Kummastuttaa, surettaa, suututtaakin... Ystävistä...
Mulla on pitkään ollu tilanne että naapurissa asuavat ystävät, tai onko nämä edes oikeita ystäviä, eivät ota minua eikä koko meidän perhettä mukaan yhteisiin juitsuihinsa. Istuvat iltaa yhdessä, lenkkeilevät, kyläilevät toistensa luona mutta meitä ei koskaan kutsuta mukaan. Yksi näistä naapureista on läheinen ystäväni, tai näin olen lullut mutta en tiedä enää mitä hänestäkään ajatella. Eilen näin kuinka menivät naapuriin kyläilemään ja yöllä koiraa iltapisulla käyttäessäni näin kuinka istuivat terassilla lyhtyjen loisteessa. Ja hauskaa kuulosti olevan. Hetki sitten näin kuinka lähtivät yhdessä lenkkeilemään. Olisihan tuo ihan mukava jos meidänkin perhe kutsuttais joskus mukaan. Eikä tämä ollut eka kerta, tuskin vikakaan. Tuntuu jotenkin kurjalta kun näin syrjitään ja hyljeksitään. Usein olen minäkin kysynyt näitä ystäviäni mukaan lenkille, kaupungille tms. mutta yleensä vastaus on aina ollut, ei nyt ehdi, ei pääse, ei tee mieli. Eli mieli ei tee minun kanssa olla, näin olen sen tulkinnut koska kylläpähän tälle toiselle ystävälle löytyy aikaa päivittäin. Onko tällainen aito välittämistä? Ja ahdistaa ja tympäisee facebookista lukea päivittäin näitä hehkutuksia miten mukavaa oli taas yhdessä. Tuntuu aika kurjalta... Nyt aattelinkin, että en enää seuraani tyrkytä, saavat luvan itse tulla kysymään jos minun seura kiinnostaa ja minun kanssa haluataan aikaa viettää. En halua itselleni pahaa mieltä lisää, olemalla seurassa josta en ole täysin varma että pidetäänkö minusta. Olenko outo? Sen ainakin tiedän että olen tosi arka menemään porukkaan mukaan ja etenkin tällaiset tilanteet entisestään madaltaa kynnystä mennä kysymään.
Ja joskus jos on ollut näitä tilanteita että ollaan kolmisin, aika harvoin niitä kyllä on, niin tunnen itseni ulkopuoliseksi ja hylkiöksi sillä ei juttelua yleensä minulle kohdisteta minulle ollenkaan. "Tuleppas katsomaan, tiesitkö sinä siitä, oletko käynyt siellä" jne. Tällaista se on. Se tuntuu pahalta!
Kommentit (2)
meillä tämän läheisimmän ystäväni kanssa huumorinkukka lentää niin että väliin ihan hirvittää. Se on niin omituista ettei sitä varmaan sivulliset ymmärrä. Ja miehet ovat jopa sukulaisia keskenään, kasvaneet vauvasta yhdessä joten tuntevat toisensa kuin omat taskunsa. Mutta silti, olisi joskus mukava päästä mukaan näihin juitsuihin. Näiden läheisimpien ystävien kanssaa ollaan kyllä istuttu iltaa, touhuttu kaikkea pientä mutta nämä ns. ei niin läheisimmät ystävät-tuntuu että ovat unohtaneet meidät tyystin. Heihin illanviettoihinsa emme ole tervetulleita enää, ennen sentään olimme, kyläiltiin puolin ja toisin mutta sitten kun ystävystyivät tämän meidän läheisen ystäväperheen kanssa, niin ovatpa taineet unohtaa meidät kokonaan. Ja mainittakoon sen verran että molempien perheiden lapset ovat kummilapsiamme, joten jo senkin takia olisi ihana nähdä useammin ja luulisin että olisi mielenkiintoa nähdä meitäkin. Mutta jokin tässä mättää...
Ihan rehellisesti:
Oletteko "hyvää seuraa"? Jutteletteko, osaatteko small talkin vai vastaatteko vain kysymyksiin kun toiset kysyvät? Ulospäin suuntautuneita? Samoja elämänarvoja kuin naapureilla (esim. uskonto?)? Entä lapset - onko "häirikköjä" yhteisessä tapaamisessa? Oletteko te kutsuneet naapureita teille vai vaan aina odottaneet kutsua?
Jos kaikki on ok ja HALUAT naapureiden kanssa viettää aikaa, ala tekemään aloitteita:
- Kutsu naapurit yksitellen teille illanviettoon ja sitten yhdessä. Tee tikusta asiaa (juhlitaan syksyä!).
- Ala juttelemaan kuntoilusta ja ehdota päivää ja aikaa jolloin menette kaikki yhdessä kävelylle (älä mene kysymään että käykö nyt, kysy ensi viikkoa tms.) Ja kysy tyyliin sopiiko lauantai vai sunnuntai, älä kysy että lähdettekö lenkille. Ja lenkillä pidä huoli että olet kiinnostunut toisten asioista, älä puhu negatiivisia asioita jne.
Äh, en jaksa kirjoittaa enempää. Eiköhän tällä alkuun pääse.