Keraaminen liesi, ihan p....
Ostettiin uusi liesi ja sen kanssa menee hermot!!! Ensinnäkin siihen on tullut jotain pieniä "läikkiä" jotka ei lähde millään irti. Ihan kuin olisivat jossain pinnan "sisällä"? Mitä ihmettä, miten niistä pääsee eroon, mistä niitä tulee? Entäs kun teet ruokaa esim. keität perunoita tai teet kastiketta siis mitä vain. Niin miksi se hella naksuttaa edes takasin sen lämmön kanssa? Siis, lopettaa lämmittämisen ja sitten taas alkaa punertaa. Tätä jatkuvasti. Ja siinä sitten keitokset alkaa porista ja sitten taas hyytyä. Tosi kivaa joo. Ei tule tasaista lämpöä ollenkaan. Onko kyseessä olevinaan joku energian säästäminen vai onko se rikki? Kiertoilma on ainut joka on toiminut "oikein".
Valitanko turhasta vai pitäisikö soittaa liikkeeseen? Kokemuksia!!!
Kommentit (87)
käytön jälkeen pinnan alle tuli sellasia jälkiä. Ja pyyhin hellan joka käytön jälkeen ja käytän puhtaita pannuja. Oon kuullu monelta näistä samoista vioista, ehkä se on kiinni merkistä...
Mulla meni kyllä kanssa sormi suuhun uuden keraamisen liesitason kanssa. Ohjeita lukemalla homma kuitenkin lähti pelittämään.Olin mm. ohjelmoinut vahingossa jonkun halvatun ajastuksen päälle yrittäessäni säätää ulomman levyn lämpötilaa (liesitasossa on siis kaksi levyä joita voi käyttää halutesaan pienillä tai suurilla kattiloilla) .Näin ollen levy syttyi ja sammui ihan miten sattuu. Tekniikka on ihmeellistä...
Merkki on Electrolux. Jos jollain kokemuksia tästä merkistä? Liesi maksoi useamman satasen ja kyllä harmittaa... Täytyy kait soittaa huomen ja kysellä että onko ihan normaalia ton lieden "käytös". Kiitos vastauksista!!!
ap
enkä ole pitänyt kummosena. pitää puhdistaaa hyvin ja kattilat ja pannut oikeenlaisia. Ostetiiin uusi liesi, mutta tavallinen.
Pitäis olla tietynlaiset aineet ja lastat. Kahdesta liedestä kokemusta.
Viime joulun alla keraaminen lietemme HALKESI. Se olikin sitten meidän viimeinen keraaminen liesi.
Palasin tavalliseen sähkölieteen ja olen tyytyväinen.
Meillä on keraaminen liesi ja en tykkää ollenkaan. puhdistus ei ole ongelma, kyllä saan sen siistinä pysymään mutta menee hermo meidän liedessä olevaan "ylikiehumissuojaan" mikä naksuttelee levyä jatkuvasti jotta keitokset eivät muka kiehuisi yli. Kytännössä tämän takia veden keittäminen kestää ikuisuuden ja kiehuu kuitenkin yli ja sitten lakkaa kiehumasta kokonaan. Anoppilan keraaminen liesi on järkevämi, siinä saa tuon ylikiehumissuojan ohitettua kaikilla lämpötiloilla. Meillä sen saa ohitettua vai lämmössä 12, mutta huonosti toimii silloinkin. Minkälie pulamallin edelliset asukkaat ovat laittaneet. Nyt mietin josko hankkisin induktiolieden, omilla vanhemmillanin on sellainen ja äiti tykkää siitä tosi paljon.
Meillä muuten ollu 4v keraaminen liesi eikä mitään läikkiä tms. Pesen sen joka päivä keraamisen liesitason puhdistusaineella ja sienellä...
mä taas en ikinä ottais enää tavallista liettä mikä menee heti ihan karmean näköiseksi.
mä olen kuvitellut, että se naksuminen on ihan normaalia :o
Mr Muscle:lla on ainakin sellainen, pieni purkki ja melko kallis aine, mutta tehokas!
Siinä oli kans kummallisia läikkiä jotka näytti olevan lasin alla. Ukko käski ostaa oikeaa pesuainetta ja soittaa sitten uudestaan.
Ei tarvinnut soittaa kun liesi on pysynyt puhtaana oikeilla aineilla :) Nolotti hiukan.
Ei hankausta ja hinkkausta. Pelkkä aineen levittäminen rätillä tai sienellä ja puhdistus.
Vanha perinteinen liesi oli mulla aina paskainen eikä sitä saanut siistiksi millään.
Eikä meillä ole tietääkseni mitään ylikiehumissuojaa??? Vesi kiehuu heti.
Merkki on kyl Bosch.
Eivät nekään tasaisesti lämmitä, vaan vastukset menevät päälle ja pois, ihan samalla tavalla kuin keraamisessa liedessä. Et vain huomaa sitä, koska vanhanaikaisessa liedessä ei ole hienoja valoja levyissä.
sillä niissä on se termostaatti. Eli liesi lämpenee, kunnes käyttäjän säätämä lämpötila on saavutettu, sitten se "höökä" hetkeksi sammuu. Kun lämpötila on laskenut tietyn verran, termostaatti taas kytkee lämmön päälle.
