Tunnen syyllisyyttä työpaikkakiusatuksi joutumisesta
En varmaan olis joutunut jos olisin toisenlainen...
Kaikki loukkauksethan pitäis osata jättää täysin omaan arvoonsa. Eihän sillä ole oikeasti mitään väliä miten ihmiset käyttäytyvät!
Kommentit (22)
Muista aina, että kiusaajan päätavoite ONKIN juuri saada sinut kuvittelemaan, että olet "ansainnut" kiusamisen ja kaltoinkohtelun. Juuri se on ikävä kyllä kiusaamisen tärkein ja pahin vaikutus: ihmisen oma itsetunto romahtaa ja kyky reagoida katoaa.
Tämä on niin totta! Myös sellainen kiusaaja, joka ei tajua, mitä tekee, pyrkii tuohon ja saa mielihyvää huomatessaan, että on päässyt henkisesti niskan päälle.
Kirjaa ylös kaikki, mitä kiusaaja sinulle tekee. Ajat, päivämäärät, tapahtumat. Tarvitset niitä todisteena sitten, kun alat prosessoida tapahtunutta. Pelkkä "X kiusaa minua ja rääkkää koko ajan" ei tietenkään riitä, sinun on pystyttävä kertomaan aika yksityiskohtaisesti, miten X toimii ja milloin kiusaamista on tapahtunut.
Voimia - sinun EI tarvitse sietää kiusaamista ja tuo vastaanpaneminen osaltaan auttaa sinua myös korjaamaan itsetuntoosi tulleita haavoja.
Tuo olisi ollut ainakin parin oman kiusaajani kanssa mahdotonta. En pysty määrittelemään, mitä väärää toinen tarkalleen teki. Fyysisen väkivallan ja nimittelyn kanssa tilanne on helppo, mutta äänensävyjen, ilmeiden ja rivien välistä tulevan lyttäämisen ja nöyryyttämisen kanssa tilanteiden kuvaileminen voi käydä jopa mahdottomaksi. Kaikki, jotka sellaista kokevat, tietävät kyllä, että se on kiusaamista, mutta yritäpä saada muut uskomaan jälkeenpäin. Ja kyse ei ole yliherkkyydestä, vaan sellaisesta, joka myös minun tekemänäni tulkittaisiin kiusaamiseksi.
Tuntuu, että sellaisissa tilanteissa, jotka pystyn määrittelemään sanallisesti, olen kyennyt torjumaan kiusaajan.
t: ei-ap
nyt se asia selväksi että kyse ei ole esimies-alainen suhteesta! Eikä tämä ihminen kyllä mun mielestäni kohtele ketään muuta samalla tavalla.
Nimenomaan tuo mua vaivaa, että tällaisissa tilanteissa laitetaan tavallaan kaikki vastuu kiusatulle, sen on vain opeteltava sopeutumaan tilanteeseen, se on yliherkkä, vainoharhainen, psykoottinen, yhteistyökyvytön, narsisti ja ties mitä...
Eihän kiusaaminen ole oikein! Vai eikö mitään voi tuomita/pitää vääränä, koska "kaikki on niin suhtellista"?