana 2. luokan käymistä, kun siinä tankataan vielä lukemisen opettelemista.Jos ei laiteta aiemmin kouluun, niin on sitten vanhimpia omalla luokallaan + että on lukenut ja kirjoittanut vuoden pari, kun ekalle mennään., se on minusta turhaa.
ap
mikä tuntuu monilta unohtuvan. Sosialiset taidot ovat tärkeämpiä.
ovat kyllä hieman kärsineet siitä, että ovat nuorempia kuin muut. pääsevät ripille vuotta myöhemmin kuin kaverit, tulevat täysi-ikäisiksi vuotta myöhemmin jne.
antaisin lapsen olla lapsi rauhassa, vuosi on elämässä lyhyt aika ja kiirehtimisellä ei saavuta mitään.
jos lapseni olisi syntynyt muutaman päivän myöhemmin.
Syntyi siis 28.12. ja lähti nyt 5,5v. eskariin. Oli siihen mennessä lukenut jo 1,5v. ja kirjoittanut pitkät tovit. On myös sosiaalisesti taitava ja liikunnalliset taidot hyvät. Tällä hetkellä laskee isommillakin luvuilla plus-, miinus- kerto ja jakolaskuja.
Jos olisi siis syntynyt muutaman päivän myöhemmin, olisi jo eskariin mennessä lukenut yms. 2,5v. ja kouluun mennessä 3,5v. :D
Nykylapset vaan oppivat kaikenlaista aiemmin kuin ennen. Tuttavaperheissä on esimerkiksi viimeaikoina ollut tyttöjen 5-vuotissynttäreillä melkein sääntö, että sankari osaa lukea. Jos lapsi menee vuotta aiemmin kouluun, hän on joka tapauksessa jatkuvasti vuoden nuorempi kuin osa luokkatovereista ja nelivuotiaasta on hankala sanoa, millaista kehitys on seuraavat vuodet.
Olen tästä ennenkin täällä kirjoitellut, koska aika vähän löytyy todellisia kokemuksia.
Meidän keskimmäinen lapsemme, maaliskuussa syntynyt poika aloitti koulun vuotta aiemmin kuin piti, eskarivuosi jäi väliin.
Tämä tapahtui päiväkodin aloitteesta, heidän mielestään poikamme oli täysin kypsä koulunkävijä(luku- ja laskutaito, sosiaaliset taidot). Meillä asia eteni niin, että hänelle tehtiin ensin koulukypsyystesti, ja koska se meni hyvin kaupunkimme koulupsykologi testasi häntä neljä erillistä kertaa.
Nämä testit puolsivat koulun aloittamista aikaistettuna, mutta ratkaisevia seikkoja olivat myös iso fyysinen koko ja kaverisuhteet, pelkkä taidollinen osaaminen ei olisi riittänyt.
Nyt poikamme on jo yläkoululainen, aloitti syksyllä seiskan. Meillä on kaikki mennyt hyvin, ja uskon tämän ratkaisun olleen hänelle paljon parempi - koulu on sujunut hienosti. Ainoa negatiivinen puoli on kenties se, että harrastuksissa (erityisesti jääkiekossa) hän pelaa ikäluokassaan, ei kavereidensa kanssa - tosin on niin sosiaalinen ettei se varsinainen haitta ole, onpahan paljon kavereita kertynyt. Ja varmaan jossain vaiheessa kun kaverit ajelevat mopolla, voi hetkellistä harmistusta tulla.
Korostan sitä, että meidän perheen ratkaisuun vaikutti kaikkein eniten asiantuntijoiden (päiväkoti ja koulu) suositus ja asenne, vaikka toki me teimme lopullisen päätöksen. Ihan perllä perheen toive ei olisi koulullekaan riittänyt.
harkitsemme kolmannen lapsemme kohdalla hänen laittamista vuotta aiemmin kouluun kuin normaalisti. Koska on vuoden alussa syntynyt, menisi siis normaalisti 7,5 vuoden ikäisenä kouluun. tavoitteena olisi siis saada hänet 6.5 v. ikäisenä kouluun
pohdinnasa on siis jättää yksi tarhavuosi väliin, ja mennä eskariin vuotta aiemmin, ja siitä kouluun. löytyykö samankaltaisia tapauksia?