Eli JOS liesi on kunnollinen, se kiehuminen ei lakkaa siinä välissäkään, koska se sammuksissaoloaika ei saa olla tietenkään niin pitkä, että lämpö laskee liikaa.
Keraamisessa liedessä tuo päälle ja pois meno näkyy, koska pinta on keraaminen ja se sähkövastus näkyy läpi. Sama juttu on kuitenkin tavallisenkin lieden kanssa, siinä käyttäjä ei vaan näe sitä vaihtelua, kun levy on rautaa.
Induktioliesien toimintaperiaate on eri, edelläoleva koskee siis sähköliesiä.
Mitä tulee pinnan puhtaanapitoon, niin kannattaa hoitaa liettä oikein. Minusta ainakin keraamista liettä on PALJON HELPOMPI pitää puhtaana, koska siinä ei ole uurteita, joihin ruokatatina jäisi jumiin.
Osta siis keraamisille liesille tarkoitettua puhdistusainetta ja käytä sitä säännöllisesti. Isommat jämät saa kaapia erityisellä teräskaapimella, niitäkin saa ostettua irtona kaupoista, jollei lieden mukana tullyt sellaista.
Eniten hallaa tekee sokeri, jos sitä putoaa kuumalle keraamiselle liedelle, se palaa tosi tiukasti kiinni. Muut on sen sijaan helppo puhdistaa.
-kodinkonekauppias-
ihmiset ihmeessä ostako keraamista liettä! Jos haluatte "perinteisestä" poikkeavan lieden, niin ostakaa INDUKTIOliesi!
Toimii, ei kiehu yli eikä tarvi putsausta ja puunausta. Mikään ei pala kiinni ja tason normaali pyyhkiminen riittää. Ja on nopea ja turvallinen kun ei kuumenna muuta kuin niitä tiettyjä kattiloita.
ihmiset ihmeessä ostako keraamista liettä! Jos haluatte "perinteisestä" poikkeavan lieden, niin ostakaa INDUKTIOliesi! Toimii, ei kiehu yli eikä tarvi putsausta ja puunausta. Mikään ei pala kiinni ja tason normaali pyyhkiminen riittää. Ja on nopea ja turvallinen kun ei kuumenna muuta kuin niitä tiettyjä kattiloita.
plus saattat joutua uusimaan koko kattilavarastosi.
PS: kiehuu se ruoka induktioliedelläkin yli, jos liian kuumalla keität.
..ihmsien mieli....Siemens ..hinta noin 700 €
että menisi kaikki hyvät ja kalliit kattilat ja pannutkin sitten uusiksi. SItäpaitsi itse en ainakaan löydä pahaa sanottavaa meidän keraamisesta liedestä (UPO).
Se lämmittää nopsaan, ei ole tuollaista ongelmaa että kiehuisi yli / lopettaisi lämmittämisen kesken kuten ap:lla.
Puhtaanapito ei todellakaan ole vaivalloista. Meillä on sitä keraamiselle liedelle tarkoitettua pesuainetta, sitä sörssätään hellaan ehkä kerran tai pari kuussa. Muuten kyllä pysyy ihan puhtaana ja kiiltävänä ihan vaan kostealla rätillä pyyhkien.
Ja meillä liedelle on kiehunut yli niin sokerit kuin maidotkin, on tippunut vaikka sun mitä kuumalle levylle - ja kaikki on lähtenyt irti. Alkuun olevinaan stressasin sen kanssa, että apua apua heti pitää pyyhkiä jne, mutta sittemmin olen huomannut että oikeasti ne ei tartu siihen niin tiukkaan mitä olin peloteltu luulemaan. Ja sitä lastaa ollaan käytetty kerran, silloin hellaan paloi kiinni joku kanasuikale/jauheliha/tms. muovipaketti... :-P Tekevälle sattuu sanon minä, mutta liesi on edelleen 4-5 vuoden jälkeen kuin uusi :)
ihmiset ihmeessä ostako keraamista liettä! Jos haluatte "perinteisestä" poikkeavan lieden, niin ostakaa INDUKTIOliesi!
Toimii, ei kiehu yli eikä tarvi putsausta ja puunausta. Mikään ei pala kiinni ja tason normaali pyyhkiminen riittää. Ja on nopea ja turvallinen kun ei kuumenna muuta kuin niitä tiettyjä kattiloita.
Yksi levyistä on sellainen, että jos käyttää yhtä tai kahta muuta levyä yhtäaikaa, niin tuo yksi posottaa koko ajan täysillä vaikka lämpötilaan laittaisi mitä.
Lieden sammuttaminen ei auta, vaan tuo yksi levy saattaa olla täysillä parin päivänkin päästä eli joku vika siinä on. Joskus auttaa sulakkeiden irrotus, joskus ei.
Siinä levyllä sitten usein keitetään pelkkää vettä sen aikaa, kun muilla ruoka valmistuu. Koskahan lähtee itsekseen päälle?
siksi, koska siitä loppuu puhti, jos kovin moni levy on yhtä aikaa isolla. Puhti loppuu varmasti vanhanaikaisistakin liesistä, mutta se vain ilmenee eri tavalla ja hitaammin, kun levyt varaavat lämpöä.
Levyt kannattaa puhdistaa nopeasti sotkuista ettei jää länttejä. Ehkä kannattaisi ottaa valmistajaan yhteyttä ellette saa itse tahroja pois.