Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä odotatte kummeilta?

Vierailija
26.09.2010 |

Kun valitsette lapsellenne kummit, niin mitä odotatte heiltä kummina? Millä perusteilla valitsette kummit ja kuinka monta?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on monta kummia niin ainakin jonkun kanssa tulee hyvä suhde. Kummiuteen kuuluu minusta muistaa lasta lahjalla merkkipäivinä ja jouluna sekä käydä kylässä ja kutsua kummilapsi joskus luokseen kylään. Lahjat varojen mukaan ja kyseiselle lapselle mieluisia. Olisi kiva jos lapset pääsisi isompana joskus jonnekin reissuun kummien kanssa, jos on varaa kummeilla. Sellaista yhdessäoloaikaa yleensäkin, että on muitakin turvallisia ja läheisiä aikauisia kuin vanhemmat.

Vierailija
2/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin kummeilta halua ja aikaa tutustua lapseen ja olla hänen tukenaan. Toivoin samalla silloin tukea myös lapsen kasvatukseen, olin silloin yh. Tuki on toki nykyäänkin ihan tervetullutta.

Ainoastaan yhteen kummiin olen hiukan ollut pettynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin kummeilta halua ja aikaa tutustua lapseen ja olla hänen tukenaan. Toivoin samalla silloin tukea myös lapsen kasvatukseen

Toivon tukea lapsen hoitoon ja kasvatukseen. Voi jollekin soittaa ja kysyä mielipidettä tai pyytää äkillisessä tilanteessa hoitamaan lasta vähäksi aikaa.

Vierailija
4/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kummit edes joskus olisivat yhteydessä kummilapseensa. Pojan syntymäpäivä meni eikä kummit (kaksi pairskuntaa) edes korttia laittaneet. Toisilta kummeilta poika sai sentään viime jouluna lahjan toisilta ei silloinkaan.

Vierailija
5/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se tuntuu menevän. On helpompi jättää muistamatta, kun tietää että lapsella on monta muutakin kummia. "Varasijakummius" ei tunnu kovin suurelta kunnialta.

Itsekin arvostan enemmän sitä kummiutta, jossa olen mieheni kanssa kaksin kummeina kuin sitä toista jossa lisäkseni lapsella on 5 eri kummia.

Vierailija
6/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuulu kirkkoon, mutta lapselle on nimiäisissä valittu siviilikummit. Odotan heiltä kiinnostusta lapseen, että tapaavat lasta, osallistuvat synttäreille ja antavat jonkinlaisen synttäri- ja joululahjan. Meille kelpaa kirppariltakin oleva lahja, tärkeintä on lapsen muistaminen, ei euromäärä.

Lisäksi odotan ja on siviilikummien kanssa sovittu, että jos minulle ja miehelleni sattuu jotain, niin he ovat ne "varavanhemmat", jotka olemme lapsellemme valinneet. Isovanhemmat ovat niin iäkkäitä, etteivät enää jaksaisi lapsiperheen arkea 24/7.

Vierailija
7/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaisvat edes onnitella syntymäpäivinä!!

t;eivät muistaneet kahden tyttäreni synttäreitä.

Vierailija
8/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat mukavia, rehellisiä, järkeviä ja tasapainoisia aikuisia ja sellaisia, joilla uskon olevan halua tutustua lapseen ja olla hänen kanssaa tekemisissä.

Odotan ennen muuta sitä, etta kummit pitävät lapseen yhteyttä ja tutustuvat häneen ja ovat ikään kuin aikuisia ystäviä lapselle. Lahjojen antamista en pidä tärkeänä, minun puolestani riittää synttäripäivänä onnittelusoitto tai kortti tms. Tärkeämpänä pidän sitä, että he ovat lapsen elämässä mukana ja tuntevat hänet ja haluavat olla ystäviä hänelle.