Riippuu aivan siitä ovatko kouluvalmiuteen liittyvät taidot paikallaan. Lapset hyvin erilaisia tässä suhteessa.Tätä pitäisi teidän miettiä ennenkuin mitään päätöksiä teette.Ei ole mitään mieltä aloittaa jos nämä taidot eivät riittävästi ole kehittyneet eikä ole myöskään mitään mieltä käydä lisävuotta jos lapsi valmis koulun aloitukseen.
Aina olin se pienin joka paikassa :) Eipä tuosta muuta harmia ole ollut. Olin valmis kouluun. Kaikki eivät tuossa iässä ole ja siksi niitä loppuvuonna syntyneitä lapsia pidetään joskus yksi lisävuosi kasvamassa ennen kouluun pääsemistä.
Eiköhän se esikouluvuosi kerro asian. Eli minä laittaisin lapsen sinne eskariin vuotta aiemmin, jos se päiväkodin henkilökunnan mielestä on ok. Ja eskarikevään aikana pitäisi jo olla selvillä tuleeko pärjäämään vai ei.
mutta vaikka olisi muutenkin tosi lahjakas, saisi mennä kouluun 7-vuotiaana. Syiksi sanoisin vaikka kaverit, jotka on olleet samat päiväkotikaverit jo vuosia, sekä pojan pienen koon (kokoerohan vain korostuisi vuotta vanhempien seurassa) sekä aiemmin mainitun lapsuuden lyhentymisen. Haluan antaa pojalle aikaa olla eskarissa vapaan leikin parissa vuoden pidempään.
Lisäksi em. luku-, kirjoitus- ja laskutaitojen lisäksi henkinen kypsyys tarvitsee aikaa kehittyäkseen, ja varmasti oikeanlaisella tuella 'lahjakaskin' lapsi saa sopivasti haasteita ja onnistumisen iloa alakoulussa.
Vaikka lapsi osaisi lukea jo 5v, se ei automaattisesti tarkoita, että hän olisi koulukypsä, sitä ei mitata pelkästään lukutaidolla.
Itse asiassa meille hoidosta suositeltiin koulun aloitusta vuotta aikaisemmin eli lapsi olisi lähtenyt eskariin sinä vuonna kun täyttää viisi vuotta. Yllättäen en suostunut! Itselläni on aika laaja kasvatusalan koulutus (varhaiskasvatus, luokanopettaja, erityisopetus) ja töissäkin olen ollut jo melko pitkän rupeaman.
Kuten kirjoituksessani totesin koulun alkuun vaikuttaa myös opettaja ja vanhemmat. Miksi vuotta ikaisemmin koulua aloitettaessa ei voi vastaan tulla "huonoa" opettajaa, vaan se tulee aina vastaan vain silloin, kun lapsi aloittaa koulun ikäluokkansa mukaan... Molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia. Itse olen ollut mukana tilanteessa (tosin opiskeluaikana), jossa lapsi jouduttiin "palauttamaan eskariin", kun lapsi ei kuitenkaan selvinnytkään psykologin lausunnoista huolimatta ekalla. Lapsi oli silminnähden helpottunut. Lapselle oli tullut valtavat henkiset paineet selvitä ekalla, vaikka taitojen mukaan olisi varmasti pärjännyt, mutta psyyke ei kestänyt. Ja tässäkin tapauksessa opettaja oli alunperin vastustanut vuotta aikaisemmin tapahtuvaa koulunaloitusta.
Toki jokainen vanhempi tekee omat ratkaisunsa ja yhtä ainutta oikeaa vastausta ei ole olemassa. Jokainen lapsi on yksilö. Itselläni oli oppilas (opetin kaksi vuotta) jonka vanhemmat miettivät koulun aikaistamista. Lapsi testattiinkin ja valmiudet olisi ollutkin aikaistamiseen, mutta vanhemmat päätyivät kuitenkin toiseen ratkaisuun. Luokka, johon lapsi tuli oli lahjakas (lahjakkaita lapsia oli monia) ja opetusta oli helppo eriyttää ylöspäin. Lapsi ei millään tavalla erottunut joukosta eikä ollut mitenkään erityislahjakas, vaikka keskiverto lapseen verrattuna varmasti sitä olikin. Jos tämä lapsi olisi aloittanut koulun vuotta aikaisemmin, ei hänellä olisi ehkä ollut mahdollisuutta saada niin tasolleen sopivaa opetusta. Vuotta ylempi ryhmä oli heikko, luokassa on paljon oppimisvaikeuksia ja eteneminen oli ja on edelleen hidasta (mieheni opettaa tätä porukkaa).
Ja epäileville sanon, että tiedän millaisen opettajan lapsi ensi vuonna ekalla saa. Toki tilanteet voi muuttua, mutta siltikin saan seurata tilannetta "sisäpiiristä". Tunnen kunnan koulutoimen kuin omat taskuni. Tunnen lähes poikkeuksetta jokaisen koulun aloittavan lapsen ja tiedän myös omien oppilaitteni tilanteen myöhemmillä luokilla.
Lapsi voi saada "hyvän tai huonon" opettajan aloittipa hän koulun milloin tahansa. Vuotta aikaisemmin tosiaan säästää vuoden hoitomaksut, mutta se ei välttämättä ole se arvoista (tosin voi ollakin).
Minä taas näkisin asian niin, että saa olla ihanan etuoikeutetussa asemassa, kun menee kouluun vanhimpien joukossa ja tiedotkin on hallussa. Ei siitä mitään haittaa ollut, pelkkää hyötyä. En ikinä olisi ottanut lasta pois päiväkodista ennen aikojaan
On ihan tutkittu tosiasia, että liian hyvät taidot omaavasta lapsesta voi kasvaa alisuoriutuja koulumaailmassa, jos ei hän saa riittävästi niitä haasteita. Nykyajan opettajat ovat jo niin ahtaalla, että mielestäni on melko kohtuutonta vaatia heiltä luokan jakamista tälläisiin tasoryhmiin ja opettaa jokaista lasta luokalla näin yksilöllisesti.
Mitä hyötyä on siitä, että lapsi viettää päiväkodissa yhden ylimääräisen vuoden?! Tätä en pysty ymmärtämään; lapsikin haluaa olla mukana aikuisten oikeasti tärkeässä tekemisessä - kyllä pieni lapsikin voi ymmärtää, että päiväkoti on lähinnä säilytyspaikka lapsille sillä välin, kun vanhemmat käyvät töissä - koulun alettua heillä on vihdoinkin jotakin omaa, mielekästä tekemistä. Ja uuden oppiminen koulussa on kivaa! Tähän vielä lisätään se, että lapsen päiväkotipäivät ovat paljon pidemmät kuin koulupäivät - eli häneltä vaaditaan siis paljon enemmän voimia kuormittavaa sosiaalista panosta päiväkodissa, kuin koulussa.
Miksi ihmeessä tämä koulun aloitus vuotta aikaisemmin -aihe on näin kuuma peruna?
Onko tässä kyse vanhempien kateudesta enemmän kuin lapsen parhaasta?? Toisen lapsi ei voi mennä kouluun aikaisemmin, ettei vaan saisi elämälleen minkäänlaista etumatkaa? Alan vahvasti epäillä tätä, nimittäin jokainen oikeasti yhteiskuntakriittisesti ajatteleva voi todeta tämän ihan itsekin, kun hieman miettii asioita laajemmin.
Opettaja kyllä yleensä osaa näille lukijoille järjestää muita tehtäviä kun muut harjoittelevat lukemista.
Eikä se aikaisin lukemaan oppiminen ole yleensä merkki korkeammasta älykkyydestä.