Vierailija
9/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin kummeilta halua ja aikaa tutustua lapseen ja olla hänen tukenaan. Toivoin samalla silloin tukea myös lapsen kasvatukseen

Toivon tukea lapsen hoitoon ja kasvatukseen. Voi jollekin soittaa ja kysyä mielipidettä tai pyytää äkillisessä tilanteessa hoitamaan lasta vähäksi aikaa.

Tukea kasvatukseen ja lapsenhoitoapua joskus.

Vierailija
10/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varasijakummius" ei tunnu kovin suurelta kunnialta. Itsekin arvostan enemmän sitä kummiutta, jossa olen mieheni kanssa kaksin kummeina kuin sitä toista jossa lisäkseni lapsella on 5 eri kummia.

Onko kummeilla jonkinlainen järjestys eli onko yksi "pääkummi" ja sitten muut "varakummeja" vai miten se menee?

Vierailija
11/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on toisella 5, toisella 6 kummia (muut pariskuntia, paitsi yksi "yksinäinen").

Onko yleensä melkein kaikilla neljä kummia nykyään?

Vierailija
12/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varasijakummius" ei tunnu kovin suurelta kunnialta. Itsekin arvostan enemmän sitä kummiutta, jossa olen mieheni kanssa kaksin kummeina kuin sitä toista jossa lisäkseni lapsella on 5 eri kummia.

Onko kummeilla jonkinlainen järjestys eli onko yksi "pääkummi" ja sitten muut "varakummeja" vai miten se menee?

Vierailija
13/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että muistavat lapsia rukouksin ja että ovat lapselle olemassa. Vaikka kummit asuvat kaukana, niin soittelevat, kyselevät kuulumisia, muistavat lasta jos on sairaana tms. Lahjat eivät ole niin tärkeitä, pelkkä muistaminen riittää.

Vierailija
14/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rukoilla lapsen puolesta ja varmistaa, että tämä kuulee Jumalan sanaa. Lapsen kanssa voi tehdä erilaisia kirkkoretkiä.

Vierailija
15/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiveemme oli, että kummi viettäisi joskus aikaa lapsen kanssa. Valitettavasti valinnat menivät ihan pieleen suurelta osin...

Yhden lapsen kummit ovat silloinen paras kaverini (sukulainen) ja miehen paras kaveri. He molemmat muistavat lasta syntymäpäivälahjalla ja joululahjalla, kummitäti tulee lähes aina syntymäpäivänä myös käymään. Muuten eivät tapaa lasta, kummisetä tapaa miestäni lähes aina niin, että lapsi ei ole paikalla.

Yhden lapsen kummit ovat oma veljeni ja miehen ystävä. Miehen ystävä ei ole lasta nähnyt muistaakseni kolmeen vuoteen, joululahjan ja synttärilahjan lähettää postissa. Muuten ei pidä mitään yhteyttä. Veljeni käy meillä, mutta ei ilmeisesti välitä lapsesta eikä vietä hänen kanssaan aikaa. Viimeksi esim. kävi synttäreillä kahvilla, mutta ei tuonut edes pientä lahjaa tai korttia, ei edes onnitellut lasta... Tämä loukkaa minua kaikista pahiten, ettei voi edes pienen lapsen takia vaivautua sen vertaa että osoittaisi jotenkin välittämistä. Jättäisi sitten kokonaan tulematta jos ei osaa olla reilu.

Yhden lapsen kummit ovat miehen ystävä ja minun paras ystäväni. Miehen ystävä antaa lahjan jouluna ja synttäreillä ja käy synttäreillä myös, muuten ei tapaa. Minun paras ystäväni on kummeista ainut, joka tapaa lasta, kyselee kuulumisia, on perillä lapsen elämästä jne. Toivoisin, että kaikilla lapsillani olisi samanlainen kummi!

Eli meillä 1/6 on mennyt nappiin, muut vähemmän tai enemmän pieleen.

Vierailija
16/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen juuri ristityn tyttäreni kummeilta toivon muistamista syntymäpäivänä ja jouluna.. sekä edes jonkinlaista kiinnostusta kummilapsen elämään. Tyttö sai 4 kummia (kaksi pariskuntaa) ja molemmmilla on lapsia joten ymmärrän etteivät voi hoitaa tai viedä harrastuksiin kummilastaan ihan noin vain.. ku on omatkin hoidettavana..

pappi taisi sanoa että "kummit ovat lapsen aikuisia kavereita"..ja niin se minustakin on :)

Vierailija
17/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta n.33, ihmettelinkin miten kummeilla voisi olla arvojärjestys.

Vierailija
18/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on toisella 5, toisella 6 kummia (muut pariskuntia, paitsi yksi "yksinäinen").

Onko yleensä melkein kaikilla neljä kummia nykyään?

Voiko pyytää miten monta kummia tahansa, vaikka kahdeksan?

Vierailija
19/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta n.33, ihmettelinkin miten kummeilla voisi olla arvojärjestys.

Kyllä mua ainakin erikseen on pyydetty sylikummiksi, eli henkilöksi joka pitää lasta sylissään kastehetken ajan. Muissa tapauksissa on sanottu vain että lapsen kummiksi ja se ja se on sylikummina. Tietenkin yhtä tärkeä tehtävä molemmat roolit, mutta olen käsittänyt että sylikummi on se kaikista läheisin lapselle.

Vierailija
20/60 |
27.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies erosi vaimostaan tytön ollessa noin vuoden ikäinen. Tämä kaikki tapahtui hissun kissun eli taisi olla todella vaikea aihe ja ajankohta - naisella päihdeongelma. Suku ei paljoa puhunut tuosta ja mieskin luonteeltaan jo ennen tuota hiljainen ja syrjäänvetäytyvä. Yritin sitten pitää yhteyksiä tuohon kummilapseeni, mutta mies vetäytyi jotenkin kuoreensa eikä ollut minuun päin ikinä yhteydessä. Itse olin alle 18v tuohon aikaan ja tyttö ensimmäinen kummilapseni, ei siis ollut oikein kokemusta tai tietoa miten näitä asioita hoidellaan ja miten minun tulisi köyttäytyä tuossa tilanteessa. Toimittelin tytölle synttäri- ja joululahjat isovanhempiensa kautta, joihin olin enemmän yhteydessä ja yritin kysellä kuulumisia ja lähetin terveisiä ym. Mitään ei ikinä kuulunut takaisin. Kertaakaan en saanut kiitosviestiä, korttia, mitään merkkiä että lahjani olisivat edes toimitettu perille. Tätä jatkui vuosia, ensin ajattelin antaa heille aikaa toiåpua muutoksesta, mutta tänä yhteydenpitoasia ei ikinä muuttunut. yiritin laittaa sähköpostiakin, että haluaisin tavata ym. Jossain vaiheessa lopetin touhun kun olin niin neuvoton ja pettynyt. Kummilapseni ei oikein edes tunne minua enkä minä häntä. Nykypäivänä jos nähdään jossain sukujuhlissa, tiedetään toisemme, mutta en tiedä hänen haaveistaan, toiveistaan, mistään mitään. En tiedä edes onko isänsä kertonut että olen hänen kumminsa. Todella ikävä tilanne. Mielellään olisin ollut nyt nykyiselle teinitytölle ystävänä varsinkin jos välit äitiinsä ovat katkenneet.

Pointtini oli se, että myös KUMMIIN pitää pitää yhteyttä, ei vain niinpäin että kummi on se joka aina kyselee lapsen perään. Huolehtikaa vanhemmat siitä, että kiitätte kummeja heidän läsnäolostaan ja lähetätte lapsen piirustuksia ja soittelette ja annatte lapsen puhua puhelimeen ym. Kummiuden toimiminen on molemminpuolinen vastuu.